تازه ترین حراج اوراق مالی دولتی مشتری نداشت

اجاره: نتیجه سومین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی مورخ ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰ اعلام شد؛ حراج بعدی ۲۵ خردادماه امسال انجام می شود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، بانک مرکزی در اطلاعیه ای عنوان کرد: ضمن اعلام نتیجه سومین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۰ (مورخ ۱۹ خرداد ماه)، به اطلاع می رساند حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال جاری انجام خواهد شد.
نتیجه حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰
پیرو اطلاعیه روز چهارشنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ درباب برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به اطلاع می رساند، طی برگزاری سومین مرحله از این حراج، سفارشی بوسیله سامانه بازار بین بانکی ریالی از طرف بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی دریافت و ثبت نشد. همین طور در هفته منتهی به ۱۹ خردادماه سال ۱۴۰۰، اوراق مالی اسلامی دولتی در بازار بورس فروخته نشد.
برگزاری حراج بعدی اوراق مالی اسلامی دولتی؛ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
کارگزاری بانک مرکزی در امتداد عرضه تدریجی اوراق در تواترهای هفتگی، مرحله چهارم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی جهت فروش به بانک ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، شرکت های بیمه و نهادهای مالی موضوع بند ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار نظیر صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه را در روز سه شنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۰ اجرا می کند. اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن دار و با تواتر پرداخت سود شش ماهه (پرداخت کوپن دو بار در سال) و به شرح جدول زیر است:

بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می توانند نسبت به ارسال سفارش های خود تا ساعت ۱۲: ۰۰ روز یکشنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ تنها بوسیله سامانه بازار بین بانکی اقدام نمایند.
شرکت های بیمه و نهادهای مالی موضوع بند ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار نظیر صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می توانند سفارش های خودرا تا ساعت ۱۲: ۰۰ روز یکشنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ بوسیله سامانه مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به این حراج در روز سه شنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت.
تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می توانند سفارش های خودرا در هر نماد بطور جداگانه ارسال نمایند.
شایان ذکر است حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. همین طور به نهادهای مالی شرکت کننده در این حراج سفارش می شود تنوع بخشی به سبد دارایی های مالی را در سفارش گذاری خود مدنظر قرار دهند.
ذکر این نکته لازم است که وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافت شده یا فروش کلیه اوراق عرضه شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت شده را بمنظور تصمیم گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش های برنده اقدام می کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می شود.
بانک مرکزی برمبنای جز و ۴ بند «ک» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه بمنظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

منبع: