رئیس سازمان امور عشایر ایران خبر داد عرضه تسهیلات بانکی به عشایر برای پرواربندی دام سبک

مازندران رئیس سازمان امور عشایر ایران از عرضه تسهیلات بانکی به عشایر برای پرواربندی دام سبک و زنجیره تولید گوشت قرمز تا سقف ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله اطلاع داد.

شاهپور علایی مقدم در حاشیه افتتاح ساختمان امور عشایر مازندران با اشاره به اینکه در جهت تنوع بخشی به شغل های عشایری هفت برنامه در سازمان امور عشایر کشور تعریف و به استان ها ابلاغ گردید، اظهار داشت: زنجیره تولید گوشت قرمز تا سفره مصرف کننده، تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فرآورده های لبنی، توسعه کشت و جمع آوری گیاهان دارویی در مراتع عشایری، توسعه باغات در اراضی شیبدار و صنایع دستی و تبدیلی از برنامه های اساسی سازمان امور عشایر کشور است.

وی افزود: تسهیلات بانکی، کمک های فنی مهندسی و اصلاح نژاد و اصلاح تغذیه در دام های عشایری از دیگر حمایت های سازمان امور عشایر کشور است تا بتوانیم بهره وری در دام های عشایر را افزایش دهیم و تولیدات را اقتصادی تر نماییم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ضمن اشاره به ضریب تبدیل علوفه وزن زنده دام عشایر در چهار سال قبل که به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن، ۱۲ کیلوگرم علوفه مصرف می شد، اضافه کرد: هم اکنون با به کارگیری آخرین شیوه های علمی و یافته های علمی به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن دام زنده، تنها هفت کیلوگرم علوفه مصرف می شود.

علایی مقدم به اصلاح نژاد دام در حوزه عشایری اشاره نمود و اظهار داشت: دوقلوزایی و چند قلوزایی در دام های عشایری در جهت افزایش و ارتقای اقتصاد عشایر بوده که از برنامه های مهم سازمان عشایر است.

وی به حمایت هایی که در زمینه تولیدات عشایر می شود اشاره نمود و اضافه کرد: برای پرواربندی دام سبک و زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر تسهیلات بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله اعطا می شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه برای پشتیبانی از صنایع دستی عشایر به صندوق های خرد زنان عشایر حمایت های لازم صورت می گیرد تا صیانت از اشتغال زنان عشایر صورت گیرد، افزود: برای اصلاح روش تغذیه هم توسعه کارگاه های کنسانتره و تولید علوفه و جیره علمی برای دام های عشایر از برنامه های سازمان امور عشایر است که در همه استان ها پیگیری می شود.

این مسئول افزود: توسعه باغات در اراضی شیبدار مورد حمایت سازمان امور عشایر ایران قرار می گیرند تا عشایر در مراتع مورد نظر باغ ایجاد کنند و باعث تنوع بخشی به اشتغال و تولید آنان شود که این امر بهبود اقتصادی درآمد خانوار عشایر را به همراه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که انتظار سازمان امور عشایر از رئیس جمهور آینده برای پشتیبانی از این بخش چیست، اظهار داشت: رئیس جمهور آینده باید جامعه عشایری را بعنوان گروه هدف سوم در مبنای برنامه ریزی های خود لحاظ کند.

علایی مقدم افزود: در گذشته از جامعه عشایری غافل بودیم و خوشبختانه در چهار سال قبل کارهای خوبی برای این قشر انجام شد و رئیس جمهور جدید باید توجه ویژه ای به عشایر داشته باشد چونکه این قشر مظهر تولید و نماد اقتصاد مقاومتی هستند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: اگر به جامعه عشایری توجه ویژه شود در گوشت قرمز می توانیم به خودکفایی برسیم.

منبع: