معاون علمی رییس جمهور در نمایشگاه اینوپروم روسیه: فرصت خوبی برای همکاریهای تجاری و فناوری بین ایران و روسیه فراهم گردید

به گزارش اجاره معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در اولین روز سفرش به روسیه با تاکید بر اینکه ایران با تاکید بر توانایی های خود، در حال کوشش برای ایجاد روابط و همکاریهای سازنده و پویا در سطح جهانی است، اظهار داشت: کشور روسیه فرصت های بی بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران هم کوشیده است با تاکید بر حسن روابط، فرصت های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سورنا ستاری که همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه در راس یک هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی سفری چهار روزه به روسیه کرده است، در اولین روز از سفر خود در «اینوپروم» بعنوان مهم ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، این کشور را بعنوان یک قطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی در همسایگی ایران نامید که طی دهه گذشته بعنوان یک کشور دوست، فرصت های بی بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران هم کوشیده است با تاکید بر حسن روابط، فرصت های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.
وی در ادامه به تغییرات و پیشرفت های چشم گیر در عرصه های مختلف جهان اشاره نمود و اضافه کرد: پیشرفت های تکنولوژیک سایر کشورها، ظهور امراض جدید، مشکلات زیست محیطی منطقه ای و بین المللی، لزوم نوآوری در علوم فضایی، لزوم توجه به بهینه سازی مصرف انرژی، احتیاج به کاربردی سازی علوم شناختی و لزوم افزایش بهره وری و رقابت پذیری اقتصادی، اراده دو کشور برای همکاری بیشتر در حوزه فناوری های جدید را تقویت کرده است.
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران افزود: ازاین رو، همکاری در حوزه فناوری و نوآوری بین ایران و روسیه از راه ساختاری ویژه، طی سال های اخیر دنبال شده که مبین اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحکیم و تقویت سطح روابط دوجانبه در این بخش بوده است. به این امید که دانش و تکنولوژی های جدید نظیر نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی های نوین در سایه همکاریهای دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا کند.
ستاری، حضور ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه اینوپروم را فرصت بسیار خوبی برای دیدار بین این شرکت ها و صنایع روسیه دانست که با هدف یافتن چاره هایی برای همکاریهای تجاری و فناوری صورت می گیرد و افزود: این رویداد بعنوان مهم ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، محل مناسبی برای شناسایی فناوری های جدیدی است که در روسیه بوجود آمده اند و شرکت های ایرانی می توانند از این فرصت هم برای توسعه تجارت و شناسایی شریک تجاری استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته در اینوپروم پاویون داشته و شرکت های ایرانی از این فرصت برای نمایش دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران بهره برده اند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت بیشتر از ۴۴۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران، ابراز کرد: این شرکت ها تکنولوژی هایی را به شما عرضه می کنند که علاوه بر وجود بازار داخلی برای آنها، در صورت سرمایه گذاری مشترک برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین المللی برای آنها وجود دارد.
فعالیت برترین استارتاپ های منطقه در ایران
ستاری افزود: امروز در ایران بزرگ ترین شبکه اینترنتی تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه فعالیت دارد که بیشتر از ۹۰ درصد سهم بازار خرده فروشی آنلاین را در اختیار دارد. بیشتر از ۱۰۰۰ تأمین کننده کالا و ۱۱ هزار فروشنده، فروشی بیشتر از میلیون ها دلار در روز را رقم زده اند. این وب سایت جزو ۲۰۰ وب سایت پربازدید دنیاست. تصور کنید چه فرصت ویژه ای در اختیار تولیدکنندگان روس برای ورود به این بازارِ بزرگِ عرضه محصولات از راه پایگاه اینترنتی وجود دارد.
وی همینطور به حضور و فعالیت چشم گیر وب سایت ها و استارتاپ های ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره نمود و اظهار داشت: فناوری، برای توسعه روابط فرهنگی امروز ارمغان ویژه ای برای ما دارد. ازاین رو شرکت های روسی می توانند برای تبلیغات و معرفی شرکت ها و محصولات تجاری و فرهنگی خود از این بسترهای اینترنتی که بعضی از آنها جزو ۱۰۰ وب سایت پربازدید دنیاست، به خوبی استفاده کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه این سخنرانی، همینطور توضیح داد که امروز در ایران نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی در حوزه های CYBER SECURITY، ERP، INTEGRATED PLANNING و IOT به خوبی توسعه یافته اند.
حوزه فین تک نیز، نکته دیگری بود که ستاری در جمع حاضران در نمایشگاه اینوپروم به آن اشاره و اظهار نمود: در حوزه فین تک اپلیکیشن های بسیار سودمندی در بازار ایران عرضه شده که بهره گیری از آنها سبب کاهش حجم مراجعات به شبکه بانکی، بورس و بیمه، تسهیل تعاملات مالی در این شبکه ها و تغییر الگوی پرداخت سنتی به آنلاین شده است و این اپلیکیشن ها روزانه ده ها میلیون دلار پول را جابجا و تراکنش های مالی را تسریع می کنند. امیدوارم این تعاملات به ایجاد بسترهای مشترک پرداخت آنلاین و عرضه خدمات نوین تجارت بین شرکت های فناوری اطلاعات ایران و روسیه منجر شود.
پیشرفت های چشم گیر ایرانی ها در عرصه دارو
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همینطور به پیشرفت های چشمگیر شرکت های دانش بنیان ایران در عرصه دارو اشاره نمود و اظهار داشت: امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری های التهابی درمان می شوند. دستاوردهای یک شرکت ایرانی که ۴ بیماری لاعلاج را از راه سلول های بنیادی درمان می کند، در غرب آسیا بی نظیر است و شرکت مشابهی در این زمینه در سطح منطقه وجود ندارد. فناوری تولید تجهیزات پیشرفته ای نظیر ربات های جراح، شتاب دهنده های خطی، دستگاه های دوزیمتری، سیستم های رادیوفرکوئنسی و سیکلوترون های تشخیصی توسط شرکتهای دانش بنیان در ایران توسعه یافته اند و در خدمت بخش سلامت کشور هستند.
وی همینطور به تشریح فعالیت های بعضی از شرکت هایی در ایران پرداخت که در حوزه داروهای گیاهی، محصولی را برای درمان قطعی سردردهای مزمن میگرنی عرضه نموده اند یا خاطرنشان کرد که شرکت دیگری از کشورمان توانسته است با عرضه پمادهای گیاهی خود از قطع پای بیماران دیابتی، عفونت زخم بستر و سوختگی جلوگیری به عمل آورد.
صادرات چندمیلیون دلاری داروهای ایرانی
ستاری اظهار نمود: بیشتر از ۲۶۰ شرکت دانش بنیان در حوزه تحقیقات و تولید داروهای نوین و حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش تجهیزات پزشکی در ایران فعالیت های نوآورانه و تحقیقاتی دارند که بعضی از آنها بعنوان قلب تولید فناوری داروهای کم حجم باارزش بالا، درآمد چند میلیون دلاری ناشی از صادرات فناوری به سایر کشورها دارند.
وی با تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر توانایی های خود، در حال کوشش برای ایجاد روابط و همکاریهای سازنده و پویا در سطح جهانی است، اظهار نمود: حضور من در اینجا بعنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران همراه با ۷۰ شرکت فناور در زمینه های مختلف مانند بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مهندسی، الکترونیک، مواد شیمیایی و … اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان داده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در انتها سخنرانی خود، ابراز امیدواری کرد که این حضور، تبدیل به نقطه عطفی در همکاریهای اقتصادی دوجانبه شود و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت کامل از برنامه های مشترک بین شرکت های دو کشور برای توسعه تکنولوژی و بازار پشتیبانی می کند.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سفر سورنا ستاری در راس یک هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه صورت می گیرد و نمایندگان شرکت های دانش بنیان دو کشور در شهرهای مسکو و یکاترینبورگ با شرکت های متناظر خود دیدار می کنند. نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این سفر، ستاری را همراهی می کنند.