تورم ۳۳ و چهار دهم درصدی تولیدکننده برای مرغداری ها

مرکز آمار ایران تورم تولیدکننده مرغداری های صنعتی در پاییز سال جاری در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۳۳.۴ درصد اعلام نمود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور پاییز ۱۴۰۰ (۱۰۰=۱۳۹۵) را اعلام نمود.
در فصل پاییز ۱۴۰۰ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری های صنعتی کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۴ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۸.۸ درصد)، ۳۵.۴ واحد درصد کاهش داشته است.
در فصل پاییز سال ۱۴۰۰ شاخص قیمت تولید کننده بخش مرغداری های صنعتی کشور (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۴۹۳.۸ بوده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۲.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.
در فصل مورد بررسی میانگین شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل جاری هم نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۶۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
تورم فصلی
در فصل پاییز ۱۴۰۰ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری های صنعتی کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۲.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۵.۱ درصد)، ۱۲.۳ واحد درصد کاسته شده است.
در میان قلم های مرغداری های صنعتی، بیشترین افزایش در ارتباط با قلم «کود» با ۱۷.۱ درصد، کمترین افزایش در ارتباط با قلم «تخم مرغ خوراکی» با ۳.۱ درصد و بیشترین کاهش در ارتباط با قلم «جوجه یک روزه با ۶.۸ درصد است.
تورم نقطه به نقطه
در فصل پاییز ۱۴۰۰ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری های صنعتی کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۴ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۸.۸ درصد)، ۳۵.۴ واحد درصد کاهش داشته است.
به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری های صنعتی به ازای تولید قلم های خود در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل پاییز ۱۳۹۹، ۳۳.۴ درصد افزایش دارد.
در بین قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه در ارتباط با قلم «مرغ گوشتی» با ۲۳.۸ درصد و بیش ترین آن در ارتباط با قلم «جوجه یک روزه» با ۷۲.۸ درصد است.
تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۶۹ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۸۴.۰)، ۱۵ واحد درصد کاهش نشان داده است.
در فصل مورد بررسی، در بین قلم های مرغداری های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه در ارتباط با قلم «تخم مرغ خوراکی» با ۴۹.۵ درصد و بیش ترین آن در ارتباط با قلم «جوجه یک روزه» با ۱۱۸.۷ درصد است.
شاخص استانی
بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور در پاییز ۱۴۰۰ نشان داده است که شاخص کل در اغلب استانهای کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است.
بیشترین میزان افزایش در ارتباط با استان اردبیل با ۲۹ درصد و پایین ترین میزان افزایش در ارتباط با استان قزوین با ۳ درصد بوده است. بیشترین میزان کاهش شاخص کل هم در ارتباط با استان خراسان رضوی با منفی ۸.۲ درصد است.
بررسی ها نشان داده است که شاخص کل در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، در تمامی استان ها با افزایش رو به رو بوده است. بیشترین میزان افزایش در ارتباط با استان اردبیل با ۸۸.۷ درصد و پایین ترین میزان افزایش آن در ارتباط با استان ایلام با ۶.۹ درصد است.

منبع: