۱۰ سفارش یک نماینده مجلس به وزرای جهاد کشاورزی و صمت دولت سیزدهم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به سید ابراهیم رئیسی پیشنهاد کرد که در انتخاب وزرای جهاد کشاورزی و صمت، به مسائل حوزه دامداری، مرغ داری، تأمین علوفه، خوراک دام و طیور و البته ذخایر استراتژیک کشور دقت کند.
ذبیح الله اعظمی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به وضعیت کشاورزی، دامداری و زیست محیطی کشور به سید ابراهیم رئیسی پیشنهاد کرد تا ضمن انتخاب فرد اجرایی و علمی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، ۱۰ سفارش زیر را جدی بگیرد:

توصیه اول: حل نابسامانی دامداری و ناچاری دامداران در کشتار دام های مولد
به گفته این عضو مجمع نمایندگان استان کرمان، وضعیت کمبود علوفه و خوراک دام سبب شده که برخی از دامداران، دام های خود مخصوصاً دام های مولد را به کشتارگاه ببرند. در همه استانهای به خصوص استان کرمان این اتفاق افتاده است. این مورد چندین بار در کمیسیون کشاورزی مجلس با مسؤلان در میان گذاشته شده است اما عملا اتفاقی نیفتاده و وضعیت روز به روز بدتر می شود.

توصیه دوم: تأمین علوفه دام
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید: با عنایت به کمبود بارندگی و کاهش علوفه در مراتع و چراگاه های طبیعی، میزان درخواست علوفه و خوراک طبیعی بسیار بالاست. متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی پیشبینی دیرهنگامی نسبت به این مورد داشته است و از بهمن ۹۹ به این فکر افتاده است. به خاطر خشکسالی کنونی، علاوه بر نیاز هر ساله حدود ۳ تا ۵ میلیون تن خوراک دام و علوفه مازاد نیاز داریم. سرعت بخشیدن به روند تأمین بسیار ضروریست.

توصیه سوم: پیشگیری از قاچاق خوراک دام
وی همینطور در مورد قاچاق اظهار نمود: بخشی از خوراک دام و علوفه به علت اختلاف قیمت قاچاق می شود. باید هر چه سریع تر جلوی این اقدام گرفته شود چون که برای آن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده و جزء بیت المال است.

توصیه چهارم: بهبود کیفیت خوراک دام
اعظمی نسبت به کیفیت خوراک دام ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: به علت کمبود خوراک دام، واسطه ها و سودجویان زالو صفت مبادرت به ترکیب خاک اره و سایر مواد غیرمغذی با کنجاله سویا و خوراک دام می کنند و به دامداران تحویل می دهند. این ترکیبات، مال و سرمایه دامدار را هدر می رود و حیوانات را مریض و مسموم می کند. برای این مساله هم باید راهکارهای جدی درنظر گرفت.

توصیه پنجم: افزایش ارز تخصیصی به واردات خوراک دام
به عقیده این نماینده مجلس، ارز تخصیصی برای واردات خوراک دام کافی نیست. وزارت جهاد کشاورزی هم از این بابت گلایه دارد. علیرغم این که انبارهای کشور بخصوص در استان ها، ذخیره قابل قبولی دارند اما با عنایت به ارز تخصیص یافته، در آینده به مشکل برخواهیم خورد. دامداران در حد فاصل بین سفارش تا واردات و توزیع آسیب می بینند. دولت باید از همین الآن به وضعیت ورود کند وگرنه این بحران تا شب عید ادامه خواهد داشت.

توصیه ششم: بهبود وضعیت ذخایر استراتژیک خوراک دامی کشور
اعظمی می گوید: وضعیت ذخایر استراتژیک خوراک دامی کشور چندان خوب نیست. طی تماس تلفنی با معاون وزیر جهاد کشاوررزی مطمئن شدم که در تأمین محصولات دامی مردم تا ۴۵ روز آینده مشکلی نداریم در عین حال باید در این مورد اقدامی شود.

توصیه هفتم: فکری به حال تأمین علوفه سال آینده کنید
نماینده مردم جیرفت در مجلس یازدهم با استناد به پیشبینی سازمان هواشناسی کشور مدعی شد: وضعیت بارندگی کشور در پاییز سال آینده خوب نیست به همین خاطر برای فصل بعدی سال باید نسبت به تأمین علوفه دام بکوشیم.

توصیه هشتم: بالا بردن کیفیت ذرت وارداتی
وی افزود: ذرت وارداتی قبلا از کشور برزیل وارد می شد و کیفیت خوبی داشت اما حالا از کشور اوکراین وارد می شود و کیفیت خوبی ندارد. لازم است فکری به حال بالا بردن کیفیت ذرت کنید.

توصیه نهم: محصولات وارداتی را در شهرهای مرزی تلنبار نکنید
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همینطور از تلنبار کردن محصولاتی مثل سویا در شهرهای مرزی انتقاد نمود و اظهار داشت: کیفیت محصولات را پایین آورده و در نهایت آنها را از غیرقابل استفاده می نماید.

توصیه دهم: واریز سهمیه خوراک مرغ به مرغ داران
نماینده مردم جیرفت در مجلس می گوید: مرغداری های سراسر کشور از فرورین ماه دو دور جوجه ریزی داشتند اما هنوز سهمیه خوراک مرغ دوره اول را دریافت نکردند به عبارت دیگر سامانه بازارگاه کارایی خویش را از دست داده است یا چیزی نبوده که مرغدار بدهند و یا گرفتار بروکراسی اداری شده است. باید توجه کرد که با این وضعیت دور سومی در کار نخواهد بود و مرغدار جوجه ریزی نمی کند پس احیانا از شهریور ماه به بعد با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.

منبع: