چین مقصد جدید فولاد ایرانی؟

اجاره: وزارت صمت روز گذشته اعلام نمود که صادرات شمش فولاد آزاد شده است و حالا بخش خصوصی به دنبال پیدا کردن بازارهای بین المللی برای فروش این محصول است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته دولت بمنظور مدیریت بازار داخلی، کاهش خام فروشی و تضمین بازگشت ارز، محدودیت ها و ممنوعیت هایی را بر سر صادرات برخی کالاها به خارج از کشور وضع کرده که با بهبود نسبی شرایط بار دیگر امکان صادرات آنها فراهم گشته است.
روز گذشته نیز وزارت صمت در مجوزی جدید اعلام نمود که صادرات شمش فولاد مجاز خواهد بود. بدین سان یکی از مهم ترین محصولات تولیدی ایران بار دیگر امکان عرضه به بازارهای جهانی را خواهد داشت و بخش خصوصی به دنبال پیدا کردن بازاری برای انتقال این محصولات است.
هرچند در سالهای قبل چین خود بعنوان یکی از بزگرترین تولیدکننده های فولاد جهان شناخته شده و در این حوزه ظرفیت تولید بسیار گسترده ای دارد اما بنظر می رسد بازار واردات این کشور به روی شرکت های ایرانی باز است و حتی می توان در این عرصه از تعرفه ترجیحی برای تجارت نیز بهره برد.
بهادر احرامیان، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران در این رابطه گفته: تقاضایی که در حدود یک ونیم سال قبل سرکوب شده، با بازگشایی مجدد صنایع و اجتماعات بالا رفته است. بنا بر این مشاهده می نماییم که قیمت خیلی از محصولات صنعتی و مواد اولیه نظیر مس، آلومینیوم، سنگ آهن و حتی نفت درحال افزایش است. دولت چین نیز با علم به این تحولات، ضمن متوقف ساختن مشوق هایی که روی صادرات فولاد اعمال کرده بود، در مورد واردات از برخی کشورها همچون ایران وضعیت تجارت ترجیحی در نظر گرفته است. بطوریکه محصولات ایرانی با تعرفه دو یا سه درصدی می تواند وارد بازار چین شود.
او با اعلان اینکه «قیمت های جهانی بصورت هفتگی درحال جهش است» افزود: پیش بینی ها بر این است که این روند بیش از یک سال دوام نخواهد داشت و به تدریج پس از سپری شدن این دوره و کاهش تقاضای انباشت شده، شاهد آن خواهیم بود که در زمان کوتاهی، وضعیت به شرایط قبل بازگردد و حتی قیمت ها گرفتار سقوط شود. برآوردها اینگونه است که این روند نزولی از اوایل ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد.
احرامیان این موقعیت را برای کشوری چون ایران گذرا توصیف کرد و به سایت اتاق تجاری تهران اظهار داشت: این موقعیت گذرا بوده و دائمی نیست و شاید هر صد سال یک دفعه در دنیا یک پاندمی به وقوع بپیوندد که شرایط اقتصاد را از حالت باثبات خارج کند. از ین جهت، طرز فکر و نگاه ما نیز باید منعکس کننده توجه به این وضعیت بسیار نادر باشد. در حقیقت در این دوره باید هر چه که می توانیم ساخته و با قیمت بالاتر بفروشیم. به بیان دیگر حالا زمان آنکه در مورد مسایل بلندمدت صحبت نماییم نیست و هر آنچه که بهتر قابل عرضه است را باید عرضه نماییم. پس از آن، کمتر از یک سال دیگر زمان داریم که در مورد مسایل طولانی مدت برنامه ریزی نماییم.

منبع: