برخی گیرندگان تسهیلات فرش دروغ می گویند!

اجاره: رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران اظهار داشت: متاسفانه آنهایی که نسبت به تولید فرش دستباف تسهیلات مناسب دریافت می کنند، تولیدکننده اصلی نیستند.
ملیحه محمدی ایزد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه به علت نوسانات نرخ ارز، بازار فرش دستباف در رکود محض قرار دارد و هیچ بازاری برای فروش وجود ندارد، اظهار داشت: افزایش قیمت دلار باعث شد تا مواد اولیه تهیه فرش های دستباف بیشتر از ۳ برابر گران شود.
افزایش ۳ برابری مواد اولیه تهیه فرش دستباف
وی با اشاره به اینکه قبل از تغییر نرخ ارز هر کیلوگرم ابریشم را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان می خریدیم اما الان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه خیلی از این مواد اولیه در داخل تولید و تامین می گردد این مواد گران شده و دلیل اصلی گرانی را نمی دانیم.
رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با اشاره به اینکه در بازار ثبات وجود ندارد، اظهار داشت: خیلی از فرش هایی که در استان های دیگر به نام همان استان به فروش می رسد و حتی صادر می کنند در مازندران تولید می گردد اما مسئولان به این امر و همچنین صادارت آن توجهی نمی کنند.
لزوم صدور مجوز صادرات به تولیدکنندگان مازندرانی
رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با اشاره به اینکه تمامی فرش های دستباف این استان قابلیت صادرات دارند، خاطرنشان کرد: مسئولان مازندران به تولیدکنندگانی که قابلیت صادرات فرش را دارند، مجوز دهند تا سود این محصولی که به بهترین شکل ممکن در این استان تولید می گردد به سایر استان ها نرود.
زمان بافندگی و گرانی مواد اولیه؛ دلایل اصلی گرانی فرش دستباف
محمدی با اشاره به دلایل گرانی فرش دستباف، اظهار نمود: یک کارگر بافنده در طول روز از بامداد تا غروب تنها می تواند یک سانتیمتر فرش ببافد و زمانی که بافت یک فرش دستباف ۹ ماه طول می کشد نباید اظهار داشت که این محصول تولید شده گران است.
وی با اشاره به اینکه بافت یک فرش ۱۲ متری با ۴ کارگر بافنده ۹ ماه به طول می انجامد، خاطرنشان کرد: مدت زمان بافندگی و گرانی مواد اولیه دلیل اصلی گرانی فرش های دستباف هستند.
رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران در ادامه با اشاره به اینکه یک بافنده ۹ ماه زمان خویش را برای بافت یک فرش ۱۲ متری صرف می کند و در این میان شغل دیگری برای تامین مخارج و هزینه های زندگی خود ندارد، تصریح کرد: بنابراین خیلی از این بافنده ها بدهکار هستند و با دریافت تسهیلات به زندگی خود ادامه می دهند.
دریافت کننده تسهیلات مناسب، تولیدکننده اصلی نیست!
محمدی با اشاره به اینکه بعضی از کارگران بافنده، به صورت نیمه وقت فعالیت می نمایند چون که هم تضمینی برای خرید فرش بافته شده وجود ندارد و هم در طول سال نیاز به درآمد برای گذران زندگی خود دارند، اظهار داشت: بعضی از تولیدکنندگان به جهت اینکه بتوانند به امرار معاش بگذرانند و چرخ تولیدی آنها از کار نیفتد تسهیلات با سود بسیار بالا دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه آنهایی که نسبت به تولید فرش دستباف تسهیلات مناسب دریافت می کنند، تولیدکننده اصلی نیستند، اظهار نمود: تولیدکنندگان اصلی در کارگاه ها و منازل خود مبادرت به تولید فرش می کنند و از دریافت تسهیلات هیچ خبری ندارند، برخی هم که از این تسهیلات برخوردار شدند نظارتی بر روی آنها صورت نگرفت تا مشخص شود در چه راهی هزینه شده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان باید از پرداخت مالیات معاف باشند اما اینگونه نیست، خاطرنشان کرد: فرش دستباف مازندران نیاز به سرمایه گذارای دارد که این امر باعث افزایش اشتغالزایی در این استان می گردد ازاین رو اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران آمادگی خویش را برای رشد این صنعت به منظور سرمایه گذاری بر روی آن اعلام می دارد.