از مراکز غیر مجاز کپسول اکسیژن نخرید!

به گزارش اجاره مدیرکل استاندارد استان تهران تصریح کرد که شهروندان تا حد امکان از نگهداری سیلندر اکسیژن در منزل اجتناب کنند، اما در صورت اجبار حتما آنرا از مراکز دارای گواهینامه تهیه و شارژ کنند، آزمون دوره ای را هر پنج سال یکبار در آزمایشگاه های معتبر انجام دهند و به هیچ عنوان سیلندری که در بازار فروخته می شود، نام و نشان ندارد و شرکت شارژ کننده آن معلوم نیست و مشخص نیست تست آزمون دوره ای آن انجام شده یا نه را نخرند.
محمودرضا طاهرمحمدی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: برای نگهداری سیلندر اکسیژن در منزل باید استانداردهایی در زمینه انبارش، جابجایی و نگهداری رعایت شود، اما به صورت کلی سفارش می شود که تا حد امکان این وسیله در منزل نگهداری نشود. همینطور سیلندر اکسیژن حتما باید توسط یک زنجیر نگهدارنده در محل فیکس شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس گزارش هایی که به ما رسیده، اخیراً برخی مراکز غیر مجاز سیلندرها را با حجم کمتر و به صورت غیر استاندارد شارژ می کنند و به مردم می فروشند. بتوصیه ما به شهروندان این است که به هیچ عنوان از سیلندر غیر استاندارد استفاده نکنند و به این نکته توجه نمایند که شارژ سیلندرها هم مشمول رعایت مقررات استاندارد است و باید از جانب شارژ کنندگان مجاز که توسط سازمان ملی استاندارد برای آنها گواهینامه صادر شده صورت گیرد.
مسئولیت آزمون دوره ای سیلندر اکسیژن به عهده مالک است
این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر این که دارندگان سیلندر اکسیژن قبل از شارژ باید مطمئن شوند که آزمون دوره ای روی سیلندر انجام شده باشد، اظهار داشت: ازاین رو اگر فردی به علت داشتن بیماری خاص مجبور به استفاده از سیلندر اکسیژن در منزل است، باید حتما سیلندر اکسیژن را از محل های مجاز دارای گواهی استاندارد تهیه نماید و از تاریخ آزمون دوره ای آن بیشتر از پنج سال نگذشته باشد.
نکاتی که باید برای نگهداری سیلندر اکسیژن بدانیم
طاهرمحمدی با اشاره به اینکه سه استاندارد در زمینه گازهای اکسیژن وجود دارد، اظهار داشت: استاندارد شماره ۳۲۴۰ برای تولیدکنندگان گاز اکسیژن طبی طراحی شده و شرایط تولید اکسیژن را مشخص می کند و الزامی هم هست. استاندارد ۶۷۹۲ مربوط به آزمون دوره ای سیلندر اکسیژن است و در آن گفته شده که مسئولیت آزمون دوره ای هر پنج سال یکبار به عهده مالک آن است. استاندارد ۷۵۶۶ هم مربوط به شرایط انبارش، جابجایی و نگهداری سیلندر است که یک استاندارد تشویقی است. همینطور در زمینه شرایط نگهداری، شهروندان می توانند با تماس با سامانه ۱۵۱۷ اطلاعات لازم را دریافت نمایند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، جست جو در استانداردهای ذکر شده از جانب مدیرکل استاندارد استان تهران نشان داده است که بعضی از مهم ترین نکات در نگهداری سیلندر اکسیژن این است که حتما سیلندرهای پر و خالی گاز اکسیژن و دیگر گاز های طبی، در مکان های مجزا از هم نگهداری شود. محیط انبار، خشک و دارای تهویه مناسب باشد و ساختار آن مقاوم به حریق باشد. دمای محوطه انبار نباید به بیشتر از ۶۵ درجه سانتی گراد برسد. نباید به منظور حرکت دادن سیلندر، آنرا در مکانهای افقی غلطاند یا کشید. باید از افتادن یا به هم خوردن شدید سیلندرها یا برخورد سیلندر با دیگر سطوح جلوگیری شود و موارد دیگر.
او همینطور تصریح کرد که مردم به هیچ عنوان سیلندری که در بازار فروخته می شود، نام و نشان ندارد و شرکت شارژ کننده آن معلوم نیست و مشخص نیست تست آزمون دوره ای آن انجام شده یا نه را نخرند. در مواردی امکان دارد سیلندرهای غیر استاندارد به صورت اجاره ای هم در اختیار مردم قرار داده شود که تاکید می نماییم از این کار اجتناب کنند، چون که هر لحظه احتمال انفجار این گونه سیلندر وجود دارد.
تحقیقات آتش سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر هنوز تمام نشده است
مدیرکل استاندارد استان تهران در پاسخ به اینکه آیا سازمان ملی استاندارد بر شیوه نگهداری سیلندرهای اکسیژن در بیمارستان ها نظارت می کند؟ خاطرنشان کرد: این استاندارد تشویقی است و نظارتی صورت نمی گیرد. ما به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کردیم که یکی از وظایف هر مرکز بهداشت و بیمارستانی که از این سیلندرها استفاده می نماید، این است که مطابق استاندارد ۷۵۶۶ انبارش و جابجایی سیلندرها را انجام دهند. البته این استاندارد الزامی نیست، اما واحدها برای حفظ ایمنی و سلامت خودشان باید آنرا رعایت نمایند. همینطور این مراکز برای تهیه سیلندرهای اکسیژن باید حتما استانداردهای یاد شده در زمینه آزمون دوره ای را در نظر بگیرند.
ایشان در ادامه در پاسخ به اینکه آیا پس از آتش سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر بحثی درباره الزامی شدن استاندارد انبارش و نگهداری سیلندهای اکسیژن مطرح گردیده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در این حوزه حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. هنوز تحقیقات به پایان نرسیده و بررسی سیلندرهای اکسیژن هم در حال انجام می باشد. در این حوزه باید اخبار را از مرجع رسمی پیگیری نماییم و من هم اکنون نمی توانم در این حوزه نظری عرضه دهم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، تیر ماه سال جاری آتش گرفتن کپسول های اکسیژن و چند انفجار پی در پی سبب آتش سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر واقع در خیابان شریعتی تهران شد که در این حادثه ۱۹ نفر جان باختند و ۱۳ نفر هم مصدوم شدند. البته طبق اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی وضعیت ایمنی این ساختمان از سال ۱۳۹۴ تابحال بررسی شده بود و حدود چهار اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان صادر و دستور العمل های لازم هم در این خصوص ارائه شده بود. نگهداری غیر اصولی مواد و تجهیزات خطرناک، بی توجهی به راه های خروج، سیستم برق و… از مواردی بوده که در دستور العمل های ابلاغ گردیده ذکر شده بود.

منبع: