به کمک فنلاندی ها رقم خواهد خورد؛ ساخت بزرگترین کشتی یخ شکن جهان برای توسعه صادرات روسیه

اجاره: فنلاند می خواهد بزرگترین و قدرتمندترین یخ شکن خودرا برای غول معدنی روسیه می سازد تا این کشور بتواند محصولات صادراتی خودرا به آسانی از سیبری عبور دهد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر به نقل از اسپوتنیک، این کشتی با بهره گیری از گاز طبیعی مایع (LNG) و همین طور گازوئیل داری گوگرد کم، یخ های قطبی به ضخامت دو متر را در دریا را می شکند تا آبراه های اطراف بندر دودینکا در شمال سیبری را که برای صادرات روسیه استفاده می شود را از یخ های قطبی پاک سازی کند.
تفاهم نامه همکاری ای بین شرکت کشتی سازی هلسیکنی فنلاند و شرکت نورنیکل که بعنوان غول معدنی روسیه معروف است منعقد شده تا آنها یک یخ شکن را جهت استفاده تجاری در شمال سیبری بسازند.
ساخت این کشتی مقرر است از اواخر امسال شروع شود و انتظار می رود این کشتی در فصل زمستان سال ۲۰۲۵ به روس ها تحویل داده شود.
در همین رابطه شرکت کشتی سازی هلسینکی اعلام نمود در ساخت این یخ شکن از گاز طبیعی مایع (LNG) و همین طور گازوئیل کم سولفور استفاده می نماید می گیرد به همین دلیل باید این کشتی را “بزرگترین و قدرتمندترین یخ شکن دیزلی-الکتریکی جهان خواند که مقرر است در فنلاند تولید شده است”.
این کشتی غول آسا نه فقط قادر به شکستن یخ به ضخامت دو متر خواهد بود، بلکه در حمل و نقل محموله و کالاهای صادراتی نیز شرکت می کند و عملیات پشتیبانی از هلیکوپتر را انجام می دهد.
شرکت کشتی سازی هلسیکنی اعلام نمود که این پروژه حدود ۲۱۰۰ نفر در سال شغل در صنایع کشتی سازی و دریایی پایتخت فنلاند به وجود می آورد. گفته می شود که توافق فنلاند و روسیه تابستان گذشته در مذاکرات دو طرف صورت گرفت و در پاییز سال قبل میلادی به امضا طرفین رسید هر چند که رقم و هزینه ساخت آن هنوز فاش نشده است.
تحویل یخ شکن جدید تا آخر سال ۲۰۲۴ برای شرکت نورنیکل روسیه بسیار مهمست برای اینکه ظرفیت های حمل و نقل اضافی مورد نیاز برای اجرای هر دو پروژه سرمایه گذاری راهبردی همچون طرح های نوسازی شهر نوریلسک را فراهم می آورد.
سرگئی دوبوویتسکی، معاون ارشد نورنیکل در مصاحبه ای اعلام نمود: ما خوشحالیم که اعلام نماییم سوخت این کشتی از LNG تامین می شود، که با روندهای زیست محیطی فعلی در مورد کربن زدایی مطابقت دارد و می توان گفت این کشتی یک یخ شکن پیشرو در LNG است که در راه دریای شمال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
یخ شکن جدید در دریای کارا در شمال سیبری به آب انداخته می شود تا دسترسی تمام سال به بندر دودینکا در دهانه رودخانه ینیسی را تضمین کند که عمدتا برای صادرات کالا استفاده می شود.
گفتنی است شرکت نورنیکل مسکو بزرگترین تولید کننده نیکل و پالادیوم در جهان و همین طور تولید کننده عمده مس و پلاتین است.

منبع: