تغییر رویه واردات تلفن همراه مسافری؛ گوشیهای همراه مسافران در فرودگاه امام، ثبت گمرک می شود

اجاره: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تغییر رویه واردات گوشی تلفن همراه مسافری آگاهی داد.

به گزارش اجاره به نقل از صداوسیما، حمیدرضا دهقانی نیا قبل از ظهر امروز در گفتگوی زنده شبکه خبر با بیان این خبر اضافه کرد: در رویه جدید، تمامی مسافرانی که وارد کشور می شوند باید نسبت به ثبت اطلاعات هویتی و همین طور ثبت تجهیزات تلفن همراه در سامانه گمرک اقدام نمایند.
وی با اعلان اینکه در بعضی از فرودگاه ها همچون فرودگاه امام خمینی (ره) زیرساخت بارکدخوان جهت ثبت اطلاعات هویتی و اطلاعات تجهیزات همراه مسافر فراهم گشته است اظهار داشت: با بهره گیری از این زیرساخت، مسافران می توانند اطلاعات هویتی و تجهیزات خودرا بوسیله بارکدخوان به سیستم منتقل کنند.
دهقانی نیا همین طور اظهار داشت: هر مسافر در سال فقط حق واردات یک تلفن همراه را دارد.
وی با اعلان اینکه افرادی که مبادرت به ثبت اطلاعات در سامانه می کنند، ۳۰ روز فرصت دارند تا روند ثبت را تکمیل کنند، اضافه کرد: این افراد باید در فرصت سی روزه با خرید سیمکارت و مراجعه به سایت گمرکی و پرداخت حقوق گمرکی به سامانه همتا مراجعه نموده و بعد از دریافت کد فعال سازی از تجهیزات خود استفاده کنند.
دهقانی نیا درباره دلیلهای اعمال تغییر در ضوابط واردات تلفن همراه مسافری اظهار داشت: در گذشته مسافرین ورودی حتما می بایست از سیمکارت داخلی استفاده می کردند، اما از تاریخ اول دی ماه این ضرورت به پس از ورود اطلاعات در محوطه گمرک منتقل شد و بعد از آن مسافرین یک ماه فرصت داشتند تا نسبت به خرید سیمکارت و ورود به سامانه گمرک و پرداخت عوارض ورودی و دریافت کد فعال سازی از سامانه همتا اقدام نمایند.
دهقانی نیا با اعلان اینکه مسافران بعد از ورود به کشور بوسیله کد دستوری اعلام شده نیز می توانند نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام نمایند اظهار داشت: چون قبل از این سوء استفاده هایی از اطلاعات مسافرین برای واردات تلفن همراه صورت گرفته بود که منتج به تشکیل پرونده برای آن مسافرین شده بود، این ضوابط جدید با همکاری دوستانمان در وزارت صمت و گمرک عملیاتی شد.
دهقانی نیا اضافه کرد: طبق بند چ قانون مبارزه با قاچاق کالا، افرادی که از رویه های مسافری سوء استفاده کنند بطوریکه مصداق واردات کالای تجاری از آن برداشت شود، این مساله بعنوان قاچاق لحاظ شده و با آن برخورد می شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: مسافران حتما باید برمبنای رویه جدید مبادرت به ثبت اطلاعات خود کنند، در این صورت موضوع منجر به تشکیل پرونده و قطع تجهیزات تلفن همراه وارد شده خواهد شد.

منبع: