وزیر اقتصاد: برخی مدیران دولتی در مقابل کوچک شدن میزشان مقاومت می کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: فعالان اقتصادی از رانت زا بودن و مانع فعالیت اقتصادی شدن مجوزهای مختلف گلایه مندند.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، سیداحسان خاندوزی عصر امروز در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ضمن اشاره به اقدامات خوبی که در سال های اخیر نسبت به تسهیل فضای کسب و کار شده اظهار داشت: با این وجود انتظاری که در کاهش رانت ها و وقوع جهش ها که در اواخر دهه ۸۰ نوید آن داده می شد دیده نمی گردد و فعالان بخش خصوصی هم اکنون سرخورده اند. وی ادامه داد: این فعالان نیازمند کارعملی هستند تا این گره گشایی ها آرام آرام اعتماد را به بخش خصوصی برگرداند. دولت فقط می تواند مانع حرکت های مولد نباشد و نقش هدایتگری داشته و حافظ حقوق مالکیت و قراردادهای بخش خصوصی بماند. چون که بدون این حفاظت ها چشم انداز فعالیت بخش خصوصی با ابهام روبرو است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: امضا کردن یا نکردن مدیران دولتی هزینه ای برای آنها ندارد. مدتهاست که درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت می شود در حالیکه حذف نکردن این نرخ ارز برای مدیران دولتی هزینه به دنبال ندارد. در حالیکه برای بخش خصوصی فضای رقابت را تنگ تر کرده است. خاندونزی با تکیه بر این که باید مدیران دولتی را مجاب نماییم که تمام فرآیند صدور مجوزها الکترونیکی شود تصریح کرد: مدیران دولتی تمایلی به کوچک کردن میزهای خود ندارند و این گونه اقدامات همکاری عملی دولت و بخش خصوصی را می طلبد. وی ادامه داد: از زمان تصویب قانون تسهیل فضای کسب و کار و همینطور قانون اخیر گام های تکمیلی مؤثری برداشته شده و دیدید که در عمل مقاومت های وجود داشت. ماده ۷ قانون فضای کسب و کار که اخیراً در مجلس اصلاح گردید، پراصلاح ترین قانون دهه اخیر بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: حرکت ما در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خلاف جهت رودخانه است اما نباید تسلیم شویم؛ این مقاومت ها در مقابل تسهیل فضای کسب و کار همیشه وجود داشته است. خاندوزی با تکیه بر این که شورای گفتگو رابطه مطالبه گرانه تری با رسانه ها داشته و صدای بخش خصوصی را منعکس کند اضافه کرد: پیشنهاد حضور رئیس جمهور در شورای گفتگو را مطرح و پیگیری می کنم. وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی در جبهه نخست نبرد نابرابر اقتصادی قرار دارند. بارها گلایه کرده اند از برخی مشکلاتی که بیشتر از این که جنبه خارجی داشته باشد جنبه داخلی دارد. وی افزود: فعالان اقتصادی از مختلف بودن مجوزها گلایه مندند؛ مجوزهایی که نه تنها عامل رانت هستند بلکه به یک مانع بر سر فعالان اقتصادی تبدیل گشته اند.
خاندوزی خاطرنشان کرد: مقاومت برخی مدیران دولتی سبب شده باوجود اقدامات خوب، نتوانیم برنامه های امیدبخش را در مرحله عمل برای فعالان اقتصادی پیاده سازی نماییم.