اتاق اصناف: نانوایی ها اجازه افزایش قیمت ندارند

به گزارش اجاره اتاق اصناف از دولت تقاضا کرده همان گونه که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای پیشگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید کننده بالا می برد، نرخ نان را هم متناسب با تورم کشور افزایش دهد و تاکید کرده تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به صورت غیرقانونی نیست.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، گزارش میدانی از نانوایی ها هم از آن حکایت می کند که هم اکنون بعضی از نانوایی ها با آرد یارانه ای قیمت های خویش را بالا برده اند و نان بربری را به قیمت ۲۰۰۰ تومان، نان سنگک ساده را به قیمت ۳۰۰۰ تومان و نان لواش را ۴۵۰ تومان عرضه می کنند.
این در شرایطی است که بر مبنای سامانه ۱۲۴ هنوز قیمت مصوب نان بربری ساده یارانه ای ۱۰۰۰ تومان، سنگک ساده یارانه ای ۱۲۰۰ تومان، تافتون ساده یارانه ای ۵۵۰ تومان و لواش ساده یارانه ای ۳۰۰ تومان است. قیمت مصوب واحدهای نانوایی آزادپز هم در سامانه ۱۲۴ به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۸۵۰ و ۴۵۰ تومان برای نان های بربری، سنگک، تافتون و لواش ثبت شده است.
رئیس اتحادیه نانوایان کرج به تازگی گفته بود که مصوب شده سال جاری نرخ انواع نان در پایتخت حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیر رسمی اعمال شده است.
البته طبق اعلام مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران این گرانی ها غیرقانونی بوده و با نانوایان گرانفروش برخورد می شود و همچنان زمان اعمال قیمت های جدید مشخص نمی باشد.
در چنین شرایطی هیچ یک از مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) پاسخی در ارتباط با تصمیمات جدید برای قیمت نان و زمان اعمال آن نمی دهند.
در این میان هیأت نمایندگان اتاق اصناف ایران با صدور اطلاعیه ای در مورد اصلاح قیمت نان متناسب با قیمت تمام شده، اعلام نموده که امروز در شرایطی قیمت نان ثابت مانده که نانوایان با افزایش چند برابری دیگر هزینه های تولید، روزگار دشواری را سپری می کنند. نکته حائز اهمیت آن است که افزایش قیمت نان تنها منوط به قیمت آرد نیست و عامل های مختلف دیگری در هزینه های جاری نانوایان دخیل است که در قیمت تمام شده نان لحاظ نشده و مشکلات جدی را برای این صنف بوجود آورده است. همچون افزایش قیمت دستمزد کارگران که سالانه مطابق مصوبات قانون کار افزایش پیدا کرده، افزایش نرخ خمیر مایه، افزایش هزینه انرژی (برق، آب، گاز)، افزایش نرخ اجاره مغازه، افزایش هزینه های بهداشت نانوایی به علت انتشار کرونا و غیره.
طبق گزارش اتاق اصناف ایران، هزینه دستمزد سرکارگر نانوایی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه ۸۵ هزار تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۰ هم از ۲۶ تا ۳۹ درصد افزایش روبه رو شده است. هزینه خمیر مایه در اسفندماه سال ۱۳۹۸ هر کیسه ۱۰ کیلویی، ۱۵۶ هزارتومان بوده، که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۳۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و الان هم قیمت آن ۴۵۰ هزار تومان است.
همینطور قیمت نمک در اسفندماه ۱۳۹۸ هر کیلو ۱۰۰ تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به هرکیلو ۱۰۰۰ تومان تغییر قیمت یافته و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۵۰ تومان رسیده است.
هزینه تغذیه کارگران هم در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه حدود ۱۰ هزار تومان بود که همین قیمت در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۶۰ هزار تومان تغییر یافت و هزینه بهداشت نانوایی از روزانه ۵۰۰۰ تومان در سال ۹۸ به ۱۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به علت رعایت پروتکل بهداشتی ناشی از بیماری کرونا رسیده است.
نانوایان تغییر شغل دادند
در ادامه این بیانه اتاق اصناف ایران، تغییر شغل برخی از صنوف خبازان یا کاهش نیروی شاغل در نانوایی ها به علت فشار اقتصادی ناشی از تورم شدید سالانه، افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش قیمت خیلی از کالاهای دیگر و عدم همخوانی قیمت ها خبر داده، این درحالی است که در هر نانوایی حداقل به پنج نفر نیروی کار نیاز است و این مساله به اقتصاد و معیشت جامعه و کارگران صدمه جدی وارد می نماید.
اتاق اصناف در انتها اینطور نتیجه گیری کرده که در چنین شرایطی نمی توان نرخی را ثابت نگه داشت و با افزایش هزینه ها همان خدمات قبلی را عرضه کرد، ازاین رو از دولت تقاضا می شود همان گونه که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای پیشگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید کننده بالا می برد، نرخ نان را هم متناسب با تورم کشور افزایش دهد تا فعالان صنفی در بخش پخت نان هم بیشتر از این متحمل زیان نشوند.
نانوایان هنوز مجاز به افزایش قیمت نیستند
در انتها بیانیه هم تاکید شده که تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ، هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به صورت غیرقانونی نیست و واحدهای بازرسی و نظارت اصناف و سازمان تعزیرات به صورت جدی با خاطیان برخورد خواهد نمود.

منبع: