جزئیات ترخیص نسیه کالاها از گمرک

به گزارش اجاره معاون فنی گمرک ایران جزئیات ترخیص نسیه کالاها از گمرک را شرح داد.

به گزارش اجاره به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی در مورد ترخیص نسیه کالاها اظهار داشت: در این فرآیند حقوق ورودی تودیع نمی گردد. قرار بر این است که ۵۰ درصد کالا ترخیص و ۵۰ درصد دیگر در گمرک نگهداری شود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم در ترخیص ۵۰ درصدی کالا دریافت نخواهد شد.
وی درباره جزئیات ترخیص کالا به صورت نسیه و کاهش ماندگاری کالا در گمرکات و بنادر با اجرای این مصوبه اضافه کرد: در انجام و فرایندهای تشریفات گمرکی، معمولا چند ایستایی وجود دارد که در رابطه با روند تشریفات گمرکی هستند. یکی از عواملی که منجر به ایستایی در روند ترخیص می شود، عدم تمکن مالی صاحبان کالا است.
جمال ارونقی افزود: با عنایت به این که مرحله پرداخت حقوق ورودی در ابتدای تشریفات گمرکی قرار دارد، بعضی از صاحبان کالا که تعداد زیادی اسناد و اظهارنامه دارند بعضاً نمی توانند حقوق ورودی را پرداخت کنند و سایر مراحل تشریفات گمرکی را انجام دهند. ازاین رو گمرک برای رفع این ایستایی، مبحث ترخیص نسیه را بیان نمود.
معاون فنی گمرک ایران اظهار داشت: گمرک این مورد را در کارگروه و کمیته بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی بیان کرد و جلسات کارشناسی و نهایی در این خصوص برگزار گردید. در نهایت با عنایت به شعار سال و ضرورت پشتیبانی از بنگاه های تولیدی و نهادهای تولید، وزارت امور اقتصادی مصوبه ای را به گمرک ابلاغ نمود در خصوص این که دریافت حقوق ورودی در مورد نهادهای تولید که توسط واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان وارد می شوند از آغاز انجام تشریفات گمرک به انتهای آن انتقال یابد و اعلام گردید که زیرساخت های آن باید از راه بخش فناوری گمرک صورت گیرد که درحال انجام مراحل اجرایی آن هستیم.
وی افزود:، اما از طرفی یکسری از ایستایی ها بعد از ورود کالا به گمرک و اظهار آن، پیش می آید؛ ازاین رو وقتی کالا توسط صاحب آن اظهار می شود، حتی اگر بحث دریافت حقوق ورودی و فرآیند مربوطه را به انتهای تشریفات گمرکی منتقل نماییم، بعضی از صاحبان کالا امکان پرداخت حقوق ورودی به گمرک را ندارند و همین مبحث یکی از علل افزایش ماندگاری کالا در گمرک به حساب می آید.
معاون فنی گمرک ایران ضمن اشاره به استقبال واردکنندگان از این دست از تسهیلات گمرکی افزود: تجارب سالهای گذشته نشان داده است واردکنندگان از مباحثی مانند عرضه ضمانت نامه بانکی بعنوان یکی از تسهیلات گمرک برای پرداخت حقوق ورودی، استقبال زیادی کردند و در کنار آن بحث ترخیص با شرایط نسیه با استقبال زیادی مواجه گردید.
ارونقی اظهار داشت: با عنایت به شرایط تحریم و کمبود نقدینگی، بعضی از شرکت ها و واحدهای تولیدی امکان تودیع حقوق ورودی را ندارند ازاین رو در کنار تسهیلات ضمانتنامه مبحث ترخیص نسیه را مورد رسیدگی قرار دادیم و تلاش شد از این ظرفیت استفاده گردد تا صاحبان کالا بتوانند در شرایط سهل تر نسبت به ترخیص کالا اقدام نمایند.
معاون گمرک ایران افزود: در این شرایط صاحب کالایی که نه امکان پرداخت و نه تودیع حقوق ورودی را به صورت نقد و نه امکان عرضه ضمانتنامه بانکی را دارد، می تواند در صورت احراز شرایط لازم، نسبت به ترخیص بخشی از کالا به صورت نسیه اقدام نماید.
وی ضمن اشاره به جزئیات ترخیص نسیه اظهار داشت: در این فرآیند حقوق ورودی تودیع نمی گردد. قرار بر این است که ۵۰ درصد کالا ترخیص و ۵۰ درصد دیگر در گمرک نگهداری شود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم در ترخیص ۵۰ درصدی کالا دریافت نخواهد شد.
ارونقی با تکیه بر این که ترخیص نسیه تسهیلات ویژه ای است که با عنایت به شعار سال جاری برای اولین بار عرضه می شود، اظهار داشت: پیش از این ۶۰ درصد کالا در گمرک نگهداری می شد که امروز این عدد به ۵۰ درصد رسیده است و در کنار آن مالیات بر ارزش افزوده هم از فعالان دریافت نمی شود؛ ازاین رو صاحبان کالا به سادگی می توانند بخشی از این کالا را وارد خط تولید کنند و بعد از آن محصول ساخته شده را در بازار داخلی به فروش برسانند یا صادر کنند و از این محل حقوق ورودی را تودیع و نسبت به ترخیص مابقی کالا اقدام نمایند.
معاون فنی گمرک ایران افزود: این تسهیلات برای تولیدکنندگان، شرکت ها و واحدهای تولید و نهاده های تولید و انواع مواد اولیه همچون دارویی در نظر گرفته شده است.
ارونقی درباره افرادی که مشمول این تسهیلات گمرکی نمی شوند، تصریح کرد: افرادی که در ترخیص های قبلی به نحوی حق ورودی را به صورت کامل به گمرک پرداخت نکردند و در فهرست بدهکاران قرار گرفتند و در بازه زمانی اعلام شده برای اعتراض پیگیری های لازم را به عمل نیاوردند، در نتیجه مابه تفاوت پرداخت نشده و بدهی قطعی به گمرک دارند، نمی توانند از تسهیلات نسیه استفاده کنند و مشمول این تسهیلات نمی شوند.
وی ضمن اشاره به سقف ارزش کالا در این تسهیلات عنوان کرد: در بحث امکان ترخیص نسیه، سقف ارزش کالا قید نشده است.
ارونقی درباره سایر شرایط ترخیص نسیه اظهار داشت: ۵۰ درصد کالا که به صورت وثیقه نگهداری می شود، به حد کافی کفاف حقوق ورودی مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را خواهد داد، به عبارتی ۵۰ درصد به صورت وثیقه در گمرک نگهداری می شود که معادل حقوق ورودی و سایر عوارضی است که باید پرداخت گردد و قطعا ارزش این کالا بیشتر از حقوق ورودی است.
وی افزود: تا زمانی که حقوق ورودی به گمرک پرداخت گردد ۵۰ درصد مابقی به صورت وثیقه در گمرک نگهداری خواهد شد و بعد از تسویه حقوق ورود، گمرک اجازه ترخیص ۵۰ درصد باقی مانده را می دهد.
معاون گمرک ایران اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان مشخص شده جهت استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه تا پانزدهم بهمن ماه سال تعیین شده است. از طرفی افراد استفاده کننده از ترخیص نسیه تا ۶ ماه برای ترخیص ۵۰ درصد دیگر مهلت دارند.

منبع: