طی روزهای آینده واردکنندگان گوشی با گارانتی های معتبر ارزیابی می شوند

به گزارش اجاره گارانتی و خدمات بعد از فروش، از امتیازهایی است که هنگام خرید، می تواند به خریداران برای انتخاب گوشی و شرکت فروشنده کمک نماید و باآنکه امکان دارد بیش تر گوشیها هم اکنون از گارانتی های معتبری برخوردار نباشند، اما عرضه خدمات بعد از فروش، می تواند سطح رضایتمندی مصرف کننده را افزایش دهد؛ موضوعی که به نظر می آید شرکت های واردکننده بیشتر از پیش به دنبال آن هستند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سوء استفاده از امکانات و تعرفه های پایین گوشیهای مسافری سبب شد برای پیشگیری از واردات بی رویه و غیررسمی گوشی که به اسم مسافری انجام می شد، روشی در نظر گرفته شود و بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به ۲۶ درصد رساند، هم چنین معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد.
این تصمیم ها مسیر واردات گوشی را برای شرکت های رسمی واردکننده هموار کرد تا بتوانند با تامین نیاز مصرف کننده، آشفته بازار گوشیهای مسافری و وارداتی را ساماندهی کنند. به صورتی که به اذعان واردکنندگان، درحالی که مصرف گوشی در ایران ماهانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه است، شهریورماه سال جاری، بیشتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه به صورت قانونی توسط شرکت های واردکننده وارد شده و بازار را به وضعیت اشباع رساند.
ازاین رو درحالی که تا ماه پیش، معافیت ۸۰ دلاری گوشیهای مسافری در مقایسه با تعرفه وارات گوشیهایی که توسط شرکت های واردکننده ثبت سفارش می شدند، از مزیت قیمت پایین تر برخوردار بودند، حالا با افزایش تعرفه و حذف معافیت گمرکی گوشیهای مسافری، دیگر واردات چمدانی گوشی به روش مسافری، نه برای واردکنندگان به این شیوه و نه مصرف کننده نهایی صرفه ای ندارد، چونکه قیمت گوشیهای شرکتی پایین تر از گوشیهای مسافری است.
از طرفی یکی از مواردی که خرید گوشی از بازار داخلی و واردکنندگان رسمی را برای مصرف کننده منطقی تر می کند، گارانتی و خدمات بعد از فروش است که در صورت خرید از کشورهای خارجی، برای مصرف کننده ساکن ایران مورد استفاده نخواهد بود، چونکه بیش تر این شرکت ها نمایندگی رسمی در ایران ندارند، درصورتی که به قول انجمن واردکنندگان موبایل، تمامی گوشی های شرکتی ۱۸ ماه خدمات بعد از فروش و گارانتی دارند.
در این راستا میثم دادخواه – کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات – در گفتگو با ایسنا، با بیان این که با افزایش تعرفه گوشیهای مسافری، عملا جلوی قاچاق گرفته شده است، اظهار نمود: سازمان پشتیبانی از مصرف کننده، اشراف ویژه ای بر مبحث واردات دارد و سازوکاری برای ارزیابی شرکت ها بوجود آورده است. بدین ترتیب مقرر است برخی شرکت های ارزیاب، در ایام آینده شرکت های واردکننده دارای مجوز را ارزیابی کنند و در این فرایند ارزیابی، سطح گارانتی شرکت ها مشخص شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون گارانتی واردات برای خریداران اهمیت چندانی ندارد و شرکتی که ۱۰۰ مرکز خدمات دارد، با شرکتی که ۱۰ مرکز خدمات دارد، از دید مشتری برابر است؛ اما کیفیت گارانتی ها روزبه روز در حال افزایش می باشد و شرکت های واردکننده باید تا ۱۸ ماه خدمات گارانتی دستگاه را عرضه کنند و همینطور تلاش می کنند در زمینه گارانتی و خدمات بعد از فروش، بالاترین رضایت مندی را داشته باشند.