آخرین وضعیت سهام عدالت وراث

به گزارش اجاره مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: تا آخر سال، سامانه ای در جهت انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد.

به گزارش اجاره به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، حسین قشمی درباره سهام عدالت فوت شدگان اضافه کرد: باتوجه به تعداد سه میلیون نفر از فوت شدگان سهام عدالت، امکان این که عملیات قهری آنان بصورت دستی انجام و سهام را به وارثان انتقال داد، وجود ندارد.
وی بر ایجاد سامانه ای بمنظور انجام عملیات فوق اشاره نمود و اظهار داشت: برای ایجاد این سامانه، جلسات مختلفی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می برند مشخص شود که امیدوارم این مساله امسال عملیاتی شود.
قشمی با اشاره به ادعای برخی افراد در خصوص این که در سامانه سجام ثبت نام کرده، اما موفق به دریافت سود سهام عدالت نشده اند، اضافه کرد: باتوجه به درج شماره شبا در سامانه سجام، سامانه فوق، شماره شبا را راستی آزمایی کرده و استعلام های معتبری از بانک مرکزی دریافت می کند.
وی افزود: با توجه به این که برخی از سهامداران در سامانه سجام ثبت نام نکرده بودند، قرار بر این شد تا ابتدا بوسیله سامانه، شبا آنها را استخراج نماییم و چنانچه شماره شبا در آن موجود نباشد بوسیله سایت سهام عدالت و شباهایی که بوسیله سازمان خصوصی سازی در اختیار ما قرار داده شده، بتوانیم سود را به حساب این افراد واریز نماییم.
مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی در ادامه با اعلان اینکه برای برخی از حساب ها سود واریز شده و به دلیلهای مختلف برگشت خورده است، اظهار داشت: علت اصلی این امر، داشتن حساب طولانی مدت و یا حساب مسدود، راکد، انفرادی و یا حساب مشترک بوده است که در این صورت امکان واریز سود وجود نخواهد داشت.
قشمی در ادامه با اشاره به تماس برخی افراد با مرکز ارتباطات سپرده گذاری مر کزی در خصوص این که سودی به حساب آنها واریز نشده است، اضافه کرد: رهگیری های ما حاکی از این است که شماره حسابی توسط آنان کنترل و ملاحظه می شود که اصلاً سودی به آن واریز نشده و سود به حساب دیگری واریز شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افراد ۶۰ درصد سهام خودرا فروخته اند، اما پولی برای آنها واریز نشده است، اظهار داشت: وجه معامله در اختیار شرکت سپرده گذاری نیست بلکه در اختیار کارگزاران ناظری است که بوسیله آنها فروش انجام می شود و افراد می توانند با حضور در کارگزاری، پیگیری دریافت وجوه معاملات را داشته باشند.

منبع: