اتفاقی در رجیستری نیفتاده قبلا هم نباید از گمرک خارج می شدید

اجاره: درباره این که اعلام شده ضوابط رجیستری گوشی تغییر کرده و درصورت خروج مسافر از محدوده گمرک، امکان رجیستری گوشی وجود ندارد، باید تصریح کرد که این تغییر تازه ای نیست و به بخشنامه دو سال پیش گمرک برمی گردد و از قبل هم امکان برگشت وجود نداشت.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در بعضی خبرها به نقل از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آمده که شرایط رجیستری موبایل طبق آخرین بخشنامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تغییر کرده است. این مطرح شده که مسافرانی که از گمرک خارج می شوند، به هیچ وجه امکان رجیستری گوشی را ندارند، بدین جهت اگر مسافری قصد رجیستری موبایل را دارند باید پیش از خروج از گمرک، به گمرک فرودگاه مراجعه و اقدام نمایند.

این در حالی است که طی توافق انجام شده بین دستگاه های ذیربط و ابلاغ گمرک ایران در سال ۱۳۹۹، از شروع دی ماه آن سال شرایط رجیستری تغییر نمود و همین موضوع نیز مورد تاکید قرار گرفت.

آن طور که ارونقی-معاون فنی وقت گمرک- اعلام نموده بود، طبق ضوابط تعیین شده، بعد از خروج مسافر از سالن، گمرک از پذیرش هرگونه درخواست جهت ورود اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافر خودداری خواهدنمود. وی گفته بود که دستورالعمل ابلاغی در معرض دید مسافرین ورودی قرار گرفته و به آنها اطلاع رسانی صورت می گیرد که پیش از اقدام برای پروسه رجیستری، از ورودی خارج نشوند.

جریان تغییر پروسه رجیستری به مکاتبه آذرماه گمرک ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر می گردد؛ از ۱۲ مهر ۱۳۹۹ به گمرکات اجرائی ابلاغ گردید که هرگونه ثبت غیرحضوری گوشی تلفن همراه و پس از خروج از گمرکات اجرائی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع می باشد، براین اساس باید اظهار و ثبت گوشی همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی و بعد از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام می شد. اما این، سبب ازدحام در مبادی ورودی شد که در زمان شیوع ویروس کرونا مشکلاتی ایجاد کرد. البته مسایلی دیگر مثل اقدام سودجویان با سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده برای خرید و فروش حق رجیستری نیز مطرح بود. از این جهت معاون وقت گمرک در مکاتبه ای با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان تبعات این جریان، خواهان اصلاح روند شد و اصرار کرد که اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، بصورت غیرحضوری و بعد از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک، صورت گیرد.

بر این اساس از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹، رجیستری غیرحضوری اجرائی و طی آن مسافر دارنده گوشی، می توانست در زمان محدودی نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نماید. در این پروسه گمرکات مسافری ضمن رویت گوشی تلفن همراه مسافرین ورودی مکلف شدند با بهره گیری از دستگاه بارکدخوان نسبت به ورود اطلاعات مربوط به کد ملی‏/کدفراگیر مسافر، شماره گذرنامه مسافر، شماره ‏/شماره های IMEI گوشی تلفن همراه اقدام نمایند و درصورت امکان شماره تلفن همراه به نام فرد متقاضی (در هنگام ورود مسافر ارائه سیم کارت بنام مسافر الزامی نیست) در سامانه merchant ثبت گردد.

پس از درج اطلاعات اولیه گوشی تلفن همراه مسافر توسط گمرک، مسافران ورودی می توانند، سایر اطلاعات تکمیلی و پرداخت حقوق ورودی مربوطه را بصورت غیرحضوری و بدون مراجعه به گمرکات اجرائی یا دفاترستادی گمرک ایران، بوسیله سامانه EPL و ظرف یک ماه از تاریخ ورود خود به کشور انجام دهند.

منبع: