نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد تعریف پروژه های جدید نفتی برای بی اثر کردن خروج آمریکا از برجام

اجاره: نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد می باشد در صورت توسعه روابط بیشتر و تعریف پروژه های جدید با کشورهای اروپایی در حوزه نفت و گاز، می توانیم تاثیرات خروج آمریکا از برجام را به حداقل برسانیم.

پس از برجام یکی از بخش هایی که توانست از ظرفیت های به وجود آمده دوران پسابرجام بهره ببرد، حوزه نفت و گاز بود که گسترش روابط در این زمینه سبب امضای تفاهم نامه و قراردادهایی با طرف های اروپایی شد که مهمترین آن قرارداد با شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. از سوی دیگر تولید و صادرات نفت ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد و به دو میلیون بشکه در روز رسید.

اما بعد از خروج آمریکا از برجام، شبهه هایی در مورد ماندن توتال در این قرارداد و همین طور وضعیت فروش نفت ایران شنیده می گردد که البته بیژن زنگنه – وزیر نفت – اخیرا این شائبه ها را رد کرد.

در این باره حمیدرضا صالحی – نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران – در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود که در صورت باز تعریف ظرفیت های اقتصادی و پروژه های جدید در حوزه مختلف همچون نفت و گاز با کشور های اروپایی می توانیم تاثیرات خروج آمریکا از برجام را به حداقل برسانیم.

وی اظهار داشت: آمریکا در حالی خروج از برجام را اعلام نمود که طرف های اروپایی اعلام نمودند که در برجام می مانند و همکاری های خویش را با ایران ادامه می دهند. همینطور رئیس جمهور کشورمان اظهار نمود که با پنج کشور دیگر در برجام خواهیم ماند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: پس از خروج آمریکا از برجام باید به دنبال معرفی ظرفیت های جدید اقتصادی مان باشیم و در ارتباط با اروپایی ها پروژه های بزرگ زیر ساختی مان را شروع نماییم اما اگر در سیاست های اقتصادی مثل گذشته عمل نماییم اقتصاد مان به عقب خواهد رفت، چراکه در سال های گذشته در پروژه های زیر بنایی همچون پروژه های فرودگاهی، زیربنایی، ریلی و نیروگاهی اتفاقات چندان مثبتی نیفتاده است. از جانب دیگر لازم است زیربناهای اقتصادی همچون زیربنا های نفت و گازمان باید به مسری برود که رانت و ویژه خواری به حداقل برسد تا ظرفیت های مان را به ارزش افزوده تبدیل نماییم. در این صورت می توانیم آثار خروج آمریکا از برجام را کمتر نماییم.

صالحی خاطرنشان کرد: از طرفی هم نباید پالس هایی بدهیم که افکار عمومی دنیا با ما سر ناسازگاری داشته باشند. اینکه ما در مجلس خودمان پرچم کشوری را آتش بزنیم سبب می گردد دو سوم ملت آمریکا که مخالف خروج ترامپ از برجام بودند مقابل ما قرار بگیرند. پرچم نماد یک ملت و کشور است و نباید آن را به اختلافات سیاسی ربط داد. اگر ما اختلافاتی داریم با مسئولان آمریکا اختلاف داریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه باید با عقلانیت نقاط تهدید را به فرصت تبدیل نماییم، اظهار داشت: نیاز است که برنامه بلند مدتی را تعریف نماییم و در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی را هم فعال نماییم و مراودات را بیشتر نماییم تا در نتیجه توسعه صادرات غیر نفتی حاصل شود. همینطور باید برای مردم و فعالان اقتصادی فضای باز بیشتری تولید نماییم تا منافع ملی حفظ شود.