نماینده مجلس خبر داد: ثبت سفارش ۳۵ میلیارد دلاری در ۶ ماهه نخست سال، ۸میلیارد وارد شد

اجاره: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال برای واردات ۳۵ میلیارد دلار کالا ثبت سفارش شده که تا کنون ۸ میلیارد دلار آن وارد شده است.

به گزارش اجاره به نقل از صداوسیما، محمد حسن نژاد شب گذشته در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اضافه کرد: این روزها خیلی از دستگاه های اجرایی خویش را بالاترین و کاملترین و متولی می دانند به این خاطر است که آمارهای قاچاق کالا در قامت ۲۵ میلیارد و یا ۱۰ میلیارد خودنمایی می کند و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید کاغذ نداریم و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم ادعای واردات مکفی کاغذ دارد. کامیوندارها از نبود لاستیک می نالند و گمرک از واردات لاستیک دم می زند. این ها مبین این است که حرکت های جزیره ای صورت گرفته است.
وی افزود: در جایی هم وزیر بهداشت از واردات دارو می گوید و از جانب دیگر گمرک می گوید دارویی وارد نشده. باز هم جای شکرش باقی است که سامانه جامع توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد که مقرر است به این اوضاع سامان دهد.
در ادامه این برنامه، علی رهبری سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار داشت: یکی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز ما، برگشت اطلاعات از جانب گمرک به سمت سامانه جامع تجارت است و دو ایراد جدی به این روند می توان گرفت اول اینکه گمرک اطلاعاتش را از سامانه ثبتارش می گیرد در حالیکه باید از سامانه جامع تجارت تهیه شود دیگر اینکه گمرک مبادرت به بازگشت اطلاعات دریافتی نمی کند.
فیروزه خیالی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران در اولین ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: بر مبنای پنجره ی اطلاعاتی که مرکز توسعه تجاری الکترونیک وزارت صمت بوجود آورده همه اطلاعات واردات در سامانه های این وزارتخانه وجود دارد به گونه ای که همه ثبت سفارش ها قابل پیگیری می باشد.
حسن نژاد اظهار داشت: مردم نیازمند و خواستار کالا هستند و کاری ندارند که تفاهم نامه های ما بین گمرک و وزارت صمت در چه مرحله ای اجرا شده است درد اینهاست که وزارت صمت ثبت سفارش می کند و بدون اطلاع از واردات مبادرت به ثبت سفارش دوباره می کند و این عدم آگاهی ها سبب نوسانات نرخ کالا در بازار مصرف مردم می گردد. مشکل اینهاست که هر کدام از ما دیواری به دور خودکشیده ایم و به این دیوارها باور پیدا کرده ایم و گرنه همه وزارتخانه های صمت و بازرگانی و اطلاعات و… به یک نظام تعلق دارند.
علی رهبری در استودیو اظهار داشت: هم اکنون در سامانه جامع تجارت با بیش از ۴۰ دستگاه تبادل اطلاعات سیستمی داریم، اما ما هنوز نتوانسته ایم با گمرک به نقطه مطلوبی برسیم این در شرایطی است که گمرک چنین واقعیتی را انکار می کند.
او افزود: باید تکلیف پنجره واحد اطلاعات را معلوم کرد. در قانون به صراحت آمده که همه دستگاه ها باید از درگاه سامانه جامع تجارت با بازرگانان تبادل اطلاعات کنند.
حسن نژاد اظهار داشت: مشکل فعلی ما منم منم کردن گمرک و وزارت صمت است که به هیچ عنوان زیر بار واحد مشترک نمی روند. چوب این خودرای بودن را هم مردم می خورند و تا زمانی که این مشکلات میان دستگاه ها حل نشود شاهد جهش نرخ دلار از ۴ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان و گرانی های دیگر خواهیم بود.
او افزود: تا زمانی که شاهد عرضه کم کالا باشیم باید انتظار تورم را هم داشته باشیم هم اکنون شاهد ۲ نوع رسوب کالا در جامعه هستیم یکی توسط محتکران و دیگری هم دپوی کالا در گمرک است که گاهی به تاجران و واردکنندگان ارتباط می یابد به گونه ای که با تولید تاخیر در ترخیص کالا سبب افزایش قیمت کالایی خاص می شوند که البته این هم به شکلی احتکار به حساب می آید.
حسن نژاد از ۳۵ میلیارد دلار ثبت سفارش در ۶ ماهه اول امسال اطلاع داد و اضافه کرد: از این رقم حدود ۲۰ میلیارد تخصیص یافته که ۸ میلیارد دلار از آن تامین شده است یعنی چیزی کمتر از یک چهارم از کل رقم ثبت سفارش البته جای سوال وجود دارد که از این ۸ میلیارد دلار چه میزان وارد بازار داخلی شده است.
فیروزه خیالی در ادامه ارتباط تلفنی برنامه اظهار داشت: طی بازدیدی که انجام شده حجم قابل توجهی از رسوب کالا در گمرک قابل مشاهده می باشد البته من اطلاع دقیقی از میزان آن ندارم.
محمدرضا کلامی مدیر کل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صمت در دومین ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: به موضع رسوب کالا نباید نگاه هیجانی داشت.
هومن حاجی پور عضو اتاق بازرگانی تهران در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: مشکلات ناشی از قطعی سامانه جامع ثبت سفارش، مشکلات عدم اعلام خطای ثبت سفارش در سامانه ثبت سفارش، دیوان سالاری طولانی دستگاه مجوزدهنده تخصیص ارز سپری شدن زمان ثبت سفارش کالاهای موجود در فهرست ممنوعه و امکان ثبت سفارش مجدد آن ها وجود ندارد و برقرار بودن مشکلات اولویت بندی کالاها در فهرست ثبت سفارش را می توان همچون مشکلات موجود در روند ثبت سفارش و سامانه ثبت سفارش نام برد.
حسن نژاد اضافه کرد: برای رفع مشکلات کالا و موجودی بازار باید فکری اساسی کرد وگرنه مردم فکری برای ما می کنند این ختم کلام است.