وزیر امور اقتصادی و دارایی: رسوب کالا در بندر امام کاهشی است

به گزارش اجاره وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: رسوب کالا در بندر امام نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی عصر امروز جمعه در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: بندر امام خمینی (ره) بزرگترین مبدأ واردات کالاهای اساسی کشور بخصوص غلات است که به تنهایی سهم عمده آن از راه این بندر واردات می شود.
وی اضافه کرد: به علت ناکارآمدی های پیش از این در ماه های قبل حجم رسوب و ماندگاری کالای بالایی در این بندر وجود داشت؛ هدف از بازدید این بود که مسؤلان بنادر، گمرکات و اموال تملیکی استان توضیحات لازم را عرضه کنند تا بتوانیم از منظر دولت این دغدغه را رفع تکلیف نماییم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان نمود: طبق گزارش های دریافتی در ماه های گذشته تلاش خوبی صورت گرفته و با وجود این که ۲۸ درصد ورودی کالاهای اساسی تخلیه شده در بندر نسبت به سال قبل افزوده شده اما ماندگاری و رسوب کالا نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: نسبت به سال قبل و ماه های قبل اما همچنان همین رقم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُنی که کالاهای اساسی همچنان در بندر امام خمینی (ره) تعیین تکلیف نشده باقی مانده است به اضافه آن مواردی که در لنگرگاه و منتظر هستند که کالاهای اساسی وارد و تعیین تکلیف شوند که از منظر دولت این میزان از زمان ماندگاری کالا قابل قبول نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: بخش زیادی از کالاهای اساسی و غلات از راه شرکت بازرگانی دولتی و شرکتهای وابسته به خود دستگاههای دولتی انجام می شود، ازاین رو هزینه تأخیر و ماندگاری به بودجه عمومی و کشور تحمیل می شود که ازاین رو اصلاً قابل پذیرش نبود.
وی اظهار داشت: دستورات لازم در مورد دو دسته کالاهایی که حجم زیادی از انبارها را اشغال (ذرت و برنج) و استاندارد از همان ابتدا گواهی بهداشتی این کالاها را رد کرده بود، صادر خواهد شد چون باید تا ۲۸ اسفند ماه تعیین تکلیف شود در غیر این صورت تا اوایل فروردین ماه اساسا باید فرآیند معدوم شدن به سرعت صورت گیرد تا از این به بعد مساله انبار شدن کالاهای اساسی و بخصوص دوران طولانی که از سال ۹۲ بعضی از این کالاها تعیین تکلیف نشده بودند تا فروردین ماه خاتمه پیدا کند.

منبع: