عضو اتاق بازرگانی فارس: قیمت های پایه صادراتی به روز شود

فارس رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس، با تاکید براینکه قیمت پایه محصولات صادراتی تأثیر مهمی در تعهد ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز به کشور دارد، اظهار داشت: باید قیمت پایه محصولات صادراتی در گروه های مختلف، به روز رسانی شده و واقعی باشد.
خسرو فروغان یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با حضور نمایندگان بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، بیان نمود: مبحث مهم قیمت های پایه صادراتی محصولاتی یکی از عوامل تضعیف صادرات و تلاشهای صادرکنندگان ما برای بازارهای صادراتی است.
او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی صادرات منفعتی برای صادرکنندگان ندارد و تنها هدف از صادرات حفظ مشتری و بازارهای صادراتی است، اظهار داشت: پیشنهاد بخش خصوصی این است که قیمت پایه صادراتی در هر گروه و بخش باید بر اساس نرخ فروش محصولات در بازارهای هدف صورت گیرد.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی فارس افزود: هزینه های اضافه بر تولید کنندگان و بخش تولید تحمیل شده که تفاوت قیمت کالای تولیدی با قیمت های پایه صادراتی کالاها هم موضوعی است که خسارت و ضررهایی را به صادرکنندگان ما وارد می نماید.
فروغان افزود: متاسفانه امروز دستگاههای دولتی آمار و تصویر واقعی از وضعیت اقتصاد را عرضه نمی دهند و همین مساله باعث تصمیم گیری های غیر واقعی و غیر منطقی در این عرصه می شود و این درحالی است که بخش خصوصی برای کمک به خودش بیان کننده حقیقت ها بوده اما گوش شنوایی وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه انتظار ما بعنوان بخش خصوصی مشخص شدن قیمت های واقعی پایه کالاهای صادراتی در هر بخشی بر مبنای استدلال و حقیقت های موجود است، اظهار داشت: باید در هر گروه کالایی جلسات کارشناسی برای تعیین قیمت پایه واقعی کالاهای صادراتی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار گردد و در تعیین قیمت پایه کالاهای صادراتی باید حداقل قیمت لحاظ شود تا در برگشت ارز مشکل ایجاد نشود.
فروغان با تکیه بر اینکه تنها راه تولیدکنندگان ما صادرات است، بنابراین باید باید به روند صادرات در کشور تسهیل و چرخه صادرات قطع نشود، خاطرنشان کرد: سال جاری تابحال نه تنها موانع در راه تولید، کم نشده بلکه بیشتر هم شده است و هزینه این عملکردها بر خانوار و عموم مردم تحمیل می شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم ضمن اشاره به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی بخصوص میوه و تره بار استان به کشور قطر اظهار داشت: سال ۹۹ فرصت خوبی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی استان فارس بود اما عملکرد بانک مرکزی و دستورالعمل ها و سیاست گذاری های غلط در حوزه صادرات کشور باعث شد نتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم.
هادی حنایی، اضافه کرد: با عنایت به افزایش قیمت ها در حوزه کشاورزی، سال جاری سال سختی برای کشاورزان و تولید محصولات کشاورزی همچون میوه و تره بار در استان خواهد بود که پیامد این مهم در صادرات محصولات کشاورزی فارس هم پیشبینی خواهد شد.
حنایی ضمن اشاره به صادرات در سالجاری اظهار نمود: صادرات احتیاج به حمایت دارد و در سالجاری احیا صندوق توسعه صادرات در استان برای پشتیبانی از صادرات یک نیاز اساسی است و همینطور باید بر روی مزیت ها و بازارهای صادراتی استان سرمایه گذاری و تقویت شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس افزود: کشور قطر یکی از بازارهای مهم و مناسب صادرات محصولات کشاورزی استان فارس است که باید برنامه ریزی شود که بتوانیم فرصت های اقتصادیمان را حفظ و از ان به بهترین نحو استفاده نماییم.