تبلت ها از ۲ مرداد مشمول طرح رجیستری می شوند

اجاره: برای استقرار تدریجی طرح رجیستری برای تبلت ها، از ۲ مرداد ۱۴۰۰ تبلت یکی از برندها و از تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ سایر برندهای تبلت مشمول طرح رجیستری خواهند شد.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، فاز دوم طرح رجیستری از ۱۲ تیرماه با رجیستر شدن ساعات هوشمند دارای سیم کارت شروع شد، حال خبرها حاکی از آنست که تبلت ها از شروع مرداد ماه مشمول طرح رجیستری می شوند.
طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) در سالهای قبل بمنظور مبارزه سیستمی با قاچاق موبایل، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شد.
این طرح از آذر ماه ۹۶ برای تلفن همراه شروع و در فروردین ۹۷ بطور کامل اجرائی شد، بگفته مقامات ستاد مبارزه با قچاق کالا و ارز، طرح رجیستری توانسته است تا حالا ۶.۵ میلیارد دلار از قاچاق بازار تلفن همراه را کاهش دهد؛ همین طور جلوگیری از ورود کالای قاچاق سبب شده تا کالاهای وارداتی استانداردهای لازم جهت ورود به کشور را رعایت نمایند و ملزم به ارائه خدمات بعد از فروش مناسب و گارانتی ۱۸ ماهه باشند.
تبلت ها از ۲ مردادها مشمول طرح رجیستری
اکبر سلطانی کارشناس ارشد سامانه همتا با اشاره به این که کشور سالانه به حدود ۲ میلیون تبلت نیاز دارد، اظهار داشت: بازار تبلت در ایران بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که بیش از ۹۵ درصد آن بوسیله کالاهای قاچاق تامین می شود.
وی اضافه کرد: حالا با اجرای طرح رجیستری برای تبلت ها می توان امیدوار بود که قاچاق آن نیز همانند تلفن همراه به صفر برسد.
این کارشناس سامانه همتا با اشاره به زمانبندی اجرای این طرح گفت: در امتداد استقرار تدریجی طرح رجیستری برای تبلت ها، از ۲ مرداد ۱۴۰۰ تبلت یکی از برندها و از تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ سایر برندهای تبلت مشمول طرح رجیستری خواهند شد.
سلطانی افزود: مردم تا ساعت ۲۴ اول مرداد ماه ۱۴۰۰ مهلت دارند در صورت داشتن تبلت سیم کارت برروی آن قرار داده و مبادرت به برقراری تماس و پیامک با آن نمایند، سپس با بهره گیری از کد دستوری *۷۷۷۷# یا مراجعه به سایت همتا و انتخاب گزینه استعلام اصالت از رویت شدن آن در شبکه اطمینان حاصل کنند. برای سایر برندهای تبلت این مهلت تا ساعت ۲۴ روز هشتم مرداد ۱۴۰۰ خواهد بود.
مردم هرچه سریع تر دستگاه های خودرا فعال کنند
به گفته حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مردم می بایست قبل از اجرای طرح رجیستری موبایل واره ها، تبلت های از پیش خریداری شده خودرا به وسیله سیم کارت استفاده کنند؛ چونکه تنها در این صورت تبلت آنها فعال شده و رجیستر می شود.
همچنین بعد از زمان های تعیین شده؛ مردم باید دقت نمایند که در هنگام خرید دستگاه های دارای سیم کارت مانند تبلت و ساعت هوشمند؛ حتما استعلام اصالت دستگاه را با ارسال IMEI به کد دستوری *۷۷۷۷# دریافت نمایند.
گفتنی است که رجیستری ساعات هوشمند از ۱۲ تیرماه و تجهیزاتی مانند بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA از ۱۹ تیرماه سال جاری شروع شده بود و از ۲ مرداد ماه نیز رجیستری تبلت ها شروع خواهد شد.

منبع: