رسوایی های جهانی در صنعت خودروسازی

به گزارش اجاره مردود شدن فولکس واگن در آزمایش های مربوط به انتشار مواد آلاینده از خودروهای دیزلی، استعفای مارتین وینترکورن، مدیر اجرایی ارشد این شرکت را به دنبال داشت و مردم را به شدت خشمگین کرد. اما این رسوایی تنها یکی از فجایع بزرگ خودروسازها بوده است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، از دهه ۱۹۶۰ تابحال شماری از محبوب ترین و معتبرترین غول های خودروسازی در جهان درگیر مباحثات و دعاوی حقوقی شده اند و بررسی ها و تجسس اهالی رسانه و مراجع قانونی نشان داده مشکلات فنی و ایمنی این خودروها با صدمه دیدگی و مرگ های پیش آمده مرتبط می باشد. در خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکا، قانون گذاران دائما استانداردهای سخت گیرانه تری در مورد ایمنی، انتشار مواد آلاینده و کارایی سوخت خودروها وضع و به این ترتیب، فشارهای بیشتری بر شرکت های خودروساز اعمال می کنند.
در آمریکا، مسئولیت انجام آزمایش های مربوط به انتشار مواد آلاینده از خودروها بر عهده خودروسازان است که البته بر مبنای استانداردهای دولتی انجام می گیرد و خودروسازان موظف اند نتایج این آزمایش ها را منتشر کنند. در اروپا، خودروسازان طرف سومی را برای انجام این آزمایش ها برمی گزینند. اما سازمان های غیردولتی و دانشگاه ها هم می توانند به صورت کاملا مستقل، تحقیقات و بررسی هایی در این رابطه انجام دهند.
هرچند خودروسازان، اغلب از این شکایت دارند که قوانین آمریکا دائما سخت گیرانه تر می شود، اما تاریخ نشان داده است که پایبندی به قانون معمولا به علت کشف عیوب و مشکلاتی بوده که از جانب مصرف کننده ها و سازمان های کنترل کیفی بررسی می گردد. برخی توجهات رسانه ای هم در این زمینه کمک زیادی می کند.
در ادامه بعضی از بزرگترین رسوایی های تاریخ خودروسازی را مرور می کنیم:
شورلت کورویر
شاید این مورد را باید جد تمام رسوایی های صنعت خودروسازی به حساب آورد. این ماجرا سبب شد رالف نادر به یک اسم آشنا برای خیلی از مردم تبدیل گردد. در سال ۱۹۶۵، نادر کتاب ویرانگرش را منتشر کرد: «در هر سرعتی ناامن». وی در این کتاب با جزئیات بسیار تشریح کرد که خساست جنرال موتورز چگونه کورویر را به خودرویی ناامن تبدیل نموده است. جنرال موتورز نخواسته بود پول بیشتری صرف استقامت سیستم تعلیق محور نوسانی عقب این خودرو کند. علاوه بر این، نادر فاش کرد که کورویر یک ستون فرمان یک تکه دارد که می تواند عملکرد راننده را در تصادفات محدود کند. جنرال موتورز با استخدام یک کاراگاه خصوصی به این ماجرا واکنش نشان داد و تلاش کرد شهرت و اعتبار نادر را زیر سوال ببرد. نادر با طرح دعوی قانونی، از جنرال موتورز به دلیل تعرض به حریم قانونی شکایت و ۴۲۵ هزار دلار غرامت دریافت و بخشی از این مبلغ را صرف احداث مرکزی برای ایمنی خودروها کرد. جیمز روچ، رئیس مرکز خودروسازی مجبور شد به خاطر این رفتار در مقابل اعضا کمیسیون مجلس رسما عذرخواهی کند.
فورد پینتو
شرکت فورد در دهه ۱۹۷۰ بیش از سه میلیون خودرو پینتو ساخت؛ خودرویی کوچک و سبک که با عنایت به افزایش قیمت انرژی (و رقبای ژاپنی)، قرار بود از نظر اقتصادی یک محصول به صرفه باشد. پس از این که مجله مادر جونز نشان داد در تصادفاتی که از عقب خودرو رخ می دهد، پینتو مسئول آتش سوزی های مرگبار است. این خودرو سوژه مباحثات و مجادلات فراوانی شد.
مخزن سوخت پینتو بین محور عقب و سپر قرار داشت و نبود فضای کافی احتمال آتش گرفتن باک بنزین در تصادفات را بیشتر می کرد. اسناد داخلی فورد نشان می ‎داد که شرکت از احتمال بروز این مشکل آگاه بوده ولی تصمیم گرفته کاری برای رفع آن نکند، چون بر مبنای محاسبات شرکت، پرداخت جریمه صدمه های احتمالی، ارزان تر تمام می شد. پس از مرگ سه دختر نوجوان در هند، فورد به قتل غیرعمد متهم و البته از این افترا تبرئه شد. در سال ۱۹۷۸، فورد فراخوانی برای عودت خودروهای پینتو داد تا قطعه جدیدی به کلاهک فیلتر این خودرو اضافه کند تا در صورت بروز حادثه از عقب، نقطه تماس منحرف شود. به نوشته پاپیولار مکانیکز در سال های اخیر، بحث هایی پیرامون این که این قطعه واقعا چگونه کار می کند، به راه افتاده است.
فایراستون
در سال ۲۰۰۰، بیش از ۱۰۰ نفر در خودروی فورد اکسپلورر جان خویش را از دست دادند، در حالیکه خیلی از این خودروها مجهز به تایرهای فایراستون بودند. تایرها به صورت ناگهانی می ترکید و خودرو را چپ می کرد. در این زمان بود که بحث های زیادی پیرامون این خودروهای بزرگ اسپورت و احتمال چپ شدن ناگهانی آن ها به راه افتاد. سازمان ملی ایمنی ترافیکی بزرگراه ها انگشت افترا را به سمت تایرهای فایراستون دراز کرد. فایراستون ۶.۵ میلیون تایر را فراخواند. فورد در سال ۲۰۰۱، مدیر اجرایی اش، جکوئز ناصر را از کار برکنار کرد.
تویوتا
در سال ۲۰۰۹، یک افسر گشتی در بزرگراه کالیفرنیا در حال راندن یک خودرو لکسوس سدان بود که خودرو از کنترل خارج شد و او و خانواده اش در اثر تصادف، جان خویش را از دست دادند. تویوتا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو را فراخواند و به مشتریان اطمینان داد که در حال حل «علت ریشه ای» است یعنی گیر کردن پدال خودرو. اما این شرکت بعدها اعتراف کرد مشکلی که در پدال ها وجود داشته را مخفی کرده است. تویوتا اعتراف کرد که «با اختفا و اظهارنامه های فریب آمیز، مصرف کننده ها را گمراه کرده است». در سال ۲۰۱۴، تویوتا یک جریمه قابل توجه ۱.۲ میلیارد دلاری هم پرداخت که تا آن زمان بیشترین جریمه ای بود که یک شرکت خودروساز متحمل می شد.
جنرال موتورز
سوویچ های احتراق معیوب بر روی چند مدل از خودروهای این شرکت با مرگ دست کم ۱۲۴ نفر ارتباط داشتند. شهادت کنگره و بررسی هایی که از جانب شرکت و قانون گذاران انجام شد نشان داد که مهندسان جنرال موتورز دست کم به مدت یک دهه از معیوب بودن سوویچ ها آگاه بوده اند، اما یک سری خطاها سبب شده بود خودروهای معیوب تنها در سال ۲۰۱۴ فراخوان شوند. جنرال موتورز یک جریمه بزرگ ۹۰۰ میلیون دلاری پرداخت و اعتراف کرد دولت را گول زده است.
کیسه های هوای تاکاتا
کارخانه ژاپنی تاکاتا، یکی از شناخته شده ترین و بزرگ ترین تولیدکنندگان کیسه هوا، قطعات الکترونیکی، کمربند ایمنی و فرمان در جهان است. نقص بادکننده کیسه های هوای تاکاتا سبب شد این شرکت رکورد بیشترین فراخوان محصولات را داشته باشد. بیش از ۴۲ میلیون دستگاه خودرو از برندهایی چون بی ام و، فورد، نیسان، هوندا، مزدا، شورولت، فراری، آئودی، مرسدس بنز و میتسوبیشی. این دستگاه با نیروی بسیار زیادی باز می شد و یکسری قطعه فلزی ریز به سمت کابین مسافران پرتاب می کرد. هشت مورد مرگ و حدود ۱۰۰ میلیون صدمه دیدگی در ایالات متحده به این نقص نسبت داده شد. طبق گزارش نیویورک تایمز، شرکت تاکاتا و هوندا، سال ها قبل از عمومی شدن این ماجرا از خطرناک بودن ایربگ ها اطلاع داشتند. در اوایل سپتامبر، سازمان ملی ایمنی ترافیکی بزرگراه های آمریکا اعلام نمود بررسی ها در حال پیشروی است تا دیگر انواع ایربگ های این شرکت به دقت پایش شود.