در گزارش اجاره عنوان شد؛ علل بایدن در موافقت احتمالی با پرداخت وام IMF به ایران

به گزارش اجاره یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی علل آمریکا برای موافقت احتمالی با پرداخت وام از صندوق بین المللی پول به ایران را شرح داد.

مسعود براتی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره موافقت احتمالی آمریکا با اعطای وام از جانب صندوق بین المللی پول به ایران، اظهار داشت: ماجرای درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول به اسفند ۹۸ بازمی گردد. بعد از انتشار کرونا در ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان اعلام نمود که درخواستی از جانب کشورمان به صندوق بین المللی پول برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری برای کمک به مقابله با کرونا عرضه شده و صندوق در حال بررسی این درخواست است. بانک مرکزی عنوان نمود که ایران چند دهه است از صندوق وام نگرفته و بنابراین حق دارد که از این صندوق، وام دریافت کند.
وام کرونایی ایران از صندوق بین المللی پول به سرانجام نرسید و به مرور زمان مشخص شد دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن آن، مخالفت آمریکا در صندوق بین المللی پول است
وی افزود: برای به نتیجه رساندن این درخواست، رفت و آمدهایی صورت گرفت اما نهایتاً درخواست وام کرونایی ایران از صندوق بین المللی پول به سرانجام نرسید و به مرور زمان مشخص شد دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن آن، مخالفت آمریکا در صندوق بین المللی پول است. این سازمان ساختاری دارد که کشور آمریکا با عنایت به سهم و نفوذ خود می تواند در تصمیمات آن اعمال اراده کند.
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: نکته مهمی که وجود دارد این است که وقتی صندوق بین المللی پول به یک کشور وامی می دهد با این استدلال که باید از اصلاحات اقتصادی و توانایی بازگرداندن پول در کشور منظور مطمئن شود این حق را برای خود قائل است که دخالت هایی سیاستی در حوزه اقتصادی و حتی در حوزه سیاسی آن کشور انجام دهد.
وقتی صندوق بین المللی پول به یک کشور وامی می دهد با این استدلال که باید از اصلاحات اقتصادی و توانایی بازگرداندن پول در کشور منظور مطمئن شود این حق را برای خود قائل است که دخالت هایی سیاستی در حوزه اقتصادی و حتی در حوزه سیاسی آن کشور انجام دهد ۳ دلیل آمریکا برای موافقت احتمالی با وام صندوق بین المللی پول / امتیازات «نمادین» و «غیر سمی» و «موقتی» آمریکا به ایران
براتی عنوان کرد: در روزهای انتخابات آمریکا تیم های فکری نزدیک به بایدن برای حوزه سیاست خارجی تصمیم سازی هایی کردند که بخش مهمی از آن، نحوه تعامل با ایران و قضیه توافق هسته ای بود. جمع بندی نظرات مرکز امنیت نوین آمریکا و مؤسسه CSIS آمریکا این بود که بایدن نباید در عمل، به برجام بازگردد اما در بیان و گفتار باید بازگشت به برجام را محکم بیان کند و به جهت اینکه بتوانند فضای موجود در روابط ایران و آمریکا را مدیریت کنند، باید اقداماتی انجام دهد که ایران را آرام کند و به شکلی تنش زدایی انجام دهد. برای تحقق این کار باید امتیازاتی محدود، موقت و نمادین به ایران داده شود و نباید امتیازاتی بزرگ مانند برداشتن تحریم های جدی اتفاق بیفتد یکی از جمع بندی گروه های فکری این است که آمریکا با بیان چراغ سبز به صندوق بین المللی پول برای موافقت با وام به ایران موافقت کند.
وی با اشاره به اینکه چراغ سبز آمریکا به صندوق بین المللی پول سه دلیل اصلی دارد، عنوان کرد: آمریکا از موافقت با وام صندوق بین المللی پول سه هدف اصلی دارد. اول اینکه یک امتیاز نمادین است تا ثابت کنند می خواهند تنش زدایی کنند. دوم اینکه به اصطلاح خودشان یک کمک «غیر سمی» است. یعنی چون باید صرفا در مواجهه با کرونا استفاده گردد ایران نمی تواند آنرا در جهت فعالیتهایی که از نظر آمریکا مردود است استفاده نماید و اعطای این وام از راه کانال مالی instex یا سوئیس امکان پذیر است و ایران صرفا می تواند محصولات درمانی بخرد ازاین رو دست ایران باز نخواهد بود.
آمریکا از موافقت با وام صندوق بین المللی پول سه هدف اصلی دارد. اول اینکه یک امتیاز نمادین است تا ثابت کنند می خواهند تنش زدایی کنند. دوم اینکه به اصطلاح خودشان یک کمک «غیر سمی» است؛ و سوم اینکه می توانند به بهانه این وام در اقتصاد ایران دخالت سیاستی کنند
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی ضمن اشاره به سومین هدف آمریکا از موافقت احتمالی با اعطای وام صندوق بین المللی پول به ایران، اظهار داشت: هدف سوم هم دخالت های سیاستی است که صندوق می تواند در ایران داشته باشد که البته علاقه ای به شفافیت سازی آن ندارند. صندوق بین المللی پول علاوه بر آنکه باید برای اعطای وام با آمریکا هماهنگ باشد، وقتی وامی به کشوری می دهد حق دخالت سیاستی برای خود قائل می شود و قاعدتاً این دخالت ها بیشتر به نفع آمریکا خواهد بود تا ایران. نمونه دخالت های سیاستی صندوق در ایران، مخالفت با اجرای مسکن مهر و تشویق ایران به پیوستن به FATF است. یکی از سفارش هایی که این صندوق به ایران کرد مخالفت با مسکن مهر بود که دولت یازدهم را تشویق به توقف این پروژه کرد. نکته جالب اینجا است که این صندوق در آن سال صرفا سفارش به ایران کرد اما برخی در داخل کشور که صندوق بین المللی پول مرادشان است به این سفارش ها گوش سپردند.
بایدن می خواهد با مشوق های حداقلی جلوی اخراج بازرسان در ۳ اسفند را بگیرد
به نظر می رسد بایدن با همین امتیازات کوچک مانند موافقت با پرداخت وام به ایران جلوی اخراج بازرسان آژانس در ۳ اسفند را بگیرد در حالیکه اینها قابل مقایسه با رفع تحریم ها نیست
وی افزود: نکته ای که باید توجه کرد این است که بایدن از اول بهمن تا امروز عجله ای برای دادن امتیاز به ایران نشان نداده و به نظر می آید بایدن با همین امتیازات کوچک مانند موافقت با پرداخت وام به ایران جلوی اخراج بازرسان آژانس در ۳ اسفند را بگیرد در حالیکه اینها قابل مقایسه با رفع تحریم ها نیست.
براتی تصریح کرد: به نظر من دریافت وام از صندوق پول به صورت مستقل نگرانی هایی را دارد نخستین نگرانی دخالت های سیاستی صندوق پول است که تجربه نشان داده به ضرر اقتصاد است دوم اینکه این وام برای کشور بدهی خارجی بوجود می آورد سوم اینکه از جنبه مذاکراتی این امتیازات، حداقلی است اما در برابر آن می خواهد امتیازگیری کند. ازاین رو ما باید صبر نشان دهیم و نباید عجله نماییم تا رفتار بایدن قابل قبول تر شود. اگر بخواهیم شادمانی نماییم حتما به ضرر ایران خواهد بود.
هر راهکار داخلی بهتر از وام خارجی است
وی در پاسخ به این سؤال که بین رشد پول پرقدرت بانک مرکزی و وام خارجی کدام خطر بیشتری دارد، عنوان کرد: وقتی کشوری تورم ساختاری دارد، بدهی خارجی به آن فشار زیادی وارد می نماید که تجربه آنرا در دهه ۷۰ و در زمان اجرای سیاست تعدیل اقتصادی شاهد بودیم؛ همینطور وقتی این وام امکان دخالت سیاستی را باز می کند خطر آن چند برابر می شود و به نظر می آید هر راهکار داخلی کم خطر تر از این راهکار است.

منبع: