جراحی سرپایی اقتصاد – ۱۸ حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به رشد اقتصادی می شود

به گزارش اجاره عضو هیئت علمی پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بلندمدت به سود اقتصاد بوده و رشد اقتصادی در پی دارد.

فخرالدین زاوه در گفت و گو با خبرنگار مهر، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ضروری دانست و اضافه کرد: میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها اختصاص می دادیم ولی اتفاقی که می افتاد، این بود که مصرف کننده نهایی از قیمتی که برای خرید کالا پرداخت می کرد، این احساس را نداشت که درحال دریافت یارانه بابت خرید این کالاهاست.
وی اضافه کرد: این هرم، همان ناکارآمدی است که برخی اقتصاددانان در زمان تصمیم گیری برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده بودند؛ در کنار این، فساد و رانتی هم که به وجود آورده بود که آنها هم انگیزه حذف آنرا دو چندان می کند.
عضو پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: یکی از علل این که اقتصاد ما رشدهای پایینی را در چند دهه گذشته تجربه کرده، اتخاذ این تیپ سیاست های غیر اقتصادی بوده است. بطور خاص، مداخلات قیمتی دولت را باید بعنوان یکی از سیاست های غیر اقتصادی عنوان نمود.
وی تصریح کرد: چون به هر حال قیمت به عوامل اقتصادی این سیگنال را می دهد که از هر نهاده ای به چه میزان استفاده کنند. اگر قیمت بهر دلیلی دست بخورد، می تواند منجر به سو تخصیص شود و استفاده از منابع اقتصادی بصورت غیر بهینه صورت گیرد که مانع رشد اقتصاد ماست.
کارشناس اقتصادی اشاره کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی طی دوره ای تخصیص یافته و به هر حال سازوکارهایی برای آن شکل گرفته است بدین سبب حذف یک باره آن ممکنست سبب وارد شدن فشار و سختی هایی به برخی خانواده ها در کوتاه مدت شود؛ بدین سبب مناسب می باشد دولت چتر حمایتی مؤثرتری بر سر این خانواده ها بگستراند تا خانواده های لطمه پذیر و نیازمند حمایت را بصورت مستقیم مورد هدف قرار دهد. با این اقدام می توان تا حدودی آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای این خانواده ها تعدیل کرد.
وی اشاره کرد: بطور کلی در بلندمدت اتخاذ سیاست حذف یارانه های ارزی برای رشد اقتصادی پایدار کشورمان بسیار مناسب و لازم است؛ وقتی رشد اقتصادی ایجاد شود به این معنا است که در جامعه درآمد عموم افراد و اشتغال افزایش می یابد و مردم از منافع آن بهره مند می شوند.
زاوه تاکید کرد: در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید سایر اصلاحات ساختاری اقتصادی نیز به تدریج اجرائی شود که می توانیم با آن به اقتصاد بالنده ای دست یابیم و رشدهای بزرگ تری در اقتصاد را تجربه خواهیم کرد.

منبع: