مهر خبر می دهد سود سهام عدالت امروز واریز می شود

اجاره: سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۷ امروز، سوم اسفندماه به حساب بیشتر از ۴۹ میلیون مشمول واریز می شود و افراد دارای سهام یک میلیون تومانی سودی بالغ بر ۲۰۵ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، اقساط طرح سهام عدالت (از محل سود سهام تخصیص یافته به مشمولان) که از سال ۸۵ در حال اجراست پس از ۱۰ سال در سال ۹۵ به انتها رسید و از سال ۹۶، سود این سهام به صورت نقدی به حساب مشمولان واریز شد. طی دو سال ۹۶ و ۹۷ و مطابق با سیاست سازمان خصوصی سازی، واریز سود سهام عدالت بعد از جمع آوری از ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، به صورت مرحله به مرحله از آذر ماه آغاز و معمولاً تا خرداد ماه سال بعد ادامه پیدا می کرد.
در این بین با خروج میرعلی اشرف حسینی از سازمان خصوصی سازی و ورود علیرضا صالح بعنوان رئیس جدید به این سازمان، حرف و حدیث های بسیاری در مورد نحوه واریز سود سهام عدالت و البته زمان واریز آن در قیاس با دو دوره قبلی به گوش رسید.
امروز سود سهام عدالت واریز می شود
ابتدا گفته می شد که سود سهام عدالت خلاف دوره های قبل که به صورت مرحله به مرحله واریز می شد، مقرر است به صورت یک جا به حساب تمامی مشمولان واریز شود. اما بعد سازمان خصوصی سازی با تکذیب این موضوع، اعلام نمود که فقط زمان واریز سود متفاوت از قبل خواهد بود و بعد از جمع آوری تمام مبالغ از شرکت ها، سود سهام عدالت به حساب هر یک از مشمولان واریز خواهد شد.
در نهایت نیز آنطور که مسئولان سازمان خصوصی سازی اعلام کرد، سود سهام عدالت از «سوم اسفند ماه» واریز می شود و به ترتیب آخرین گروه مشمولین تا اختتام اسفندماه امسال، سود سهام عدالت خودرا دریافت خواهند کرد؛ یعنی امسال نسبت به سال های قبل سود سهام عدالت با ۳ تا ۴ ماه تأخیر واریز می شود.
همچنین میزان سود سهام عدالت این دوره نیز برای افرادی که یک میلیون سهم دارند، ۲۰۵ هزار تومان تعیین شده است و میزان سود افرادی که سهم های کوچک تری دارند به تناسب کمتر می شود.
البته آنطور که رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام نموده با توجه به این که هنوز قسمتی از سود شرکت های سرمایه پذیر عدالت دریافت نشده است مبلغ ۲۰۵ هزار تومان فعلاً به صورت علی الحساب پرداخت می شود تا بعداً که سود کامل شرکت ها دریافت شد، سود قطعی برای عملکرد سال ۹۷ به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شود.
مشمول جدیدی اضافه نمی شود
به گزارش اجاره به نقل از مهر، یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد سهام عدالت، مربوط به زمان ثبت نام از افراد جدید برای قرارگیری در صف مشمولان می شود.
در این رابطه باید گفت، از سال ۸۴ تا ۸۷، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی سهامدار عدالت شده که طبق آخرین آمار از این تعداد بیشتر از ۲ میلیون نفر فوت کرده اند اما با توجه به این که افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، لیست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر باقی مانده است و باتوجه به عدم پیش بینی قانونی برای ثبت نام جدید، به هیچ وجه، امکان اضافه کردن مشمول جدید در سهام عدالت وجود ندارد.
البته اخیرا آنطور که صالح گفته، در صورت تصویب و ابلاغ قانون مربوط به سهام عدالت از طرف مجلس، در حد محدود امکان ثبت نام از جاماندگان مشمولان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی وجود خواهد داشت.
۵ میلیون نفر شماره شبا اعلام نکرده اند
از سویی دیگر، طبق آنچه که در دوره های قبلی نیز بارها ذکر شد، مجدد در دوره جدید نیز هنوز برخی از مشمولان شماره شبای بانکی خودرا برای دریافت سود به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده اند؛ مطابق با گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی تعداد این افراد به ۵ میلیون نفر می رسد.
این افراد در صورت تمایل به دریافت سود سال مالی ۹۷ خود، باید وارد سامانه سهام عدالت شده و با داشتن شماره ملی هر فرد مشمول، شماره شبا حساب بانکی مربوط به همان فرد را وارد سامانه سهام عدالت کنند برای اینکه سهام عدالت هر فرد به حساب خودش واریز می شود و ارتباطی با خانوار ندارد.
همچنین برمبنای آنچه که سازمان خصوصی سازی اعلام نموده، در صورت تأیید نهایی، بانکهای عامل با ارسال پیامک به مشمولان صاحب حساب، ضرورت ثبت شماره شبا را یادآوری خواهند کرد.

منبع: