رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران تحلیل کرد نفت ایران چه آینده ای را پیش رو دارد؟

اجاره: رئیس کمیسیون انرژی اتاق تجاری تهران می گوید که ایران در کنار دیگر کشورهای صادرکننده نفت می تواند از افزایش قیمت جهانی این محصول بیشترین استفاده را ببرد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، هر چند در طول سه سال و نیم گذشته و تحت تاثیر تحریم های آمریکا، میزان فروش نفت ایران به شدت کم شده و منابع حاصل از فروش این محصول نیز به سختی به ایران می رسد اما بالا نگه داشتن ظرفیت تولید و آمادگی برای بازگشت به بازار جهانی یکی از اصلی ترین برنامه هایی بوده که ایران در سالهای قبل دنبال کرده است.
رضا پدیدار – رئیس کمیسیون انرژی اتاق تجاری تهران – می گوید هر چند میزان تولید ایران نسبت به تعدادی از اعضای اوپک پایین تر است اما به بالاتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده است.
برمبنای آمارهای ارائه شده از طرف پدیدار، در بین کشورهای عضو اوپک، عربستان سعودی با تولید روزانه ۹.۸ میلیون بشکه نفت بالاترین تولید را دارد و پس از آن عراق با ۴.۱، امارات متحده عربی با ۲.۸ و کویت با ۲.۵ میلیون بشکه قرار دارند.
در این لیست ایران نیز با دو میلیون و ۵۲ هزار بشکه نفت در بین اصلی ترین تولیدکنندگان قرار دارد و پس از آن نیجریه با ۱.۴ و لیبی با ۱.۱ میلیون بشکه نفت قرار گرفته اند.
بدین سان مجموع تولید نفت اوپک به ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که افزایش ۱.۵ میلیون بشکه ای را نشان میدهد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران که در جلسه این کمیسیون سخن می گفت به تغییرات قیمتی نفت در ماه های گذشته نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱، قیمت نفت ۳۰ دلار بالا رفته و قیمت نفت اوپک به بالای ۸۴ دلار رسیده است. گروههای تخصصی نفتی در جهان، پیش بینی کرده اند که روند افزایشی قیمت نفت خام طی سه ماه آتی در دامنه ۱۰ تا ۲۰ درصد، ادامه داشته باشد.
پدیدار در ادامه، به گزارش اخیر مدیریت مطالعات انرژی اشاره نمود که برمبنای آن، عنوان شده است که طی سال ۲۰۱۹، معادل ۶۵ درصد انرژی مصرف اولیه در ایران از گاز، ۳۲ درصد از نفت و ۳ درصد باقی مانده نیز از انرژی های آبی تجدیدپذیر و هسته ای تامین شده است. تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جهان برای جلوگیری از تاثیرات آب و هوایی، به جهش تاریخی سرمایه گذاری در انرژی های پاک نیاز دارد.
او درباره افق های پیش روی صنعت نفت ایران اظهار داشت: از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۹، حدود ۳۰.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بصورت بیع متقابل در صنعت نفت ایران انجام شده است.
بگفته وی و بر طبق این آمار، بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت ایران، طی سال ۱۳۹۱ و به میزان ۳.۴ میلیارد دلار در یک سال صورت گرفت.
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه، بگفته های اخیر رییس امور تحقیقات شرکت ملی پتروشیمی در خصوص صدور مجوز ۲۰ طرح پیشران در صنعت پتروشیمی اشاره نمود بطوریکه با اجرای این طرح ها از میزان واردات محصولات پتروشیمی به کشور کاسته خواهد شد.

منبع: