رئیس هیئت مستشاری ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم خبرداد وضع مالیات برای خودرو های بالای یک میلیارد در بودجه ۱۴۰۱

خوزستان رییس هیئت مستشاری ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مالیات خودرو های گرانتر از یک میلیارد تومان اظهار داشت: مقرر شده تا خودرو های با ارزش بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات شوند و همین طور در قانون بودجه در قسمت مالیات بر سرمایه، مقرر شده است که خانه هایی که بالای ۱۰ میلیارد تومان ارزش دارند نیز مشمول مالیات شوند.

فرشید علاسوند امروز (۲۲ دی ماه) در حاشیه جلسه تفویض اختیار ماده ۲۵۱ مکرر که بصورت وبیناری و با میزبانی اقتصاد و دارایی خوزستان برای استانهای منطقه چهار و پنج شامل اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اظهار نمود: این جلسه بمنظور تسریع در پروسه رسیدگی به هیئت های مستشاری موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم برگزار شده است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: مرکز عالی دادخواهی با هدف رسیدگی سریع و عادلانه به پرونده های مالیاتی به وجود آمده است به این صورت که اگر مالیاتی قطعی شده باشد و در مرجع دیگری قابل طرح نباشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند پرونده را به هیئتی متشکل از سه نفر برای اظهار نظر و صدور رأی ارجاع دهد.

رئیس هیئت مستشاری ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: از شروع سال ۹۷ بمنظور تمرکززدایی، قرار شد که رسیدگی به اعتراض مؤدیان مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به مرکز استانها تفویض اختیار شود تا برای اجرای ماده ۲۵۱ مکرر صدور رأی کنند.

علاسوند افزود: در این راستا، هیئت های ۲۵۱ مکرر در استانها با تفویض اختیاری که از وزیر گرفتند، به اعتراض مؤدیانی که در جایی قابل طرح نباشد و مالیات آنها قطعی شده و ادعای ناعادلانه بودن داشته باشند، رسیدگی و صدور رأی می کنند.

وی اضافه کرد: هیئت های ۲۵۱ مکرر فارغ از سیاست های وصولی نسبت به اعتراض مؤدیان مالیاتی رسیدگی می کنند و مؤدیان اطمینان داشته باشند که هیئت های مستشاری استانها در کمال دقت و با رعایت عدالت به اعتراضشان رسیدگی و در مراحل مختلف پس از کارشناسی های صادر شده رأی را صادر می کنند.

رئیس هیئت مستشاری ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که اصول را فدای وصول نمی نماییم و تحقق عدالت اجتماعی و وفاق همدلی در جامعه از مهم ترین موارد مدنظر این هیئت های مستشاری است، اظهار داشت: اگر مؤدی نسبت به رأی صادر شده از طرف هیئت مستشاری اعتراضی داشته باشد، باید ظرف سه ماه به دیوان عدالت اداری نسبت به رأی صادره استانها اعتراض کند.

علاسوند اضافه کرد: اگر مبالغ بالاتر از حد تعیینی برای استانها باشد، در مرکز عالی دادخواهی در تهران به اعتراض مؤدیان رسیدگی می شود و طرح دعوی، بارگذاری مدارک و رسیدگی به مستندات صورت خواهد گرفت.

وی اشاره کرد: در هر استان، سه نفر اعضای هیئت مستشاری داریم و شخص وزیر به جهت اینکه اصل تفکیک شخصیت و منافع را برای مؤدیان حفظ نموده باشد، این افراد را از کارکنان امور مالیاتی انتخاب نکرده است؛ این هیئت شامل یک نفر از اداره کل امور اقتصادی و دارایی، یک نفر از جامعه حسابداران رسمی و یک نفر از جامعه مشاوران مالیاتی که اصلا در امر مالیات، سابقه نداشته و کارمند سازمان امور مالیاتی نباشند، می شود.

رئیس هیئت مستشاری ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: این هیئت باتوجه به اصل بی طرفی و با استقلال و به شکل عادلانه به اعتراض مؤدی رسیدگی و رأی صادر می کند.

علاسوند اظهار نمود: در قانون بودجه سال آینده، هیئت وزیران از ضریب ۲۵ درصد مالیاتی، پنج درصد را برای شرکت های تولیدی کاهش داده و از شروع سال آینده مالیات افراد شاغل در امر تولید با ضریب ۲۰ درصد محاسبه می شود. این مساله به تولیدکنندگان و کارآفرینان کمک می نماید تا مالیات کمتری پرداخت کرده و موجب ایجاد انگیزه و مشوق برای اشتغالزایی می شود.

وی با اشاره به مالیات خودروهای گرانتر از یک میلیارد تومان بیان کرد: مقرر شده تا خودرو های با ارزش بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات شوند و همین طور در قانون بودجه در قسمت مالیات بر سرمایه، مقرر شده است که خانه هایی که بالای ۱۰ میلیارد تومان ارزش دارند نیز مشمول مالیات شوند.

علاسوند افزود: اقتصاددانان نقدهایی بر این مساله دارند در خصوص این که باتوجه به تورم، ماشینی که قبلا این قیمت را داشته حالا بالا رفته است و نباید مشمول مالیات شوند. در همین راستا کارشناسان وزارت درحال بررسی هستند که اشکالات احتمالی را برطرف کنند تا آن چیزی که جنبه خرید و فروش و سوداگری دارد، مشمول مالیات شود.

وی درباب مالیات خودرو های لوکس شامل خودرو های مناطق آزاد اظهار داشت: برمبنای قانون مناطق آزاد از سال ۱۴۰۱ این خودروها نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده اند.