رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد شروع صادرات گسترده داروهای ایرانی

اجاره: رییس سازمان توسعه تجارت می گوید با اصلاح سیاست های ارزی، شرایط برای صادرات کالاهایی فراهم می شود که تا حالا امکان عرضه گسترده نداشته اند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، علی رضا پیمان پاک، اظهار نمود: ارز ۴۲۰۰ تومانی در بعضی حوزه ها، محدودیت هایی را برای صادرات ایجاد کرده بود که امیدواریم با اصلاحات انجام شده، قسمتی از این محدودیت ها کنار بروند. در سالهای قبل خیلی از فعالان اقتصادی درخواست تغییر در این سیاست ها برای توسعه صادرات را داشتند که اساسا با تغییرات انجام شده، دست آنها برای اعمال سیاست های جدید باز خواهد شد.
وی با اعلان اینکه با اصلاحات ارزی، سبد صادراتی ایران تغییراتی خواهد داشت، بیان کرد: ما در این سالهای شاهد صادرات کالاهایی بودیم که ارز ترجیحی دریافت می کردند و در حقیقت با یارانه ارائه شده از طرف دولت، امکان صادرات کالا را پیدا می کردند. در حقیقت ما در ارتباط با این کالاها مزیت رقابتی نداشتیم و فقط باتوجه به یارانه دولتی امکان صادرات آنها به وجود می آمد که با اصلاحات انجام شده متوقف خواهد شد.
رییس سازمان توسعه تجارت که در حاشیه یکی از جلسات مشترک با اعضای اتاق تجاری صحبت می کرد، افزود: در مقابل ما کالاهایی داشتیم که به سبب دریافت ارز دولتی، از صادرات منع شده بودند. این در حالی بود که فعالان این حوزه بارها اعلام نموده بودند در صورت تغییر سیاست های ارزی و آزاد شدن صادرات امکان حضور در بازارهای بین المللی را خواهند داشت.
پیمان پاک درباره حوزه های جدیدی که در آنها امکان صادرات کالا وجود خواهد داشت، اظهار داشت: در زمینه ای مانند دارو، ما ظرفیت قابل قبولی برای صادرات داریم که به سبب سیاست های ارزی امکان صادرات آن وجود نداشت. با این تغییرات می توان انتظار داشت که داروهای ایرانی امکان قابل توجهی برای حضور در بازارهای بین المللی پیدا کنند. در زمینه هایی مانند خوراک آبزیان نیز برمبنای آمارها بخش قابل توجهی از ظرفیت بلا استفاده مانده که با فراهم شدن امکان صادرات، می توان انتظار داشت که در این عرصه ها نیز آمارهای جدیدی به دست بیاید.
وی اشاره کرد: هر چند با اعمال سیاست های جدید، تغییراتی در سبد صادراتی ایران به وجود می آید اما در طولانی مدت این تغییرات به نفع صادرات ایران خواهد بود و به ما این امکان را می دهد که در زمینه کالاهایی که مزیت رقابتی داریم وارد عرصه صادرات شویم.

منبع: