پس از ۸ ماه بازگشت به چرخه تولید وعده تولید و عرضه ۵۰۰۰ دستگاه آریسان تا آخر سال محقق می شود؟

اجاره: در حالی که بعد از هشت ماه توقف تولید وانت های آریسان در گروه ایران خودرو، از آذر ماه مجدد خط تولیدشان به راه افتاد و در آذر ماه ۱۲ دستگاه و در دی ماه یک دستگاه با عنوان آریسان های توسعه یافته به تولید رسیده اند اما تا حالا عرضه به بازار و تجاری سازی نشده اند؛ این در حالیست که تولید و عرضه ۵۰۰۰ دستگاه وانت آریسان تا اختتام امسال برنامه ریزی و وعده شده بود؛ آیا ایران خودرو ظرف سه ماهه پایانی سال می تواند ۴۹۸۷ دستگاه آریسان دیگر تولید و در مجموع (با توجه به این که تا حالا عرضه نداشته) ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو عرضه کند؟
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، آمار ارائه شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو به سازمان بورس نشان میدهد که بعد از توقف هشت ماهه تولید وانت های آریسان، خط تولید آن از ماه گذشته (آذر ۱۴۰۰) مجدد فعال گردیده است. طبق آمار در آذر ماه ۱۲ دستگاه و یک دستگاه در دی ماه وانت آریسان توسط ایران خودرو به مرحله تولید رسیده است، اما تا حالا عرضه ای از تولیدهای جدید به بازار صورت نگرفته است. طی ۱۰ ماهه امسال تنها سه دستگاه وانت آریسان توسط این خودروساز تجاری سازی و عرضه شده که از محل تکمیل تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰ است.
این در حالیست که بعد از تشریح علت توقف تولید این نوع خودرو که در حقیقت به جهت بهبود مسائل زیست محیطی، ارتقا کیفیت و ارائه نسخه بهبودیافته بوده است، وعده شد وانت های آریسان باکیفیت و قوای محرکه ارتقایافته به سبد محصولات ایران خودرو بازگردد و مجدد از دی ماه سال جاری عرضه شوند.
برمبنای راهبردهای تعیین شده در عرصه تولید و توسعه سبد محصولات ایران خودرو، از شروع اردیبهشت ماه امسال راه اندازی خط تولید نسل جدید وانت آریسان صورت گرفت و قرار شد که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در اوایل مهرماه امسال تولید این محصول در ایران خودرو خراسان شروع و تا آخر سال ۵۰۰۰ دستگاه از آن روانه بازار شود.
طبق وعده ایران خودرو قرار شد تا آخر سال ۵۰۰۰ دستگاه وانت آریسان بهبود یافته تولید و روانه بازار شود؛ اما آمار بیان کننده این است که این شرکت از برنامه تولید، ۴۹۸۷ دستگاه عقب است و اگر می خواهد بدقول نشود بایستی این تعداد باقی مانده را ظرف سه ماه پایاین سال تولید و در مجموع ۵۰۰۰ دستگاه عرضه کند! آیا می تواند!؟ در این زمینه همین طور غلامحسین اخلاقی – مدیر پروژه وانت آریسان- نیز در شهریور ماه ۱۴۰۰ ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه وانت آریسان از به کارگیری موتور XU۷ در آریسان بهبود یافته آگاهی داد و اظهار داشت: برای تولید و عرضه ۵۰۰۰ دستگاه وانت آریسان تا آخر سال جاری برنامه ریزی شده است. سال آینده (۱۴۰۱) نیز ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد و بعد از عرضه و برمبنای تقاضای بازار، قابلیت ارتقای ظرفیت تولید تا ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه در سال فراهم خواهد بود.
بر این اساس این سوال مطرح است که با توجه به این که ایران خودرو تولید مجدد وانت آریسان را از آذر ماه کلید زده و تا حالا ۱۳ دستگاه از این محصول (۱۲ دستگاه آذر ماه و یک دستگاه دی ماه) ساخته و ضمن این که هنوز عرضه ای هم از این تولیدهای جدید نداشته است، آیا می تواند در فرصت باقی مانده تا آخر سال (سه ماهه بهمن تا اسفند ماه) ۴۹۸۷ دستگاه دیگر را تولید و وعده تولید و عرضه ۵۰۰۰ دستگاه را محقق کند؟
همین طور لازم به یادآوری است که آنطور که از گفته های سابق مدیران ایران خودرو پیدا بوده است، در تولید نسخه های بهبودیافته هم خبری از ارتقا کیفیت قابل توجهی نیست.
با توجه به این که پروژه راه اندازی خط تولید وانت آریسان بهبودیافته از شرکت ایران خودرو خراسان شروع شد، مدیرعامل این گروه صنعتی، با بیان اینکه، راه اندازی خط تولید نسل جدید وانت آریسان علاوه بر حفظ و توسعه سهم گروه صنعتی ایران خودرو در بازار خودرو های کار، سبب ایجاد تولید پایدار در ایران خودرو خراسان و حفظ و توسعه اشتغال در سطح استان نیز خواهد شد، اظهار کرده بود: این محصول به موتور دوگانه سوز XU۷ ارتقا یافته، مجهز شده که نیروی محرکه آن به چرخ های جلو منتقل می شود. همین طور با تغییراتی که در بدنه این خودرو انجام شده، ظرفیت تاب آوری آن تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و بار مجاز برای حمل به بالای ۶۰۰ کیلوگرم رسیده است. این خودرو به مخزن سوخت ۷۵ لیتری گاز CNG تجهیز شده و برای افزایش ایمنی و گنجایش بیشتر مخزن سوخت بنزین با ظرفیت ۴۰ لیتر به همراه زاپاس بند به زیر بدنه منتقل شده است. این خودرو شرایط احراز سطح آلایندگی استاندارد یورو پنج را داراست اما تولید آن با دو ستاره کیفی شروع می شود و با برنامه ریزی های انجام شده تا سطح سه ستاره کیفی ارتقا کیفیت خواهد داشت.
با توجه به این که آخرین آریسان های تولیدی (پیش از تولیدهای آذرماه) متعلق به اسفند ماه سال ۱۳۹۹ است و در ایران خودرو دیزل تولید شده، در ارزیابی های کیفی سال قبل تنها موفق به کسب دو ستاره از پنج ستاره کیفی شدند؛ نکته جالب توجه اینجاست که پس چندین ماه توقف تولید و شروع تولید آن بصورت بهبودیافته، گفته شد که مقرر است همچنان در همان سطح کیفی باقی بماند.
آنطور که مدیران عامل ایران خودرو خراسان اعلام نموده، گروه صنعتی ایران خودرو بمنظور حفظ سهم بازار در زمینه خودرو های کار، پروژه ایجاد خط تولید نسل بهبود یافته وانت آریسان را در ایران خودرو خراسان آغاز نموده است؛ حفظ سهم بازار در زمینه خودرو های کار برای ایران خودرو مهمست اما این که همین خودرو ها همانطور که از اسمشان پیداست، وسائل درآمدزایی تعدادی خیلی از مردم است که بر روی این وانت های بی کیفیت کار می کنند و کیفیت پایین آنها می تواند خطرآفرین برای راننده آن و حتی سایر خودرو ها و سرنشینانی که در جاده ها و بزرگراه ها در راه آنها هستند، باشد.
البته با توجه به این که هنوز از تولیدهای جدید وانت های آریسان دستگاهی به بازار ارائه نشده است، معین نیست این خودرو ها با چه سطح کیفی تولید شده اند؛ هر چند که به نظر نمی رسد بالاتر از سه ستاره ای باشند اما به جهت این که موضوع کیفیت خودرو ها طی ماه های اخیر بسیار مورد توجه بوده و سازمان استاندارد نیز خودروسازان را مکلف به اجرای مصوبات قانونی کرده است، شاید با سطح کیفی بالاتری طی این مدت تولید شده باشند؛ بر این اساس بایستی منتظر عرضه این خودرو به بازار و انجام ارزیابی کیفی آنها بود.

منبع: