ایجاد نخستین پردیس فناوری کشاورزی با هدف هوشمندسازی در کشور

به گزارش اجاره مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن اشاره به تاکید قانون جهش تولید دانش بنیان در راه اندازی پردیس های علم و فناوری، اظهار داشت: در این خصوص علاوه بر ایجاد پردیس های مشترک بخش خصوصی با پارک ها، نسبت به راه اندازی پردیس های مشترک با وزارت خانه هایی چون جهاد کشاورزی اقدام کردیم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا دکتر امید رضایی فر در اجلاس شورای هماهنگی و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه یک اولویت های وزارت علوم در دولت سیزدهم در حوزه فناوری را “مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری”، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند”، “نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری”، “شاگرد، فناور و نوآور پرور” و “تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش” عنوان نمود.
وی افزود: برای تحقق این اولویت ها اجرای راهبردهایی چون توسعه و تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی و فرهنگ دانش بنیانی کشور، تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان، مأموریت گرایی و هدایت ظرفیت های فناورانه در جهت رفع نیازها و حل مسایل کلان کشور و طراحی، تدوین و پایش نظام ملی نوآوری کشور را در دستور کار قرار داده ایم.
رضایی فر کمک به توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها (طرح تانا) و ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز رشد و پردیس های فناوری را از راهکارهای توسعه و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور نام برد و افزود: ازاین رو برنامه ریزی شده است که مراکز نوآوری، علمی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم تا TRL2 از طرح ها حمایت کند و پشتیبانی از طرح ها تا TRL4 در مراکز رشد واحدهای فناور و پشتیبانی از فناوری تا TRL7 در پارک های علم و فناوری صورت خواهد گرفت.
به نقل از ایشان، پشتیبانی از طرح ها تا TRL9 در شهرک های صنعتی خواهد بود.
مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم به قانون جدید جهش تولید دانش بنیان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در ماده ۶ قانون جهش تولید دانش بنیان بر تاسیس پردیس های فناوری و نوآوری تاکید گردیده است. در این ماده آمده است “وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعنوان مراجع صدور مجوز ایجاد مراکز رشد، پردیس ها و پارک های علم و فناوری، حسب وظایف قانونی آنها موظفند برای دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاههای اجرایی که دارای چارچوب قانونی می باشند، مجوز تاسیس و راه اندازی پردیس های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند”.
رضایی فر تصریح کرد: در این خصوص مبادرت به راه اندازی پردیس علم و فناوری مشترک پارک خراسان رضوی و شرکت داروسازی ثامن، پردیس مشترک پارک علم و فناوری یزد و دانشگاه یزد، پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز شده است، ضمن آنکه نسبت به تاسیس و راه اندازی نخستین پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی با پارک علم و فناوری خراسان رضوی با هدف ترویج و توسعه کشاورزی دانش بنیان، هوشمند و دیجیتال اقدام شده است.
وضعیت ایجاد پارک های فناوری در کشور
رضایی فر به بیان وضعیت پارک های علم و فناوری در کشور پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد واحدهای فناور و ۱۰۸۰۰ واحد فناور ایجاد شده، ضمن آنکه ۱۷۷۸ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد تاسیس شده است.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد این تعداد شرکت دانش بنیان، ۳۲۰ هزار شغل بوجود آمده است، اضافه کرد: همینطور ۲۸ پارک استانی در چارچوب ۶ منطقه فناوری و ۱۱ پارک دانشگاهی وابسته به وزارت علوم و بهداشت بوجود آمده است.
رضایی فر خاطرنشان کرد: با این اقدامات در سال ۹۱ تعداد ۱۹ هزار نفر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مشغول به فعالیت شدند و این تعداد در سال ۹۲ به ۲۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده و در سال ۱۴۰۱ این تعداد بالغ بر ۹۰ هزار نفر شده است.

صادرات پارک های فناوری
مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن اشاره به صادرات پارک های علم و فناوری، اظهار داشت: میزان فروش این پارک ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال۹۹ ۶۴ درصد رشد داشته است، بگونه ای که در سال ۹۹ مبلغ ۸۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۳۲۹ دلار فروش داشته اند که این میزان برای سال ۱۴۰۰ به ۱۳۰ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۲۰۶ دلار رسیده است.
وی افزود: همینطور میزان فروش این پارک ها در سالهای ۹۹ تا ۱۴۰۰ رشد ۵۸ درصدی داشته است. این میزان در سال ۹۹ به میزان ۱۱۵ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۷۱۴ دلار و در سال ۱۴۰۰، ۱۹۸ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ دلار بوده است.
به قول وی از کل شرکتهای مستقر در پارک های علم و فناوری ۲۸۴۹ (۲۶ درصد) هسته فناوری و ۱۶۶۴ شرکت دانش بنیان (۱۷ درصد دانش بنیان) هستند.

کاهش تقاضا برای استقرار در پارک ها
رضایی فر تصریح کرد: علیرغم رشد فزاینده شاخصهای این حوزه، تعداد فناوران متقاضی حضور در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در ۵ سال گذشته مدام درحال کاهش است.
وی مشکلات موجود در محیط کسب و کار مانند مالیات، بیمه، اوضاع اقتصادی کشور، تحریم، ریسک بالای کارهای فناورانه، مشکلات در ارتباط با انتقال و پیگیری نتایج تحقیقات در سطح آزمایشگاهی به صورت نظام مند و عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی برای پر کردن شکاف بین سطح ۴ تا ۷ فناوری را از علل عدم تمایل فناوران برای استقرار در پارک های فناوری عنوان نمود.
به قول وی وضعیت استقرار فناوران در پارک های فناوری به این صورت است.
طرح ملی ترویج کارآفرینی
مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم به جزئیات طرح ملی ترویج کارآفرینی اشاره نمود و توضیح داد: این طرح در جهت ارتقای دانش کارآفرینی در جامعه دانشجویی با اختصاص سرانه اجرایی می شود و در این خصوص در فاز اول یک میلیون تومان اعتبار به هر دانشجو جهت شرکت در دوره های آموزشی و مهارت آموزشی کارآفرینی مقدمات به تعداد ۳۰ هزار دانشجو اعطا خواهد شد.
وی افزود: در فاز دوم هم هر دانشجو می تواند تا سقف ۵ میلیون تومان از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان جهت شرکت در دوره های آموزشی و مهارت آموزی کارآفرینی پیشرفته بهره مند شود.
رضایی فر خاطرنشان کرد: پشتیبانی از نقش آفرینان مختلف اکوسیستم نوآوری در هر استان با محوریت پارک های علم و فناوری جهت حل مسائل بخش دولتی و رفع نیازهای فناورانه بخش خصوصی از راه فعال کردن ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و فناورانه دانشگاه ها، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط از اهداف این طرح است.
طرح دستیار فناور
مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم اجرای طرح دستیار فناوری را یک دوره زمانی ۶ ماهه کار دانشجویی دانست که طی آن دانشجویان در یک شرکت دانش بنیان مشغول به فعالیت خواهند بود و اظهار داشت: اهداف این دوره شامل توسعه همکاری متقابل پارک های فناوری با دانشگاه ها، ارتقای توان پاسخگویی دانشگاه به نیازهای جامعه و مهارت آموزی دانشجویان برای ورود به بازار کار تعریف شده است.
وی مخاطبان این طرح را دانشجویان کارشناسی تا دکتری عنوان نمود و اظهار داشت: به دانشجویان دوره کارشناسی که در این طرح مشارکت داشته باشند، ماهانه مبلغ یک میلیون تومان، به دانشجویان کارشناسی ارشد مبلغ دو میلیون تومان و به دانشجویان دوره دکتری مبلغ سه میلیون تومان به صورت ماهیانه پرداخت خواهد شد.
به قول این مقام مسؤول، فرایند اجرای طرح دستیار فناوری از اول مرداد تا ۳۰ دیماه تعیین شده است.

منبع: