مقام مسئول ؛ آغاز رجیستری موبایل واره ها

به گزارش اجاره سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با اعلان اینکه موبایل واره ها (دستگاه های سیمکارت خور) مشمول رجیستری شده اند، اظهار داشت: وزارت ارتباطات هر چه سریع تر جدول زمانی رجیستر موبایل واره ها را اعلام نماید.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، در سالهای قبل قاچاق موبایل با آمار حدود ۲ میلیارد دلار در صدر لیست اقلام عمده قاچاق به کشور قرار داشت که تقریباً طی دو سال قبل به جهت اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، بطور کامل از قاچاق پاکسازی شده است. بنا بر اعلام گمرک در سال قبل بیش از ۲.۴ میلیارد دلار بصورت رسمی و با پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده است.
با توجه به نتایج مثبت طرح رجیستری در زمینه تلفن همراه، جای خالی اجرای این طرح در بخش موبایل واره ها (شامل دستگاه های سیمکارت خور می شود)، احساس می شود، چونکه هم اکنون برمبنای برآورد برخی فعالان صنفی، حجم قاچاق در بازار تبلت و سایر دستگاه های سیمکارت خور حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.
وزارت ارتباطات هر چه سریع تر جدول زمانی رجیستر موبایل واره ها را اعلام کند
در همین راستا حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: جلسه ای که یازدهم خرداد ماه با دستگاه های اجرائی برای پیگیری اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق و همین طور ابلاغی بوده که در قانون بودجه ۱۴۰۰ برمبنای بند ح تبصره ۸ قانون ابلاغ گردیده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری دستگاه های متبوع، فاز دوم طرح رجیستری که مشمول موبایل واره هاست هر چه سریع تر عملیاتی کند.
وی اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق برمبنای ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰ و بر ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق، موضوع را پیگیری کرده است؛ هدف هم این است که موبایل واره ها که مشمول تجهیزاتی از قبیل ساعت هوشمند، تبلت، مبدل تلفن ثابت به سیار و سایر دستگاه های سیمکارت خور هستند هر چه سریع تر ثبت و ضبط و همچون موبایل رجیستر شوند.
دهقانی نیا اظهار داشت: انتظار داریم وزارت ارتباطات هر چه سریع تر جدول زمانی اعمال سیاست را به شهروندان اطلاع رسانی کند و شهروندان مبادرت به گذاشتن سیمکارت در تبلت و روشن کردن تبلت های سیمکارت خور و روشن کردن ساعت هوشمند و سیمکارت گذاشتن در این ساعت ها، کنند.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برمبنای قانون بودجه باید هر چه سریع تر این طرح شروع می شد و اکنون نیز اجرای طرح بیش از ۲ ماه تأخیر دارد؛ بدین جهت انتظار داریم وزارت ارتباطات هر چه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: اگر از قبل موبایل واره ای وارد شده باشد و یا در منزل افراد از این دستگاهها وجود دارد، باید روشن کنند و سیمکارت بگذارند و استفاده کنند؛ در غیر این صورت مشکلات مربوط به عدم رجیستری رخ می دهد.
دهقانی نیا اضافه کرد: هدف ما پیش گیری از سوء استفاده و شفاف سازی فضا و قطع قاچاق است.

منبع: