از سوی عادل آذر؛ واردات غذای سگ و گربه با ارز یارانه ای تکذیب شد

به گزارش اجاره رئیس دیوان محاسبات با تکذیب واردات غذای سگ و گربه با ارز یارانه ای، اظهار داشت: با این وجود ۷.۲ میلیارد دلار کالای غیر ضروری با ارز نیمایی وارد شده است.

به گزارش اجاره به نقل از خانه ملت، عادل آذر با اشاره به راه هایی برای تغییر در نحوه تخصیص ارز یارانه ای در بودجه سال ۹۹ به منظور پیشگیری از بروز مشکلاتی همچون سال های گذشته اظهار داشت: بهترین روش آن است که در مکانیزم های پرداخت ارز، ثبت سفارش ها، بخشنامه ها، آیین نامه ها و … تجدید نظر جدی صورت گیرد.
وی افزود: همینطور نظاماتی مانند بانکهای اطلاعاتی، گمرکی، بانک مرکزی، وزارت صمت و … که به صورت جزیره ای کارهای خویش را انجام می دهند را به صورت یکپارچه درآورده و شفاف نماییم.
عادل آذر با تاکید بر اینکه اطلاعات ثبت سفارش و مکانیزم پرداخت ها مبحث محرمانه ای نیستند، خاطرنشان کرد: هر ایرانی باید بداند که به صورت مثال چه میزان کشمش، چای، خوراک دام و … ثبت سفارش شده و چه اندازه به کشور وارد شده است ازاین رو باید پرسید، کدام قسمت این اطلاعات محرمانه است که دولت آنرا اعلام نمی نماید.
واردات غذای سگ و گربه با ارز نیمایی؟
رئیس دیوان محاسبات مجلس اضافه کرد: شفافیت در روند عرضه ارز یارانه ای تا واردات کالا می تواند، مانع بروز خیلی از ابهامات و مشکلات پیش آمده در بحث تخصیص ارز باشد.
وی همینطور ضمن تکذیب برخی خبرها درباره اینکه با ارز یارانه ای غذای سگ و گربه به کشور وارد شده است، اظهار نمود: چنین موضوعی را تأیید نمی کنم؛ تنها با ۷.۲ میلیارد دلار ارز نیمایی کالاهایی که مشابه داخلی داشته و غیرضروری بوده اند به کشور وارد شده و ارز یارانه ای نبوده است.
امسال بر نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه ای نظارت می کنیم
عادل آذر ضمن تاکید بر روند نظارت هرچه بیشتر دیوان محاسبات بر نحوه تخصیص ارز یارانه ای در سال ۹۹ اظهار داشت: خوشبختانه در نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه ای در قانون بودجه سال ۹۹ سازوکار خوبی پیشبینی شده است که بخش نظارتی آنرا تقویت کرده است.
رئیس دیوان محاسبات مجلس تصریح کرد: نمی گوییم میزان تخلفات در سال ۹۹ در بحث ارز یارانه ای صفر می شود اما با این فضایی که پس از عرضه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ در جامعه بوجود آمده مسلماً بزرگترین دستاوردمان بهبود ساز و کار ثبت سفارش و تخصیص ارز و واردات کالا خواهد بود.
وی اظهار نمود: اینگونه میزان تخلفات کمتر می شود و ما بسیار به این مورد امیدوار هستیم و سازوکاری که در قانون بودجه سال ۹۹ پیشبینی شده شرایط خیلی بهتری را ایجاد خواهد نمود.