عطر شیرین اشتغالزایی با کشت گل محمدی

به گزارش اجاره چهارمحال و بختیاری عطر شیرین گل محمدی برای خیلی از افراد دلنشین است، این گل خوشبو در میان افراد جامعه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، حتی شاهدیم که افراد بوته گل محمدی را در حیاط منازل و یا در معابر عمومی کشت می کنند، گل دهی این بوته خوشبو فضای دل انگیزی را بوجود می آورد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، گل محمدی از دیرباز برای تهیه گلاب مورد استفاده قرار می گرفت، این گلاب تولیدی برای چاشنی انواع غذاها بعنوان معطرکننده استفاده می شد و خاصیت درمانی بسیار زیادی هم داشت، گلاب همینطور در گذشته بعنوان عطر و خوشبوکننده فضا مورد استفاده قرار می گرفت.
امروزه از گل محمدی برای مصارف آرایشی، بهداشتی، درمانی و خوراکی استفاده می شود، در چند سال گذشته کشت گل محمدی بعنوان کشت جایگزین و کم آب بر در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است و کشاورزان به کشت گل محمدی در مزارع تشویق می شوند.
کشت این محصول می تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال و درآمدزایی خوبی را برای کشاورز به همراه داشته باشد، اما بطور قطع این امر زمانی محقق خواهد شد که تمامی موانع از سر راه تولیدکنندگان در این عرصه برداشته شود و صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار این صنعت برای ایجاد ایجاد اشتغال پایدار ایجاد شود.
کشت گل محمدی یک نسخه شفابخش برای حل مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی است، همینطور ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای بحث گلاب گیری، فرآوری و… می تواند زمینه اشتغال پایدار در این عرصه را فراهم آورد، اگر چرخه تولید گل محمدی در چهارمحال و بختیاری تکمیل نشود، بطور قطع فعالان این حوزه از روند کار دلسرد خواهند شد و نمی توان از ظرفیت مزارع کشت گل محمدی در استان استفاده کافی را برد.

کمبود کارگر برای برداشت گل محمدی
نوروزی یکی از صاحبان مزرعه کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: کشت گل محمدی را از سال ۱۳۹۴ در یک مزرعه هشت هکتاری در شهر چلیچه از توابع شهرستان فارسان آغاز کردم، سپس در سال ۱۳۹۶ طرح توسعه مزرعه کشت گل محمدی را اجرا کردم و هم اکنون سطح زیر کشت گل محمدی در این مزرعه حدود ۱۵ هکتار است.
وی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی می تواند درآمد سرشاری را برای سرمایه گذاران در این عرصه داشته باشد، اظهار داشت: اما متاسفانه بعضی از مسائل مانع از سودهی زیاد در این عرصه می شوند، برای مثال برداشت گل محمدی باید در یک بازه زمانی کوتاه از زمان گل دهی بوته صورت گیرد، اما به علت کمبود نیروی کار، برداشت تمامی گل ها در زمان کوتاه چند ساعته کار دشواری است.
نوروزی افزود: هم اکنون به شدت برای جذب نیروی کار در مزرعه با مشکل مواجه هستم و با نیروهای موجود تنها می توانم حدود یک چهارم از گل های مزرعه ام را برداشت کنم، برای برداشت گل محمدی نیازمند روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر هستم، اما هم اکنون تنها حدود ۴۰ کارگر روزانه در این مزرعه مشغول برداشت گل محمدی هستند.
این مزرعه دار بیان نمود: باتوجه به قوانین موجود نمی توانم از استان های مجاور و کارگران افغانی برای برداشت گل محمدی استفاده کنم، این مساله سبب ایجاد ضرر و زیان به بنده می شود، چونکه اگر گل محمدی در زمان خود برداشت نشود، گل ها سفید می شوند و نمی توان از آنها بهره برد.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه هزینه های تولید در چند سال گذشته به شدت افزوده شده است، اظهار داشت: اما مبلغ پرداختی به ازای هر کیلوگرم گل محمدی افزایش چندانی نداشته است، هم اکنون هر کیلوگرم گل محمدی با قیمت ۲۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می شود.
نوروزی با اشاره به اینکه کارگران می توانند با برداشت گل محمدی درآمد خوبی در روز کسب کنند، اظهار داشت: به ازای جمع آوری هر کیلوگرم گل محمدی مبلغ بالغ بر ۶۰۰۰ تومان به کارگر پرداخت می شود، بعضی از کارگران شاغل در این مزرعه روزانه حدود ۱۰۰ کیلوگرم گل محمدی جمع آوری می کنند، اما عمدتا میانگین عملکرد کارگران برای جمع آوری گل محمدی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم است.
این صاحب مزرعه گل محمدی با بیان برای فرآوری گل محمدی و تبدیل آن به گلاب، عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی صنایع تبدیلی و تکمیلی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، اظهار داشت: عمده گل های برداشتی به استان یزد و اصفهان برای فرآوری ارسال می شود.
وی توضیح داد: طبق آزمایشات انجام شده بر روی گل های محمدی کشت شده در چهارمحال و بختیاری درصد کیفیت این گل ها نسبت به گل تولیدی در قمصر کاشان ۱۲.۸ بالاتر بود، دلیل بالا بودن این کیفیت ارتفاع بالای استان از سطح دریا و آب و هوای معتدل آن است.
نوروزی در انتها با اشاره به اینکه هزینه اولیه برای سرمایه گذاری در این مزرعه گل محمدی حدود یک میلیارد تومان بود، تصریح کرد: اگر نیروی کار به تعداد لازم وجود داشته باشد، کشت گل محمدی می تواند سودمند باشد، اما اگر کمبود نیروی انسانی برای برداشت گل مرتفع نشود، مجبور به تغییر شغل هستم.
حمایت از سرمایه گذاران برای بحث صنایع فرآوری و اسانس گیری گل محمدی
اعظم شیخ سامانی، کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به این که هم اکنون ۵۷۰ هکتار از مزارع استان تحت کشت گل محمدی قرار دارند، اظهار نمود: به صورت میانگین از هر هکتار حدود ۲.۸ تن گل محمدی برداشت می شود، هم اکنون برنامه چندانی برای افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در استان نداریم و کشاورزان عمدتا خود برای کشت این نوع گل اقدام می کنند.
وی افزود: در گذشته سیاست های تشویقی با پرداخت تسهیلات و عرضه قلمه های گل محمدی به صورت یارانه ای به کشاورزان برای کشت گل محمدی اعمال می شد، اما حالا سطح زیر کشت گل محمدی مورد قبول است و باید بحث فرآوری و اسانس گیری این نوع گل را در چهارمحال و بختیاری دنبال نماییم.
شیخ سامانی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی و ارتفاع بالا از سطح دریا برای کشت انواع گیاهان دارویی مناسب می باشد، توضیح داد: برای بالا رفتن کیفیت گل محمدی نیازمند روزهای آفتابی و شبهای خنک هستیم، خوشبختانه شرایط آب و هوایی استان این گونه است و گل محمدی تولیدی در استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و عملکرد مطلوبی در هر سطح دارد.
مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه صنایع فرآوری و اسانس گیری گل محمدی در استان وجود ندارد، اظهار داشت: هم اکنون گل های محمدی برداشت شده به صورت تَر و خشک به استان های اصفهان و یزد برای فرآوری ارسال می شوند، همینطور غنچه خشک گل محمدی ارزش صادراتی بالایی دارد.
وی ادامه داد: متقاضیان سرمایه گذاری می توانند برای بحث راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در رابطه با گل محمدی و اسانس گیری این نوع گل ورود پیدا کنند، بطور قطع حمایت های لازم از این سرمایه گذاران با پرداخت تسهیلات و… صورت خواهد گرفت.
شیخ سامانی در ادامه ضمن اشاره به این که هم اکنون مشکل اصلی صاحبان مزارع کشت گل محمدی کمبود نیروی کار برای برداشت گل محمدی است، اظهار داشت: صاحبان مزارع گل محمدی به ازای برداشت یک کیلوگرم گل محمدی حدود ۷۰۰۰ تومان به کارگران پرداخت می کنند، اما متاسفانه بسیاری از افراد رغبت به کار در مزارع کشت گل محمدی ندارند.
مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: زمان برداشت گل محمدی از زمان طلوع آفتاب تا ظهر است، اگر گل محمدی در این زمان برداشت نشود، رنگ گل ها به سفید تغییر می کند و دیگر اسانس و ماده موثره لازم را برای فرآوری نخواهد داشت.
او در آخر تصریح کرد: مزارع گل محمدی می توانند اشتغال بالایی را برای افراد ایجاد کنند، کشاورزان باید از اسفندماه پیشبینی لازم را برای جذب نیروی کار در زمان برداشت گل محمدی داشته باشند.