رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد مشخص شدن علت تلفات فوک های خزری یک تا دو هفته آتی

به گزارش اجاره رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: علت تلفات فوک های خزری در دست بررسی می باشد. نمونه برداری های لازم انجام شده است. نیازمند بررسی همه جانبه هستیم و نتایج آن یک تا دو هفته آتی مشخص می شود.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، علی صفر ماکنعلی امروز در نشستی خبری به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی در پاسخ به چرایی تلفات فوک های خزری اظهار داشت: یکی از اقدامات در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور طرح اقدام مطابق با رخدادهای بهداشتی در حیات وحش است که درمورد تالاب میانکاله هم آنرا عملیاتی کردیم.

وی افزود: در مورد تلفات فوک های خزری در چارچوب همکاری مشترک با سازمان محیط زیست و ادارات کل استانی گروههای تشکیل شد و علت آن در دست بررسی می باشد. نمونه برداری های لازم انجام شده است و با عنایت به حساسیت خاص این مورد نیازمند بررسی همه جانبه آن هستیم. هنوز علت تلفات مشخص نشده ولی امکان دارد عوامل محیطی یا تغییر اکوسیستم در آن دخیل باشد. امیدواریم نتایج آن طی یک تا دو هفته آینده مشخص شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت هایش ضمن اشاره به این که در سال ۱۳۹۶ دولت بیشتر از سه هزار میلیارد تومان غرامت جهت معدوم سازی بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان پرداخت کرد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ برای مقابله با این بیماری نسخه های مختلفی را شامل نسخه شمال کشور، نسخه مناطق با تراکم بالا، نسخه مناطق خاص و نسخه سایر مناطق تدوین و اجرا کردیم در نهایت اقدامات انجام شده سبب شد سال قبل با وجود بروز این بیماری در ۶۶ نقطه کشور، تولید مختل نشود.

وی اضافه کرد: توانستیم بذر واکسن را تولید نماییم و سه واکسن سازی موفق به ساخت واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند. یعنی علاوه بر تشخیص زودهنگام بیماری توانستیم آنتی ژن را داخل کشور تولید نماییم.

ماکنعلی در ادامه اظهار داشت: بیشتر از ۱۲ میلیون راس بز و بزغاله در سال ۱۳۹۹ واکسن بروسلولز را دریافت نمودند و برای این بیماری درحال طراحی آزمایشگاهی مرجع در کشور هستیم.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: گاوداری های صنعتی هر شش ماه یکبار رصد و پایش می شوند. میزان تب مالت در گاوداری های شیری به حدی پایین آمده است که می توانیم از گاوداری ها به صورت مستقیم فرآورده ای تحت عنوان شیر به بازار عرضه نماییم.

او همینطور به رصد و پایش بیماری مشمشه هم اشاره نمود و اظهار داشت: رصد و پایش بموقع بیماری مشمشه از دیگر اقدامات در دستور کار سازمان دامپزشکی است. توانستیم میزان رصد را از ۱۵ هزار راس در سال به ۴۷ هزار راس برسانیم. امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ با برقراری شبکه تشخیص به لیست کشورهای دارای استاندارد بالا برسیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور به کنترل بیماری آبزیان هم اشاره نمود و اظهار داشت: برنامه ملی کنترل بیماری لکه سفید میگو را متناسب با استانداردهای بین المللی و اکوسیستم کشور اجرایی کردیم و این برنامه منجر گردید تا سایز برداشت میگو به ۲۶ گرم برسد و با مبادله پروتکلهای بین المللی تخصصی میگوی ایران وارد بازار چین می شود.

به گفته وی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی، برنامه کنترل باقی مانده های مواد غذایی را برای نخستین بار در ۶ محصول اجرایی کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با پدیده قاچاق دام زنده در کشور مواجه بودیم، اظهار داشت: در چارچوب برنامه پیشگیری با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، کویت، قطر و عراقل پروتکل هایی مبادله کردیم که علاوه بر برنامه های مشترک بهداشتی منطقه ای در مورد ترانزیت دام هم اقداماتی صورت گیرد، چونکه مهم ترین راه کار کاهش قاچاق دام زنده ترانزیت آن به صورت بهداشتی و رسمی است.

ماکنعلی همینطور به کاهش ارباب رجوع به این سازمان و صدور مجوزهای آنلاین هم اشاره نمود.

وی در پاسخ به این سؤال که بعضی از تولیدکننده های محصولات لبنی معتقدند برای صادرات لبنیات به اوراسیا تسهیل گری انجام نشده است و سازمان دامپزشکی چه واکنشی نسبت به این سخنان دارد، اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور پیگیری های گوناگونی را انجام داد تا موفق شد کارخانجات مختلفی را به فهرست صادر کنندگان کشورهای اوراسیا اضافه کند و بر این اساس صادرات هم انجام گرفت. اما مدیریت از مزرعه تا سفره در شرح وظایف این سازمان نیست و نظارت بر محصول فرآوری شده با وزارت بهداشت و سازمان غذاو دارو است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همینطور از خودکفایی در تأمین واکسن تب برفکی و آمادگی ایران برای صادرات این واکسن به کشورهای همسایه اطلاع داد.

منبع: