دشمن شماره یک شرکتهای ترکیه

به گزارش اجاره تولیدکنندگان ترکیه می گویند نوسان شدید ارزش لیر بیشتر از نرخ های بهره بالا به آنها ضربه می زند.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، از ماشین آلات گرفته تا بسته بندی و ساخت و ساز، صنعت ترکیه هفته هاست با نوسانات بی سابقه ارزش لیر صدمه دیده است. با درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از بانک مرکزی برای پایین بردن نرخهای بهره با هدف تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی و تقویت محبوبیتش در آستانه انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳، لیر از ماه سپتامبر بیشتر از یک سوم از ارزش خویش را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.

لیر بدترین عملکرد را در بین ارزهای بازارهای نوظهور در جهان داشته است، با این وجود بعد از اینکه اردوغان روز دوشنبه تدابیر فوق العاده ای را به اجرا گذاشت تا نوسان ارزش لیر را مهار کند و در واقع نرخهای بهره را به شکل مستتر افزایش داد، لیر بخشی از افت ارزشی که پیدا کرده بود را احیا کرد. اما نوسان ارزش این ارز کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ماناس انرژی که تجهیزات برای نیروگاه های نیرو و آب تولید می کند، اظهار نمود: مشکل واقعی، پایین یا بالا بودن نرخهای مبادله ارز خارجی نیست بلکه وجود ابهام است. تا وقتی که پول دریافت نکنیم، نمی توانیم نسبت به سودمان مطمئن باشیم.

عامل بخش زیادی از این ابهامات، سیاستهای اردوغان بوده است. سالهاست رئیس جمهوری ترکیه کوشیده است بانک مرکزی را تشویق کند نرخهای بهره را پایین بیاورد تا شرکتها بتوانند وام های ارزان تری دریافت نمایند، حتی زمانی که تورم افزوده می شود. اما این مداخله جواب معکوس داد و رشد قیمتها شتاب گرفت و سرمایه گذارانی که خواهان استقلال بانک مرکزی بودند، دارایی های ترکیه را رها کردند.

اکثر مدیران شرکتها می گویند ریسکهای نرخهای مبادله حالا از هزینه های استقراض بعنوان نگرانی اصلی آنها پیش افتاده و بعید است تغییر کند. ارزش لیر از روز جمعه ۲۹ درصد بهبود پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه بعد از کاهش ۵۰۰ واحدی نرخ بهره در چهار سیاست نشست پولی، ماه جاری اعلام نمود سیکل کاهش نرخ بهره را متوقف می کند. نرخ کلیدی بانک مرکزی حالا در ۱۴ درصد قرار دارد که بیشتر از هفت درصد پایین تر از تورم مصرف کننده است. اما اردوغان همچنان خواهان کاهش بیشتر هزینه های استقراض است و سرمایه گذاران خارجی نسبت به پایبندی بانک مرکزی به وعده خود بدبین مانده اند.

لیر ترکیه روز چهارشنبه ثابت بود و رشدی که طی دو روز گذشته داشت را حفظ کرد و در راه بهترین عملکرد هفتگی در دو دهه اخیر قرار دارد. نرخ برابری لیر در مقابل دلار آمریکا در معاملات روز جاری به ۱۲.۲۵ لیر رسید که نزدیک به نرخ ۱۲.۴ لیر روز سه شنبه بود. این ارز روز گذشته شش درصد صعود کرد با این وجود همچنان ۴۰ درصد کاهش از آغاز سال جاری تابحال را نشان داده است.