مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی تشریح کرد: نحوه پرداخت مالیات برای افرادی که از بانک سکه خریده اند

مدیرکل امور مالیاتی مرکزی اظهار داشت: افرادی که سال قبل از بانک مرکزی سکه خریداری نموده اند از توافق تبصره ماده ۱۰۰ نمی توانند استفاده کنند، اما برای سکه ها شیوه نامه جداگانه تنظیم شده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، عباس مزیکی عصر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه با وی با اشاره اقدامات صورت گرفته در جهت فرار مالیاتی در استان مرکزی اظهار نمود: در استان در حوزه رصد تراکنش های بانکی مودیان و رفتن به برخی دفاتر و اسناد و مدارک مودی بر مبنای اجازه ماده ۱۸۱ قانون، در استان اقدام شده که در مجموع ۳۸۰ پرونده شامل هزار و ۳۵۷ عملکرد از باب تراکنش ها و اجرای ماده ۱۸۱ منجر به تشخیص (جدید یا متمم) شد، تابحال بابت مالیات، ارزش افزوده و جریمه ماده ۱۶۹ قانون ۴۵۷ میلیارد تومان مطالبه شده که تابحال ۱۲ درصد آن وصول شده است.
وی درباره تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال قبل اظهار داشت: صاحبان مشاغل تا آخر خرداد ماه سال جاری فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خویش را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند، تابحال مصوبه ای برای تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی عرضه نشده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی افزود: مشاغلی پارسال که تا یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان فروش و خدمات عرضه کرده اند، می توانند از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند، بر این اساس افرادی که در سال ۹۸ تا سه میلیون تومان مالیات پرداخت کرده باشند در سال ۹۹ هیچ گونه افزایشی نخواهند داشت و مالیات خویش را به میزان سال ۹۸ پرداخت خواهند کرد.
مزیکی اظهار داشت: افرادی که مالیات قطعی عملکرد آنها در سال ۹۸ بیشتر از سه میلیون تومان و کمتر از ۶ میلیون تومان بوده است می توانند با ۴ درصد افزایش، صاحبان مشاغلی که مالیات سال ۹۸ آنها بیشتر از ۶ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان بوده است با ۸ درصد و افرادی که مالیات قطعی شده عملکرد ۹۸ آنها بیشتر از ۱۲ میلیون تومان بوده است می توانند با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به قطعی سازی مالیات عملکرد سال ۹۹ خود بدون عرضه اظهارنامه مالیاتی و بدون عرضه اسناد و مدارک و صرفا با رعایت شرایط دستورالعمل مربوطه و تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ در سامانه www.intamedia.ir اقدام نمایند.
وی افزود: افرادی که پارسال از بانک مرکزی سکه خریداری نموده اند از توافق تبصره ماده ۱۰۰ نمی توانند استفاده کنند، اما برای سکه ها شیوه نامه جدا تنظیم شده است. به صورتی که افرادی که ۵ سکه دارند معاف از مالیات، تا ۱۵ سکه (مازاد ۵ سکه) به ازای هر سکه ۹۶۰ هزار تومان، تا ۲۵ سکه (مازاد ۱۵ سکه) به ازای هر سکه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و بیشتر از ۲۵ سکه و حداکثر تا ۱۵۵ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنند و مازاد ۱۵۵ سکه مشمول مالیات مقطوع نیست و باید تسلیم اظهارنامه شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی اظهار نمود: سازمان امور مالیاتی کشور باید در انتهای سال گذشته ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول می کرد که با عنایت به عملکرد این سازمان، در انتهای سال ۱۹۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شد که نشان از تحقق ۱۰۷ درصدی نسبت به کل بودجه دارد.
وصول ۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان مالیات در استان مرکزی
مزیکی ضمن اشاره به این که در استان مرکزی ۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان وصول شده است، اظهار نمود: معادل ۱۰۵ درصد رقم پیشبینی شده است. از مجموع مالیات وصول شده در استان دو هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان مالیات مستقیم و دو هزار و ۹۹۶ میلیارد تومان در ارتباط با ارزش افزوده است.
وی در مورد وصول عوارض از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: پارسال مجموعاً ۸۶۷ میلیارد تومان به حساب شهرداری ها، دهیاری ها و فرمانداری ها و ۸۱ میلیارد تومان از محل ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به حساب محیط زیست واریز شده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی افزود: مجموع عوارض وصول شده در استان افزایش ۳۵ درصدی داشته است. مجموعاً ۹۴۸ میلیارد تومان سال قبل از محل عوارض در استان مرکزی وصول شد که این درآمدها نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی در انتها بیان نمود: همه بر وجود فرار مالیاتی تاکید دارند اما در میزان رقم این فرار اختلاف نظرهایی وجود دارد. در صورتیکه که میزان فرار مالیاتی حداقل ۳۰ درصد لحاظ شود حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان به درآمدهای سال قبل در کشور اضافه خواهد شد.