در نشست انجمن ترویج علم مطرح شد کرونا موجب به راه افتادن جریانی برای تولید دارو و واکسن در کشور شد

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با اشاره به اینکه «کووید-۱۹ موجب جهشی در تولید واکسن شد»، اظهار داشت: پلت فرم هایی در حوزه ساخت واکسن وجود داشت که تا حالا امتحان نشده بود و حالا مورد آزمون قرار گرفته است و در بعضی موارد پاسخ مثبتی نیز به آن داده شده است. همه ی شرکتها هر پتانسیلی که داشتند را بر روی هم گذاشتند تا به واکسن دست یابند. کرونا موجب شد در کشور ما نیز برای تولید دارو و واکسن جریانی به راه افتد. قاعدتا با دنیا فاصله ای داریم، اما کرونا با همه ی بدی هایی که داشت، موتور محرکه ای برای صنعت داروسازی ما شد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا کاظمعلی در نشست انجمن ترویج علم ایران که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، درباره مقایسه بازار دارویی ایران با بازار جهانی دارو اظهار داشت: بازار دارویی دنیا ارزشی به اندازه هزار میلیارد دلار دارد و سهم بازار دنیای بیوتکنولوژی حدود سیصد میلیارد دلار است، کل بازار دارویی ما حدود ۴ میلیون دلار ارزش دارد و نیاز است آنرا افزایش داد.
وی ادامه داد: ۲۲ هزار میلیارد تومان گردش پول بازار دارویی ما است و از میان آن، ۲ هزار میلیارد تومان به بازار داروهای بیوتکنولوژی مربوط است. یعنی در حوزه بایوتکنولوژی ۱۰ درصد بازار داخلی هستیم، در صورتیکه بایوتکنولوژی حدود ۳۰ درصد بازار جهانی را تصاحب کرده است. یک اختلاف ۲۰ درصدی با جهان داریم که باید توسط دانشمندان، شرکت های استارتاپی و پژوهشگران پر شود.
این داروساز با اشاره به اینکه «کووید-۱۹ موجب جهشی در تولید واکسن شد»، اظهار داشت: پلت فرم هایی در حوزه ساخت واکسن وجود داشت که تا حالا امتحان نشده بود و حالا مورد آزمون قرار گرفته است و در بعضی موارد پاسخ مثبتی نیز به آن داده شده است. همه ی شرکتها هر پتانسیلی که داشتند را بر روی هم گذاشتند تا به واکسن دست یابند. کرونا موجب شد در کشور ما نیز برای تولید دارو و واکسن جریانی به راه افتد. قاعدتا با دنیا فاصله ای داریم، اما کرونا با همه ی بدی هایی که داشت، موتور محرکه ای برای صنعت داروسازی ما شد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران بیان کرد: من بسیار به تولید واکسن در کشور خوش بین هستم و فکر می کنم تا پنج سال آینده یکی از قطب های واکسن سازی در خاورمیانه خواهیم شد. ما ۶ سال تحقیق و توسعه درباب واکسن HPV انجام دادیم و تبدیل به سومین شرکتی در دنیا شدیم که این واکسن را تولید می کند. هم اکنون، در دنیا به پنجاه میلیون دوز از این واکسن نیاز است که دو شرکت نخست دنیا فقط دارند ۲۰ میلیون دوز از آنرا تامین می کنند؛ یعنی ۳۰ میلیون دوز نیاز وجود دارد و اگر امکانات لازم را داشتیم، می توانستیم این واکسن را صادر نماییم.
وی درباره کارهای گروه خود در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹ اظهار داشت: از زمان شیوع کووید-۱۹ در ایران، تیم ما بر روی هشت پلت فرم تولید واکسن کار کرد و الان دو پلت فرم تولید واکسن کووید-۱۹ آماده شده است و مشغول فعالیت بر روی آنها هستیم.
به قول وی، میکروارگانیسم های جدیدی همیشه مردم جهان را تهدید می کنند، بدین سبب همیشه نیاز به واکسن یک نیاز راهبردی است.
کاظمعلی اشاره کرد: در چند سال اخیر، چندین شرکت دانش بنیان وارد حوزه واکسن سازی شده اند. اگر ما طبق استانداردهای بین المللی واکسن تولید نماییم، خود سازمان بهداشت جهانی یکی از خریداران عمده ی ما خواهد بود. ضعف ما در بازار جهانی دارو و واکسن یک ضعف درونی است، در واقع ما برای حضور در بازارهای جهانی تمرین نکردیم. ما بازاریابی جهانی را یاد نگرفتیم.
این داروساز در بخش دیگری از این جلسه، درباره برخی فاکتورهای رتبه بندی نوآوری اظهار داشت: ورودی های این فاکتورهای نوآوری، نهادها، سرمایه انسانی، زیرساخت ها و پیچیدگی کسب وکار است. خروجی آن، دانش و فناوری و خلاقیت است. جوامعی می توانند رشد کنند که در آنها دانش و فناوری مدام در حال تولید باشد. چه قدر آمادگی داریم که خودرا از ساحل امن زندگی روزمره جدا نماییم و به دریای طوفان مواجی بیاییم که هر بار ما را به سرزمین های ناشناخته و با پتانسیل بسیار سوق دهد؟ نیاز داریم ریسک پذیری نسل جوان بالا رود. ما باید پشت سر افرادی که این مسیر را طی کرده اند، حرکت نماییم. باید پتنت های ما به خلق ثروت منتهی شود. فرض نماییم در تولید مقاله در دنیا اول باشیم. خب این چه نفعی به جامعه ی ما می رساند؟
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران افزود: «هاروارد» علاوه بر این که دارد دانشمند تربیت می کند، کارآفرین نیز پرورش می دهد، یعنی دارد مهارت هایی را به دانشجویانش می آموزد که وقتی از دانشگاه خارج می شوند بتوانند یک کمپانی را اداره کنند.
وی با اشاره به مهارت های معرفی شده از طرف مجمع جهانی اقتصاد برای سال ۲۰۲۵، اظهار داشت: دانشجویان ما در کارآفرینی، ایجاد کسب وکار، جذب سرمایه و مدیریت تیم ضعف دارند. در انجمن بیوتکنولوژی بنا داریم دوره های مدیریت تکنولوژی را برای علاقه مندان حوزه ی تکنولوژی در حوزه دارو برگزار نماییم.
این فعال حوزه بیوتکنولوژی با اشاره به این که امسال برای نخستین بار، ۱۸ وبینار با موضوع «تولید داروهای های تک و زیست فناوری» برگزار شده است، اظهار نمود: در این وبینارها، از الفبای موضوعات بایوتک تا ورود یک محصول به بازار بیان شد. در بهمن امسال، نخستین کنفرانس و نمایشگاه بیوتکنولوژی در ایران را با رویکرد فناوری و صنعت برگزار می نماییم تا همه ی شرکت هایی که در بیوتکنولوژی هستند، گرد هم آیند و درباره موضوعات روز بیوتکنولوژی صحبت کنند. از طرف دیگر از ایده پردازان می خواهیم ایده های خودرا در بین سرمایه گذاران مطرح کنند. در بخش نمایشگاهی افراد می توانند دستاوردهای خودرا عرضه کنند. البته اگر وضعیت شیوع ویروس کرونا به ما این اجازه را بدهد.