رئیس جهاد کشاورزی محلات: ۲ گلخانه محلات در فهرست سیاه بانک مرکزی قرار دارند

به گزارش اجاره رئیس جهاد کشاورزی محلات اظهار داشت: بانک مرکزی مبنای صادرات را دلاری می داند اما در شرایط تحریمی موجود صادرات به ریال است و این امر سبب مشکلاتی برای گلخانه دارها شده است.

احمدرضا جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: از آغاز سال جاری ۱۹ واحد گلخانه جدید در شهر محلات با مساحت ۳۳ هزار و ۱۵۸ متر مربع راه اندازی و به گلخانه های شهر محلات افزوده شده است و الان در مجموع ۷۰۰ گلخانه در این شهرستان فعال می باشند.
وی در ارتباط با میزان صادرات اضافه کرد: با عنایت به این که بخش اعظم صادرات از گلخانه های ما به علت مشکلات ناشی از تحریم ها از کانال های غیررسمی انجام می شود آمار دقیقی نداریم. با اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری برای ۱۹ محموله که بالغ بر ۸۸ هزار و ۱۵۰ گلدان را شامل می شود برای صادرات به کشورهای کویت، عمان و عراق گواهینامه قرنطینه صادر شده اما صادرات از کانال های غیررسمی بیشتر است.
رئیس جهاد کشاورزی محلات خاطرنشان کرد: از نظر بانک مرکزی صادرات به دلار است و این دلار باید به سیستم بانکی برگردد در صورتیکه فروش به دلار صورت نمی گیرد و درآمد حاصل از صادرات به ریال است. تمام مشتری های گلخانه ها که به طور عمده در کشورهای عراق و عمان هستند و در شعب بانک ایران حساب دارند و مراودات مالی و ارتباط بین صادر کننده و مشتری خارج کشور به صورت ریالی صورت می گیرد.
جعفری اظهار داشت: طبق قواعد بانک مرکزی صادرات با ارز صورت می گیرد و ارز حاصل از صادرات باید به چرخه دولت بگردد در حالیکه صادرات ما به ریال است و بر همین مبنا متأسفانه ۲ گلخانه صادر کننده محلات در فهرست سیاه بانک مرکزی هستند.
وی اضافه کرد: این مشکلات سبب شده گلخانه دار به صورت غیررسمی صادرات خویش را انجام دهد و مشتری از راه کانال های غیر رسمی وارد کشور شود محصول را ببینید و مبادله مالی در همان محل به صورت ریالی صورت گیرد.
رئیس جهاد کشاورزی محلات خاطرنشان کرد: عمده مشکلات گلخانه ها افزایش هزینه های تولید است این هزینه ها شامل ساخت و راه اندازی گلخانه، خرید خاک، گلدان و نهاده های کشاورزی و سموم است اخیراً هم افزایش حداقلی ۲۰ درصدی داشتیم.
جعفری اظهار داشت: با عنایت به این که به سموم ارز دولتی تعلق نمی گیرد و گلخانه ها باید با ارز آزاد سموم خویش را تهیه کنند با کمترین نوسان قیمت شاهد افزایش نهاده ها خواهیم بود.
وی در مورد تسهیلاتی که برای جبران زیان گلخانه ها پرداخت می شود، اظهار داشت: تسهیلاتی ۱۲ درصدی برای گلخانه ها پیشبینی شده است که با عرضه درخواست متقاضیان به بانک عامل معرفی می گردند.

منبع: