گزارش اجاره؛ گام مهم مجلس یازدهم در ایجاد عدالت مالیاتی

به گزارش اجاره بازاریابی اینفلوئنسری که بعنوان پدیده ای نو ظهور درآمدمیلیاردی برای صاحبانش ایجاد کرده، توسط مجلس مشمول مالیات شد تا میلیاردرهای اینستاگرامی هم مانند کارگران و کارمندان مالیات پردخت کنند.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، با پیشرفت فناوری و رشد روز افزون فعالیت ها بر بستر فضای مجازی، کسب وکارهای جدیدی در این بستر ایجاد شدند. بازاریابی اینفلوئنسری یکی از این پدیده های نوظهور است که درآمد بسیاری برای کاربران حرفه ای رسانه های کاربرمحور بوجود آورده است. آنها با تولید محتوای حرفه ای در فضای مجازی و انجام تبلیغات تجاری در چارچوب های مختلف رسانه ای این درآمد را کسب می کنند. ازاین رو خیلی از کشورها با در نظر گرفتن بازاریابی اینفلوئنسری بعنوان یک شغل، علاوه بر نظارت بر تبلیغاتی که منتشر می کنند، در زمینه مالیات هم مانند سایر مشاغل با آنها برخورد می کنند و از درآمد حاصل از تبلیغات آنها، مالیات دریافت می کنند. همچون این کشورها می توان به ترکیه، استرالیا، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، آمریکا، انگلیس، عربستان، مالزی و … اشاره نمود.
در ایران هم چند سالی هست که پدیده ی تبلیغات اینفلوئنسری رونق گرفته و گزارش هایی از درآمدهای نجومی اینفلوئنسرها از محل تبلیغات انتشار یافته است. اطلاعات منتشرشده از سایت Heepsy که یک ابزار جستجو در حوزه بازاریابی در اینستاگرام است، از وجود حدود ۳۵۰ اینفلوئنسر ایرانی (فعال در داخل کشور) با بیشتر از یک میلیون دنبال کننده و همینطور ۹۳۵ کاربر حرفه ای با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده در کشور حکایت دارد. بر مبنای بعضی از تخمین ها گردش مالی فعلی این شغل در کشور در حدود ده هزار میلیارد ریال است که با عنایت به روند سالهای اخیر، همچنان در حال افزایش می باشد. عدالت مالیاتی؟ در شرایطی که اقشار مختلف مردم مطابق قانون در عناوین مختلفی همچون قانون مالیات بر درآمد مشمول مالیات می شوند و حتی مالیات به صورت مستقیم از حقوق کارمندان و کارگرانی که درآمد بالای پنج میلیون تومان دارند، کسر می شود، اینفلوئنسرها با درآمدهای نجومی تابحال هیچ مالیاتی نپرداخته اند.
اما مجلس شورای اسلامی در خلال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی، دریافت مالیات از کاربرانی که بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند را تصویب کرد تا این قشر هم که اتفاقاً درآمدهای میلیاردی در سال دارند مانند کارگران و کارمندان، مالیات پرداخت کنند تا نظام مالیاتی یک گام دیگر به عدالت مالیاتی نزدیک شود. این تصمیم بدون شک مقاومت ذینفعان را به همراه خواهد داشت بخصوص به علت اینکه در انتخابات های ریاست جمهوری معمولاً سهم به سزایی در دریافت آرا مردمی برای کاندیدای خاص دارند. باید دید که آیا مقاومت آنان شکسته خواهد شد و دولت می تواند از آنها مالیات در یافت کند؟

منبع: