استانی که چهار برابر وارداتش صادرات دارد

به گزارش اجاره ایسنا/سمنان مدیرکل گمرک استان سمنان از افزایش درآمدهای صادراتی در این استان با وجود فشار حداکثری و تشدید تحریم ها امسال آگاهی داد و اظهار داشت: امسال هم اقلام صادراتی و هم بازارهای هدف صادراتی در استان افزایش یافته است.
علی سعدالدین همزمان با ۶ بهمن روز جهانی گمرک در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار نمود: از شروع سال جاری تا اختتام دی ماه بیشتر از ۲۲۰ هزار تن کالا از گمرک این استان به ارزش بیشتر از ۱۹۶ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر گردیده است.
وی از افزایش ۴۲ درصدی ارزش دلاری صادرات گمرکی سمنان در ۱۰ماهه امسال آگاهی داد و اضافه کرد: کالاهای صادراتی استان در همین بازه زمانی از نظر وزنی ۱۶ درصد کاهش داشته و این مهم گویای افزایش ارزش افزوده کالاهای تولیدی در این استان است.
مدیرکل گمرک استان افزایش ارزش صادرات استان را نشانه ای از کاهش خام فروشی موادمعدنی ارزیابی کرد و افزود: شمش سرب، سودسوزآور، کابل مسی، هیدرات کربن ها، پروفیل آهن، سولفات سدیم، کاشی و… همچون صادرات این استان امسال بوده است.
وی از افزایش اقلام صادراتی این استان به ۱۲۱ قلم کالا آگاهی داد و اظهار داشت: این اقلام صادراتی بوسیله ۱۰۹ شرکت صادراتی استان به ۴۷ کشور دنیا و همچون عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده، مالزی، اندونزی، هند، ایتالیا، انگلیس، اتریش، آلمان، ویتنام و… صادر شدند.
افزایش ۶۸درصدی میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در استان
این مدیر مسوول از افزایش ۶۸درصدی میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در استان آگاهی داد و اظهار نمود: ارزش میانگین هر تن کالای صادراتی این استان امسال به ۸۸۲ دلار افزایش یافته و این در حالیست که این رقم در سال قبل ۵۲۰ دلار بوده است. این مهم نشانه دیگری از ارتقا ارزش کالاهای صادراتی در این استان است که جای بسی خوشی دارد.
سعدالدین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی در کشور از صادرات غیرنفتی بعنوان یکی از مهمترین جایگزین ها برای جبران کاهش درآمدهای نفتی نام برد و اشاره کرد: باتوجه به تحریم های ظالمانه، مالیات و افزایش صادرات گمرکی دو راه و گزینه مهم برای جبران قسمتی از کاهش درآمدها در حوزه های در رابطه با نفت و گاز در سطح کشور است.

وی بروزرسانی سیستم ها در حوزه گمرکی را در امتداد فعال سازی بیشتر این بخش ارزیابی و افزود: کاهش زمان صادرات و واردات یکی دیگر از اقدامات مهم گمرک کشور و استان در امتداد تسهیل در روند صادرات و واردات است که نسبت بسیار نویدبخشی است.
مدیرکل گمرک استان از مثبت شدن تراز تجاری سمنان آگاهی داد و اظهار داشت: میزان صادرات استان مدت ها است که از واردات پیشی گرفته است و هم اکنون صادرات این استان چهار برابر واردات استان است.
وی میزان واردات گمرکی این استان را ۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ میلیون دلار اعلام و اشاره کرد: عمده کالاهای وارداتی به گمرک استان شامل مواد اولیه کارخانه ها و ماشین آلات تولیدی است که از قبل آن ارزش افزوده زیادی ایجاد و باردیگر به خارج صادر می شود.
افتتاح ساختمان گمرک سمنان در دهه فجر امسال
وی افزود: پنبه، اجزا و قطعات ماشین آلات برقی، اجزا و قطعات ماشین آلات ترانسفورماتور، قطعات خودرویی، ماشین آلات شیرینی پزی و بیسکویت سازی، ماشین آلات تولیدی ماکارونی، قطعات اتوبوس سازی و.. از مهمترین واردات گمرکی این استان در ۱۰ ماهه اخیر بوده که این کالاها عموما از ۲۰ کشور آلمان، ترکیه، چین، اتریش، اسپانیا و… وارد گمرکات سمنان شده است.
وی ارزش هر تن کالای وارداتی به استان را بیشتر از دو هزار و ۸۰۰ دلار اعلام نمود و اظهار داشت: گمرک استان در ۱۰ ماه گذشته در مجموع ۲۷ میلیارد تومان درآمد داشته که نشان از رشد پنج درصدی درآمد گمرک استان دارد.
مدیرکل گمرک استان از افتتاح و بهره برداری از ساختمان گمرک استان در دهه فجر امسال آگاهی داد و اظهار داشت: این پروژه عمرانی که عملیات اجرایی آن از سال ۹۱ شروع شده در بنایی دو هزار و ۴۰۰ مترمربعی و در دو طبقه راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده در این پروژه اضافه کرد: در مجموع هشت میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن از محل اعتبارات استانی و ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن از محل درآمدهای اختصاصی گمرک تامین شده است.
رشد خیرکننده صادرات در دفاتر گمرکی گرمسار و شاهرود
مدیرکل گمرک استانسمنان از رشد خیرکننده صادرات در دو دفتر گمرکی شاهرود و گرمسار آگاهی داد و اضافه کرد: گمرک استان علاوه بر مرکز استان در دو شهرستان شاهرود و گرمسار دارای دفتر گمرکی است که هر دو دفتر امسال با رشد قابل توجه صادرات روبرو بودند.
سعدالدین از رشد ۲۲۲درصدی صادرات در دفتر گمرکی گرمسار آگاهی داد و اضافه کرد: ۲۴ میلیون دلار از صادرات ۱۹۶ میلیون دلاری گمرک استان در دفتر گرمسار انجام شده که نشان از رشد ۲۲۲درصدی دارد.
وی از رشد ۱۶۱ درصدی صادرات در دفتر گمرکی شاهرود آگاهی داد و اشاره کرد: دفتر گمرکی شاهرود نیز در ۱۰ ماهه امسال با ۱۱ میلیون دلار صادرات با رشد ۱۶۱ درصدی در صادرات روبرو بوده است.

منبع: