رئیس اتاق بازرگانی تهران: ناهماهنگی دولت، بلای جان بخش خصوصی شده است

به گزارش اجاره رئیس اتاق بازرگانی تهران می گوید متاسفانه چه در حوزه عرضه آمارها و چه در حوزه اجرای سیاست های اقتصادی، میان دستگاههای مختلف دولتی اختلاف نظر و عمل جدی وجود دارد و همین مبحث فشار زیادی را بر بخش خصوصی وارد کرده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار نمود: در شرایطی که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بخش نامه ای جدید نهایی شد که به نظر می آمد می تواند بخشی از مشکلات بخش خصوصی در حوزه رفع تعهدات ارزی در صادرات و واردات را برطرف کند و بعد از ماه های طولانی گشایشی در این حوزه ایجاد نماید اما در عمل باز هم ناهماهنگی میان دستگاههای دولتی خویش را نشان داد.
به قول وی، بعد از دستورالعمل ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی با عرضه یک بخشنامه جدید، تمام امیدواری ها را ناامید کرد تا مشکلات باردیگر آغاز شوند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به تفاوت هایی که در آمارهای عرضه شده از جانب دستگاههای دولتی وجود دارد، اظهار داشت: برای مثال، در ارزیابی وضعیت رشد اقتصادی کشور در شش ماهه نخست سالجاری، بانک مرکزی یک آمار و مرکز آمار یک گزارش دیگر را منتشر نموده که در بعضی زوایا کاملا با یکدیگر در تناقض هستند. در ارتباط با آمارهایی که از نرخ بیکاری منتشر می شود هم شرایط به همین شکل است.
خوانساری افزود: در چنین بستری درخواستی که بخش خصوصی از دولت دارد ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف است تا اگر لااقل یک بخشنامه ای صادر شد، بلافاصله بعد از آن بخش نامه جدید نقضش نکند. بخش خصوصی امیدوار است در جریان تصویب بودجه سال آینده، بعضی از این دغدغه ها دیده شود تا بار فشارهایی که در سالهای گذشته به وجود آمده کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: اقتصاد ایران در سالهای گذشته با مشکل کاهش سرمایه گذاری اقتصاد مواجه بوده و در کنار تصمیمات متناقض به نظر می آید درگیری دولت با مسائل روز، اهمیت این مساله را کمرنگ کرده است. در حالیکه اگر ما نتوانیم، بخش خصوصی واقعی را به اقتصاد جذب نماییم، در سالهای آینده با مشکلات جدی تری مواجه خواهیم بود.

منبع: