در مکاتبه گمرک با وزارت صمت اعلام شد اخطار نسبت به وضعیت واردات برنج

به گزارش اجاره در تازه ترین مکاتبه گمرک ایران با وزارت صمت، وضعیت واردات برنج و ذخایر آن با عنایت به اعمال ممنوعیت فصلی واردات و بلاتکلیفی کشتی های حامل برنج برای ورود به ایران مورد تاکید قرار گرفته و خواهان بازبینی در تاریخ ممنوعیت فصلی واردات این کالا جهت پیشگیری از کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه های آتی شده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر معاون فنی گمرک ایران اعلام نمود که چند کشتی، برنج را به مقصد ایران بارگیری یا درحال بارگیری هستند اما مسئله اینجاست که زمانی به بنادر می رسند که ممنوعیت فصلی واردات برنج شروع شده است و دیگر امکان ترخیص نخواهند داشت.

ممنوعیت از آغاز مرداد شروع می شود
این در شرایطی است که ممنوعیت فصلی از آغاز مردادماه تا آخر آبان ماه اعمال خواهد شد و طبق اعلام وزارت صمت، تنها برنج هایی که پیش از ۳۱ تیرماه دارای قبض انبار و اعلامیه ورود و همینطور ثبت سفارش باشند امکان اظهار و ترخیص دارند و خارج از آن به پس از ممنوعیت می رسد.
اما ظاهرا وضعیت ذخایر برنج و اهمیت واردات آن به صورتی بوده که ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – امروز(شنبه) طی مکاتبه ای با قبادی – معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در این رابطه اخطار داده است.

کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج
آنچه درباره جریان واردات برنج امسال در این مکاتبه اعلام شده، نشان داده است که از آغاز فروردین ماه تا ۱۵ تیرماه فقط ۸۶.۳ هزار تن به ارزش ۷۸.۱ میلیون دلار برنج وارد و از گمرک ترخیص شده است. در حالیکه در مدت مشابه سال قبل میزان برنج چندین برابر بوده است؛ به صورتی که ۲۲۷.۶ هزار تن به ارزش ۲۴۹.۱ میلیون دلار وارد کشور شده بود. براین اساس واردات برنج امسال از نظر وزنی ۶۹ درصد و ارزش هم به همین میزان کاهش داشته است.

موجودی فقط ۳۷ هزار تن
از طرفی میزان برنج وارداتی موجود در گمرک و بنادر به حدود ۳۷.۱ هزار تن می رسد و صرفاً یک شناور حاوی ۱۵.۱ تن برنج وارداتی درحال تخلیه این کالا در بندر چابهار بوده و از ۲۶ فروند کشتی منتظر در لنگرگاه هیچ کدام حاوی برنج نیست.
معاون فنی گمرک به معاون همینطور بارگیری هشت تا ۱۰ فروند کشتی برنج از کشورهای مختلف جهت حمل به ایران را هم موزد اشاره قرار داده و گفته که با عنایت به تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به گمرک ایران در خصوص اینکه صرفاً آن بخش از محموله های برنج وارداتی که پیش از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و قبض انبار بوده مشروط به اینکه دارای ثبت سفارش باشند امکان ترخیص دارند، در نتیجه صاحبان کالا به علت تاریخ رسیدن کشتی های بارگیری شده پس از تاریخ ممنوعیت فصلی که عدم امکان ترخیص برنج های حمل شده و رسوب این کالا در گمرک را به همراه خواهد داشت، از ارسال محموله های خریداری شده امتناع کرده اند.
ارونقی تاکید کرده که با عنایت به شرایط موجود و خشکسالی سالجاری به نظر می آید که جهت پیشگیری از هرگونه تبعات کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه های آتی، تصمیم ابلاغ گردیده احتیاج به بررسی دوباره و بازبینی فوری خواهد داشت.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، برپایه مندرجات ذیل یادداشت های کتاب مقررات صادرات و واردات، هرسال جهت پشتیبانی از محصول داخل، از آغاز مرداد تا آخر آبان ماه، ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال و پس از چهار ماه لغو می شود، در این فاصله ترخیص آن از گمرک ممنوع می باشد.
این در شرایطی است که برای سال جاری با عنایت به شرایط خشکسالی و محصول داخلی، از مدتی پیش انجمن واردکنندگان برنج درخواست لغو ممنوعیت واردات را بیان کرد و حتی در ستاد تنظیم بازار هم به منظور تأمین امنیت غذایی این مورد مورد بررسی رار گرفت که در مقرر شد اعمال ممنوعیت از آغاز مرداد ماه در دستور کار قرار گیرد ولی طبق شرایط تعیین شده، امکان واردات هم وجود داشته باشد.