آمادگی گمرک و راهداری برای رفع مشکلات مرزهای تاجر و باشماق

به گزارش اجاره مسؤلان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، برای رفع مشکلات مرزی تاجر و باشماق اعلام آمادگی کردند.
به گزارش اجاره به نقل از گمرک؛ مسؤلان گمرک و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طی نشستی که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، بر ضرورت تقویت زیرساخت ها و تأمین امکانات لازم در مرزهای زمینی کشور بخصوص مرزهای تاجر و باشماق تاکید و آمادگی خویش را برای رفع مشکلات موجود اعلام نمودند. در این جلسه که با حضور معاون حقوقی و نظارت گمرک، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی این سازمان، نماینده مردم شریف مریوان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دفاتر ترانزیت و فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاون دفتر صادرات گمرک ایران، ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی، مدیرکل گمرک مرز بازرگان و مدیرکل گمرک باشماق در محل ستاد مرکزی گمرک ایران برگزار شد، در ابتدا نقدی بر لزوم، هماهنگی همکاری گمرک و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت رفع مشکلات هم تاکید کردند. ضمناً بر لزوم رعایت قوانین و مقررات و هم توسعه زیرساخت ها در مرز و تسریع و تسهیل مبادلات مرزی در عین حال اعمال کنترل های غیر مزاحم تاکید کردند. طالبی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه مسؤلان به مرز اظهار داشت: برای ایجاد سرعت در تردد کامیون های حامل کالا در مرزها باید به شکل جدی به دنبال رفع نقصها باشیم. هم اکنون ازدحام کامیون ها در مرزها همچون مرز بازرگان بعنوان مهم ترین مرز زمینی کشور زیاد است و این امر بر وضعیت تجارت کشورمان با سایر کشورها تاثیر منفی می گذارد. هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم اظهار داشت: در شرایطی که کشور احتیاج به صادرات دارد، همه ما وظیفه داریم تسهیلات و امکانات لازم را برای تسریع و تسهیل صادرات ایجاد نمائیم و در عین حال مشکلات موجود را برطرف نماییم. بر اساس این گزارش، در ادامه ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران هم با تاکید بر ضرورت کاهش ایستگاه ها در راه تردد کامیون های حامل کالا اظهار داشت: باید شرایطی را ایجاد نماییم که دیگر در مرز کامیونی برای انجام تشریفات گمرکی معطل نشود و برخی کنترل های غیر اصلی برخی مراجع هم همچون کنترل باک سوخت کامیون ها به خارج پایانه منتقل شود. نقدی ضمن اعلام آمادگی گمرک ایران برای همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: باید با توسعه زیر ساخت ها و ساماندهی مبادی از ایجاد هزینه های اضافی برای صادرات و ترانزیت در مرزها جلوگیری شود و نقل و انتقال کالا را برای فعالان تجاری بخصوص بخش خصوصی ایمن و آسان نماییم و ضمن رعایت دقت سرعت را هم مد نظر قرار دهیم و در جهت تحقق این امر، ما آماده هر نوع همکاری هستیم. این گزارش حاکی می باشد، خانم قاسمی پور، نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با تاکید بر این که نگاه ما در مورد مبحث مرزها باید یک نگاه ملی باشد، به موقعیت برتر مرز باشماق اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات در این مرز نبود یک مدیریت واحد است و به عقیده من گمرک باید بگونه ای عمل کند که سایر دستگاههای مستقر در مرز از آن تبعیت کنند. وی شناسایی و احصای مشکلات در مرز باشماق را مهم خواند و اضافه کرد: هدف ما این است که مشکلات فعالان تجاری در این مرز را برطرف و زمینه را برای افزایش تبادلات تجاری با عنایت به رقابت شدید کشورهای دیگر در این منطقه فراهم نمائیم.
برپایه این گزارش، هایده باقری پور مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران هم در این جلسه در مورد تبادل اطلاعات با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پیش نیازهای آن مطالبی بیان کرد.