شوری آب باردهی انگورهای مروست را ۳۵ درصد کم کرد

به گزارش اجاره یزد رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از کاهش ۳۵ درصدی باردهی انگور مروست به واسطه عوامل مختلف به خصوص بالا رفتن ایسی آب این منطقه اطلاع داد.
«محمدرضا نیکروش» با بیان کاهش ۳۵ درصدی تولید انگور در این شهرستان، اظهار نمود: علاوه بر نوسانات شدید دما و بارش های مداوم در فصل گل دهی انگور، تغییر در کیفیت آب های کشاورزی و بالا رفتن شوری و سختی (ای سی) آب هم سبب کاهش عملکرد انگور و همینطور کاهش سطح زیرکشت شدهاست.
وی ادامه داد: بدین منظور اصلاح ارقام موجود در دستور کار قرار دارد به صورتی که کشت انگور بی هسته با ماندگاری بالا برای مصرف تازه خوری و سازگار با منطقه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
این مسئول با بیان این که حدود ۴۰ درصد از انگور تولیدی مروست تازه مصرف شده و مابقی به صورت کشمش فرآوری می شود، اظهار داشت: بیشترین سطح زیرکشت انگور مربوط به رقم خلیلی بوده و ارقام عسکری، سیاه و ریش بابا سایر ارقام انگور این منطقه است.
نیکروش تصریح کرد: انگور تولید شده به صورت تازه خوری به استان های همجوار چون کرمان، هرمزگان، فارس و اصفهان صادر می شود اما امسال به علت نوسانات بازار بیشتر محصولات تولیدی به صورت فرآوری شده به بازار مصرف عرضه شده است.
وی با بیان این که برداشت انگور از اواخر تیر ماه در منطقه مروست آغاز و تا نیمه شهریور ادامه دارد، اظهار داشت: انگور تولیدی این منطقه پس از انگور یاقوتی به بازار روز عرضه می‎شود و از لحاظ رنگ و مزه و طعم از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.
رئیس جهاد کشاورزی مروست سطح زیر کشت ارقام مختلف انگور بارور در منطقه مروست را بیشتر از هزار هکتار اعلام نمود و اظهار داشت: پیشبینی می شود به صورت متوسط از هر هکتار حدود ۱۸ تن و در مجموع نزدیک به ۱۸ هزار تن انگور از تاکستان های منطقه برداشت شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی یزد، نیکروش در انتها با بیان این که ۲۶ کارگاه کشمش مجوز دارند، اظهار داشت: در این حوزه، یک مورد به صورت صنعتی و سایر کارگاه ها به صورت سنتی محصول انگور را فرآوری می کنند، همینطور انگور فرآوری شده به صورت آفتابی، تیزآبی و کشمش به بازار مصرف داخلی و چند کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‎شود.