رییس کل بانک مرکزی: قیمت ارز تحت تاثیر عوامل روانی است

اجاره: رییس بانک مرکزی با اشاره به خروج ترامپ از برجام اظهار داشت: این امر در شرایط بسیار خوبی رخ داد و بانک مرکزی برنامه ریزی بهتری خواهد داشت.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، ولی الله سیف عصر روز چهارشنبه در کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی که در پردیش کشاورزی دانشگاه تهران برگزار گردید با اشاره به اینکه یکی از مراکز شاخص آرامش و ثبات در بازار ارز در دولت یازدهم بود اضافه کرد: شرایط دلار در سال ۱۳۹۲ به صورت کامل متحول شد و ابتدای شروع کار دولت تدبیر و امید به ۲۹۵۰ تومان هم رسید.
وی ادامه داد: نقش ارز بسیار تعیین کننده است و با تصمیم بانک مرکزی عوض نمی گردد و آن چیزی که رسالت بانک مرکزی است جلوگیری از نوسانات مقطعی است.
سیف اظهار داشت: یکی از نوسانات ارز در پذیرش قطعنامه بود، زمان انتخابات ۱۳۹۲ هم تصمیم جدیدی گرفته نشده بود که ظرف دو ماه به زیر ۳۰۰۰ تومان می رسد.
وی با اشاره به اینکه باید در جهت رشد اقتصاد حرکت کرد اضافه کرد: دلیل اصلی تضعیف نرخ ارز نوسانات اقتصاد است و یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید تورم تک رقمی بود.
رییس بانک مرکزی افزود: ما بعد از ۲۶ سال تورم تک رقمی را داشتیم که البته در طرف های تجاری ما نرخ تورم ۲ یا ۳ درصد است. از ابتدای دولت تلاش کردیم این واقعیت را بپذیریم و اجازه دهیم ارز راه خویش را بر اساس واقعیت بپیماید.

سیف اضافه کرد: عوامل غیراقتصادی و روانی که عدم اطمینان یا امید کاذب تولید می کند، قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داد.
وی تصریح کرد: نرخ ارز باید پیش بینی پذیر باشد و این امر نیازمند ثبات اقتصادی دراز مدت است و هرچه دامنه پیش بینی کوتاه تر باشد فعال اقتصادی قدرت برنامه ریزی ندارد.
او با اشاره به اینکه عوامل هیجانی و روانی در بازار ارز بسیار اثرگذار بود اظهار داشت: انتظاراتی که نسبت به برجام وجود داشت خیلی زیاد بود ولی در عمل محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه برجام تاثیر زیادی در اقتصاد کشور داشت و صادرات نفت دو برابر شد اضافه کرد: زمانی که خوش بینی افراطی تولید می گردد و در این مسیر با چالش مواجه می شود، به صورت قطع صدمه های فراوانی خواهد داشت.
سیف ادامه داد: در سالهای ۱۳۹۵و ۱۳۹۶ فضای هجمه ها و هیجانات کاذب افزایش یافت که شوک اثرگذار بر مبنای تبلیغات منفی ترامپ بود.

وی با تاکید بر اینکه سبک جدیدی از جنگ که اقتصادی می باشد شروع شده است اظهار داشت: دشمن از این طریق وارد شده اما انسجام داخلی مانع تحقق اهداف معاندان خواهد شد.
رییس بانک مرکزی اضافه کرد: پالس های منفی به اقتصاد به سیستم کشور حمله ور شده و بدنبال تولید ناامنی در کشور بود اما باید اقتصاد کشور را با تصمیم به موقع در مقابل هجمه ها و التهاب ها مقاوم کنیم؛ این امر محقق شده و با اقدامی عظیم و گسترده انضباط بخشی شد.
سیف اظهار داشت: واردات و صادرات باید روند خویش را بپیماید و تخصیص ارز با استفاده از بانک مرکزی، صرافی و غیره ۶ میلیارد دلار به این امر بود و ۴ میلیارد دلار هم تامین ارز شد.
وی اضافه کرد: با اطمینان خاطر در شرایطی هستیم که برنامه ها روند خویش را طی می کند و نقصها جزئی را هم حل خواهیم کرد.

او با اشاره به رشد اقتصادی کشور که ۱۲.۵ درصد بود اضافه کرد: بخش بزرگی حدود ۸ درصد از آن به نفت مربوط می شد.

وی اظهار داشت: نظام بانکی ما با مشکلات عدیده ای مواجه می باشد و باید تلاش نماییم منابع محدود در قالب تسهیلات با روند درست و منطقی صرف شود.
سیف اضافه کرد: درصدد تولید و توسعه بنگاه های زود بازده هستیم که تسهیلات به سمت آن ها جهت داده شود و ۵۲ هزار بنگاه زود بازده هم اکنون در این هدف گذاری قرار گرفتند و با ۳۶ هزار میلیارد تومان به تحرک درآمدند.