در صورت افزایش نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی لوازم خانگی بی بروبرگرد گران می شود!

به گزارش اجاره دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت که در صورت اجرای مصوبه تجاری در بودجه ۱۴۰۰ در خصوص تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی، لوازم خانگی بی بروبرگرد گران می شود و تبعاتی هم متوجه تولیدکنندگان خواهد شد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری محل افزایش درآمد دولت از محل عوارض گمرکی است. طبق این مصوبه نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد همچون محاسبه حقوق ورودی، برپایه برابری نرخ سامانه ای. تی. اس بانک مرکزی در روز اظهار که نرخی نزدیک به بازار است. همینطور بر طبق این تبصره نرخ چهار درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همینطور نهاده های کشاورزی و دامی به یک درصد و برای سایر کالاها به دو درصد ارزش گمرکی کالا کاهش پیدا کرد و در جزئی دیگر تاکید شد مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال قبل (۱۳۹۹) نباید افزایش یابد. کالاهای اساسی بعنوان نیاز اصلی مردم، هچنان برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می کند و از طرفی محاسبه حقوق وردی آن هم افزایش نداشته و با نرخ ترجیحی است.
بر اساس گزارش های گمرک، نیمی از واردات، کالاهای اساسی و نیمی دیگر غیر اساسی است که از این کالاهای غیر اساسی بیشتر از ۸۰ درصد به اقلام تولید اختصاص دارد؛ ازاین رو این مصوبه بیشتر از همه تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در این رابطه عباس هاشمی در گفتگو با ایسنا از ارسال نامه ای در این رابطه به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی اطلاع داد و اظهار داشت: به نظر می آید گمرک هم برای اجرای این مصوبه با ابهاماتی روبه رو است. هر سال کتاب آئین نامه مقررات صادرات و واردات اوایل سال چاپ و توزیع می شد که ملاک عمل واردات و تولید بود اما سال جاری هنوز این آئین نامه منتشر نشده است. با این وجود هیئت دولت با مصوبه ای بخشی از تعرفه ها را اعلام نموده و همزمان نرخ ارزی که در محاسبه تعرفه ورودی استفاده می شد از ۴۲۰۰ تومان به سنا تغییر کرده است. بر این اساس با حقوق ورودی های مشخص شده در آئین نامه مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹، حقوق ورودی کالاها امکان دارد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد کتاب آئین نامه مقررات صادرات و واردات هنوز توزیع نشده است. در کتاب آئین نامه مقررات صادرات و واردات مشخص بود که برای محاسبه حقوق ورودی هر کالا باید چند درصد از اف او بی (قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) کالا را ضرب در نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد که منجر به افزایش قیمت می شود. اما طبق مصوبه جدید دولت این درصد برای تمام کالاهای اساسی ۱ و برای کالاهای غیر اساسی ۲ عنوان شده و نرخ ارز از نرخ ارز دولتی به سنا که حدود ۱۸ هزار تومان از تغییر کرده است.
هاشمی با اشاره به اینکه این مساله ابهاماتی برای گمرک هم ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: برخی کالاها قبض انبار دریافت نمودند و برخی هنوز در راه هستند که تکلیف آنها مشخص نمی باشد. به نظر می آید لازم بود ابتدا چاپ کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۰ در اولویت قرار می گرفت و بررسی کارشناسی می شد یا عطف به ماسبق نمی شد و بعد به تدریج این قانون اجرا می شد. اما افزایش ناگهانی نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز سنا نگرانی شدید در تولید کنندگان در زمینه گران شدن مواد اولیه بوجود آورده است.
میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اوایه لوازم خانگی وارداتی است
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به سوالی درباره میزان تأثیر این مصوبه بر افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار داشت: به صورت میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اولیه لوازم خانگی به لحاظ ارزشی از راه واردات تأمین می شود که این درصد در کالاهای مختلف متفاوت می باشد. برای مثال در کالاهای گازی تقریباً ۵ درصد و در تلویزیون ۶۰ تا ۶۵ درصد است. علاوه بر این، قیمت جهانی کالاها و همینطور میزان حقوق ورودی کالاهای مختلف هم متفاوت است؛ ازاین رو نمی توان درصد دقیقی درباره احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی اعلام نمود.
وی با تکیه بر اینکه برنامه هایی برای کاهش این میزان از وابستگی به مواد اولیه وارداتی هم وجود دارد که اجرای آنها یک شبه ممکن نیست اظهار نمود: بخشی از مواد اولیه وارداتی در ارتباط با تولید کننده لوازم خانگی نیست بلکه در ارتباط با بخش های دیگر زنجیره تأمین مانند فولاد، کمپرسور، برد الکترونیکی، مواد پتروشیمی و نظایر آن است.
لوازم خانگی چقدر گران می شود؟
با این وجود دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح کرد که در صورت اجرای این مصوبه قیمت لوازم خانگی بی برو برگرد افزایش خواهد یافت اما نه به اندازه افزایش حقوق ورودی. برای مثال اگر حقوق ورودی مواد اولیه کالاهایی چهار برابر شود قیمت آن کالا چهار برابر نمی گردد و درصد اثرگذاری آن به درصد استفاده از مواد اولیه وارداتی بستگی دارد.
او همینطور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد منابع مالی تولیدکنندگان صرف تأمین مواد اولیه و پرسنل و سایر هزینه ها می شود، خاطرنشان کرد که اجرای این مصوبه تبعاتی هم برای تولید کنندگان دارد.
هاشمی درباره تأثیر اجرای مصوبه و قیمت لوازم خانگی کوچک هم اظهار داشت: ساخت داخل در لوازم خانگی کوچک هم در همین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است. برای مثال مواد پتروشیمی در داخل تأمین می شود، اما تقریباً ۹۰ درصد موتور لوازم خانگی کوچک وارداتی است. البته برنامه هایی برای تولید داخل آنها وجود دارد که زمان بر است.

منبع: