لیست محدودیتهای جدید صادراتی به عراق

نامه جدیدی که سازمان توسعه تجارت به رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق ارسال کرده نشان داده است که محدودیت های جدیدی در راه صادرات کالا به عراق به وجود آمده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته دولت عراق در جهت اجرای سیاست های احیای اقتصادی خود شرایط واردات برخی کالاها را به این کشور تغییر داده است. عراق که در سالهای گذشته تحت فشار جنگ های داخلی خیلی از زیرساخت های اقتصادی خویش را از دست داده، در سالهای گذشته با فروکش کردن نسبی نگرانی ها و البته افزایش درآمدها از محل فروش نفت، به دنبال از سرگیری فعالیتهای اقتصادی و تولید محصولات مورد نیاز خود بوده است.
در این سال ها، تاجران ایرانی بخش زیادی از نیازهای مردم عراق را تأمین کرده اند، اما به نظر می آید در شرایط فعلی دیگر بستر صادرات این محصولات مانند گذشته وجود نخواهد داشت. دولت عراق واردات برخی کالاها را منوط به مصوبات بخش های مختلف این دولت کرده است.
در نامه سازمان توسعه تجارت آمده که صادرات دارو به عراق با مصوبات وزارت بهداشت، صادرات سلاح و تجهیزات با مصوبات وزارت دفاع، صادرات مواد منفجره با مصوبات وزارت نفت و صادرات مواد شیمیایی، کود و کلر با موافقت های ویژه در این کشور امکان پذیر خواهد بود و در غیر این صورت از واردات آنها ممانعت به عمل می آید.
همینطور در ادامه اعمال محدودیت برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور، بر مبنای اعلام دولت عراق، از این پس واردات گیاه پنبه، قلمه های نخل، نهال نخل، گیاه حنا، گیاه یونجه، انگور، نارگیل، زیتون و عسل به عراق تنها بر مبنای قانون قرنطینه کشاورزی این کشور امکان پذیر خواهد بود و در غیر این صورت مجوزی صادر نمی گردد.
در طول سالهای گذشته، بعد از چین، عراق دومین وارد کننده عمده کالا از ایران بوده و در روزهای کرونا هم با وجود محدودیت هایی که در راه رفت و آمد میان دو کشور به وجود آمد، عراق همچنان جایگاه خویش را حفظ نموده است.
در کنار فعالیت تاجران بخش خصوصی، دولت ایران هم در تأمین برق عراق به این کشور کمک می کند؛ هرچند به علت تحریم های آمریکا، بازگشت ارز حاصل از فروش این انرژی با دشواری همراه شده است.

منبع: