عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: باید به سمت تولید لوازم خانگی برای اقشار پایین جامعه برویم

به گزارش اجاره اصفهان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم، قیمت گذاری و فروش لوازم خانگی برای اقشار پایین جامعه است، اظهار داشت: بدین منظور می توان برخی محصولات لوازم خانگی را بدون آپشن، اما با کیفیت اصلی وارد بازار کرد تا آن قشر توانایی خرید داشته باشند.

علی آقا محمدی عصر امروز (پنجشنبه-۲۳ بهمن ماه) در مراسم افتتاح خط تولید جدید ماشین لباسشویی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، اظهار نمود: وظیفه مهم و نخست مسئولان جهت حفظ و حراست از تولیدات داخلی، به خصوص در وضعیت سخت فشار تحریم ها، گرداندن چرخ های اقتصاد کشور است.

وی با اعلان اینکه به اعتراف بیگانگان، هر چقدر فشارها بر ایران بیشتر باشد، استقلال کشورمان بیشتر می شود، اشاره کرد: امروز در دوران پساتحریم، باید افق آینده خودرا به صورت منسجم و سازمان دهی شده و به دور از شعارهای احساسی برای پشتیبانی از تولید داخلی ترسیم نماییم.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا و بگفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از راهکارها ایجاد زنجیره تولیدات لوازم خانگی با فناوری روز است به شکلی که مقرون به صرفه و ارزان بوده و به آسانی در دسترس همگان قرار گیرد و در این راستا مجموعه تولیدکنندگان لوازم خانگی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانند پلت فرم ها، زیرساخت ها، آزمایشگاه، لجستیک و فروش را در عرصه تولید لوازم خانگی در آینده مهیا کنند.

وی با اعلان اینکه یکی از موضوعات مهم قیمت گذاری و فروش لوازم خانگی برای اقشار پایین جامعه است، اظهار داشت: به همین دلیل می توان برخی محصولات لوازم خانگی را بدون آپشن، اما با کیفیت اصلی وارد بازار کرد تا آن قشر توانایی خرید داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۶۲ درصد جمعیت ایران حقوق بگیر و دستمزد بگیر بوده که قدرت خرید بالایی ندارند، اشاره کرد: به همین دلیل باید محصولاتی با قیمت پایه و پرتیراژ تولید نماییم.

آقا محمدی با تاکید بر اینکه در بعضی صنایع به سبب نداشتن تکنولوژی و قیمت بالا و همین طور تنوع محصولات خارجی، ناچار به واردات هستیم که در این شرایط محصولات داخلی حذف می شود، اظهار نمود: برای جبران این شرایط باید محصولات را با فناوری جدید و در حجم بالا و مقرون به صرفه تولید نماییم.

وی با تاکید بر اینکه نباید تولید جزیره ای داشته باشیم و با جذب سرمایه گذاری، عقب ماندگی تکنولوژیک نداشته باشیم، اظهار داشت: یکی از اشکالات تولیدات لوازم خانگی در وضعیت کنونی، تیراژ پایین آنها است که به آسانی با فشار کشورهای خارجی از دور رقابت خارج می شوند.

وی با تاکید بر ضرورت عمق دهی به تولیدات داخل در مجموعه اسنوا، ابراز امیدواری کرد: با همکاری سایر تولیدکنندگان لوازم خانگی، صنعتی پر رونق در کشور داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همین طور در حاشیه بازدید از خط تولید جدید ماشین لباسشویی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، در جمع خبرنگاران، با اعلان اینکه برخی صنایع به سبب قیمت بالای تولید، تکنولوژی پایین و همین طور تنوع بالای تولیدات خارجی، از دور رقابت خارج می شوند، اظهار نمود: برای جبران این شرایط باید محصولات را نو به نو به بازار ارائه دهیم بدین سبب قالب های تولید شده را باید در حجمی که اقتصادی هستند را با جذب سرمایه گذاری جهت فناوریهای جدید تولید نماییم.
وی با تاکید براینکه برای رسیدن به این شرایط دیگر نباید جزیره ای عمل نماییم، اظهار داشت: مشکل این است که شرکت های مختلف تولید لوازم خانگی دارند، اما به سبب اینکه سایز کوچک دارند نسبت به بومی سازی قطعات خود اقدام نمی کنند و قطعات خودرا وارد می کنند که در این شرایط با فشار طرف خارجی از گوی رقابت خارج می شوند.
آقا محمدی با تاکید بر ضرورت همکاری در زنجیره تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: از طرف دیگر باید بازارهای بیرونی لوازم خانگی را باید تامین نماییم و باید به سمت تولید ۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برسیم که بخشی باید به مصرف داخل و قسمتی از آن صادر شود.
وی با ارزیابی خط تولید گروه صنعتی انتخاب، اظهار داشت: این گروه ظرفیت تولید خودرا به وجود آورده است، اما بعدا در بازار گرفتار مشکل می شود، بدین سبب راهی به جز همکاری با بقیه گروه ها ندارد تا بتواند تولید خودرا در سطح بالا نگه دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضروت تولید لوازم خانگی ارزان و کیفی در کشور، اظهار نمود: نباید به صرف اینکه دروازه های واردات لوازم خانگی را می بندیم قیمت را بالا و یا کیفیت را کاهش دهیم.
وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص گرانی لوازم خانگی داخلی، اظهار نمود: اگر در حوزه لوازم خانگی موفق به تولید با ظرفیت بالا شویم ۳۰ درصد قیمت تمام شده کاسته می شود، اما با توجه به این که حدود ۵۰ درصد مواد اولیه برخی تولیدات لوازم خانگی همچون تلویزیون وارداتی است، تولیدکننده ناچار است با همان قیمت ها محصول را وارد بازار کنند اما اگر تولید داخل با حجم بالا باشد، قیمت ها کاهش پیدا می کند.
آقامحمدی اشاره کرد: زمانی که سایز و حجم تولید لوازم خانگی داخلی کم باشد، قیمت آن بالا خواهد بود.

منبع: