قدیمی: صنایع، چوب تصمیمات غیرکارشناسی را می خورند

به گزارش اجاره دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری، تصمیمات غیرکارشناسی را سبب بروز مشکل برای فعالان صنعتی خواند و اظهار داشت: بطور مثال در گمرکها اعلام نموده اند پایه محاسبه گمرک بجای ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی است و پس از آن وزارت صمت اعلام نموده که حقوق ورودی کم می شود و به طورمثال از ۱۵ به یک درصد کاهش می یابد؛ در حالی که طبق قانون، چهار درصد کف حقوق ورودی بوده و نمی توان آنرا کم کرد!
عبدالحمید قدیمی در گفت و گو با ایسنا درباره روند فعالیت انجمن صنفی صنعت ریخته گری اظهار نمود: عضویت در تشکلها، انجمنهای صنفی و صنعتی اختیاری بوده و الزامی نیست؛ ازاین رو مشمول همه واحدها نمی گردد ولی به علت این که از ابتدا اعضای حقوقی داشتیم که بیشترشان کارخانه ها بوده اند، خیلی از کارخانه های عمده ریخته گری عضو این انجمن هستند.
وی افزود: در حال حاضر ۴۶ عضو فعال که حق عضویت پرداخته اند در این انجمن فعالیت می نمایند که اغلب آنها واحدهای ریخته گری، تعدادی هم واحدهای تولید کننده مواد اولیه مانند فروآلیاژ و همینطور شرکتهای خدماتی بازرگانی که در حوزه ریخته گری و تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می نمایند، هستند. سابقه فعالیت این انجمن هم از سال ۱۳۶۴ بوده و به صورت فراگیر است.
قدیمی با اشاره به اینکه انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران در طول سالها و در زمان جنگ تحمیلی در تأمین و مواد اولیه کمک کننده بود، تشریح کرد: مواد اولیه در زمان جنگ، وارداتی بود و در همین راستا مواردی به انجمن ارجاع داده می شد و این انجمن بعنوان لایه میانی واحدهای تأمین کننده و دریافت کننده فعالیت می کرد. پس از این موضوع، خدماتی در زمینه معرفی این صنعت داشتیم و در مرحله بعد بعنوان لایه میانی میان نهادهای سیاستگذار دولتی و کارخانه ها که بخش خصوصی هستند، فعالیت نموده است.
وی با اشاره به اینکه مساله قوانین غیر کارشناسی، بخشی از گرفتاریهای موجود در سیستم دولتی است، اظهار داشت: با وجود یک دولت بزرگ، سطح کارشناسی در وزارت خانه های بزرگ بسیار پایین است. طبیعتا در چنین ساختاری نمی توان توقع ایجاد فضای پیش برنده را داشت اما به صورت حداقلی می توانند اقدامات بحران زا انجام ندهند.
وی اضافه کرد: به صورت مثال زمانی که مشکل بودجه ای در دولت ایجاد می شود، می گویند گاز را گران کنید که مخاطبان آن صنایع بزرگ هستند. البته تشخیص چیستی این صنایع هم کار دشواری نیست و کارشناسی که در این حوزه فعالیت نموده باشد، می داند گاز در چه مواردی مصرف عمده دارد. بعد از ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک به هفت ماه با برگزاری جلسات کارشناسی مختلف سعی کردیم به شرکت گاز بقبولانیم مسائلی که در این قانون ذکر شده را اشتباه متوجه شده اند و این مشکلات مابه التفاوتهای سنگینی بوجود می آورد. در تفسیر همین پدیده های ساده ما بعنوان انجمن صنفی صنعت ریخته گری اقداماتی انجام داده ایم و توانسته ایم از حقوق صنفی ریخته گران دفاع نماییم. چنین اتفاقی در زمینه برق هم رخ داد که تا کنون نتوانسته ایم با نماینده وزارت نیرو یک جلسه گفت و گو داشته باشیم.
قدیمی در ادامه بیان نمود: نمایشگاه هایی در خارج از کشور به صورت تخصصی برگزار می گردد که می تواند سبب توسعه صادرات شود و این انجمن با برگزاری تور، شرکتها را می برد و در آنجا غرفه می گیرد و با پخش ویژه نامه، توانمندی صنایع داخلی به بازدیدکنندگان عرضه می شود. تا کنون همه این اقدامات بدون دریافت هیچ کمکی انجام شده؛ درحالی که چنین فعالیتهایی در بودجه ها پیشبینی شده است. در واقع یکی از تکالیف سازمان توسعه و تجارت، کمک به توسعه صادرات و حضور در نمایشگاه های خارجی و سایر موارد است؛ در حالیکه تنها با امکانات خود شرکتها توانسته ایم چنین اقداماتی انجام دهیم.
دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران تشریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده این انجمن یک مجله هم دارد که تابحال ۲۰۰ شماره از آن انتشار یافته و در جنبه های اطلاع رسانی و فنی از جایگاه تخصصی مناسبی برخوردار می باشد.
وی درپاسخ به ارتباط انجمن صنفی ریخته گری با اتاق بازرگانی اظهار داشت: این انجمن نزدیک به ۹ سال است که در اتاق بازرگانی ایران ثبت شده، چونکه اتاق بازرگانی بر مبنای قانون تشکلها که مجلس تصویب کرده موظف به ساماندهی تمام تشکلها شده است. البته اقدامات زیادی انجام نشده چون این مساله بسیار گنگ و مبهم است؛ ازاین رو نماینده انجمن درجلسات ماهانه نمایندگان اتاق بازرگانی حضور دارد و همینطور اتاق بر مبنای بودجه قابل توجه خود با ضوابطی به تشکلهای زیر پوشش کمک می نماید.
قدیمی ضمن اشاره به این که برخی از واحدهای بزرگ ریخته گری با رعایت ضوابط لازم در خارج از شهرکها فعالیت می نمایند، اظهار داشت: برخی از این واحدها با رعایت ضوابط در ارتباط با حوزه محیط زیست و شهرداری مناطق مربوطه در مکان های خود مانند جاده کرج، ساوه و نظایر آن به فعالیتشان ادامه می دهند.
کاهش شدید تولیدات صنایع با قطعی برق
به گفته دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران، قطعی برق صنایع در تابستان سبب کاهش قابل ملاحظه تولید آنها می شود چونکه برخی از واحدها امکان این که در شب فعالیت کنند اما در روز اقدامی انجام ندهند، ندارند؛ همینطور از آغاز خرداد ماه جدول هایی برای قطع برق صنایع صادر گردیده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق داریم، تاکید کرد: این رقم عدد بزرگی است و به سرعت هم جبران نمی گردد. متأسفانه مساله و مشکل بزرگتر دیگر عدم امکان حرکت شرکتها در راه ایجاد یک واحد تولیدی برق مجزاست، چونکه در گاز هم گرفتار کمبود هستیم.
قدیمی خاطرنشان کرد: به عبارتی در فصل سرما با مساله کمبود گاز روبه رو هستیم و وضعیت آن به مراتب از برق نامناسبتر است. از سویی جابه جایی و تأمین گازوئیل هم در زمستان بسیار دشوار است چونکه قاچاق تلقی می شود و مجازات سنگینی به دنبال دارد. در حال حاضر صدور فرآورده به علت تحریم ها به علت ارز آوری اولویت دارد؛ بنابراین در فصل سرما تأمین فرآورده بعنوان جایگزین گاز حدودا غیر امکان دارد.
دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران افزود: با بررسی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوجه می شویم آمار تولید فولاد ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. طبیعتا چنین روندی در صنعت ریخته گری هم وجود دارد، چونکه دراین حوزه هم از کوره های برقی برای ذوب استفاده می شود؛ ازاین رو صنایعی که با برق فعالیت می نمایند به علت قطعی برق، مانند واحدهای بزرگ ریخته گری در تابستان با مشکلات جدی روبه رو می شوند.
وی باتأکید براینکه قطعی برق چندان تابع برنامه ریزی نبوده وبیشتر تابع پیک مصرف است؛ بنابراین علاوه بر کاهش تولید سبب ایجاد خسارت هم می شود، تشریح کرد: در فصل زمستان واحدهایی مانند آلومینیوم، نورد و فولادسازان بخصوص “تولید آهن اسفنجی” که کوره های ذوب گازی دارند، به علت کمبود گاز با مشکلات و چالش هایی روبه رو می شوند.
قدیمی درپاسخ به این که آیا راهی برای قطع نشدن برق واحدهای صنعتی در شرایط کمبود برق وجود دارد یا خیر اظهار نمود: در کشور ما برخلاف تمام دنیا نخستین کلیدی که خاموش می کنند متعلق به حوزه صنعت است؛ درحالی که در کشورهای پیشرفته این مساله در مرحله آخر قرار دارد. مرحله بعد برنامه ریزی است. خیلی از سرمایه گذاری هایی که در کشور به صورت کلان انجام شده اساسا نادرست و غلط است؛ یعنی ۶۰ درصد سرمایه گذاری انجام شده در حوزه سیمان زائد است؛ یا سرمایه گذاری انجام شده در زمینه فولاد خام بدون توجه به این که آیا بازار صادراتی دارد یا خیر. به صورت کلی استراتژی های توسعه وجود نداشته و اهداف مورد پیگیری هم بگونه ای نبود که به صورت کلان کارشناسی شود.
به گفته دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران، چند بیماری بزرگ دیگر هم وجود دارد که اگر جلوی آنها گرفته نشود طی چند سال آینده تمامی سرمایه بخش خصوصی به نابودی کشیده می شود که انرژی یکی از آنهاست.
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات وزارت دارایی یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه می باشد. قانونی در زمینه پولشویی تصویب شده و به جهت اینکه بتوانیم به صورت صحیح وارد سیستم جهانی شویم و قبولمان کنند باید تمام تراکنشها شفاف باشد. این مساله حالا اتفاق افتاده و تراکنشهای مالی شفاف شده و در هر جایی هر گونه عملیات مالی که صورت گیرد – حتی از یک دستگاه پوز ساده – اطلاعات وارد سیستم دارایی می شود. وزارت دارایی در یک شرایطی حداکثر از ۱۰ درصد فعالیت یک فعال اقتصادی اطلاع داشت اما حالا این عدد به ۱۰۰ درصد رسیده و با شرایط موجود، محاسبه سود شرکتها بدون در نظر گرفتن تورم و قرار دادن زمان استهلاک ماشین آلات از پنج به ۱۰ سال، سرمایه گذار نمی تواند با این پول تجهیزات نو خریداری کند؛ در نتیجه کارخانه فرسوده او فرسوده تر و در نهایت از رده خارج می شود و دیگر رقابتی نخواهد بود. از طرفی سرمایه گذار با عنایت به تورم لجام گسیخته در واقع از سرمایه خود مالیات پرداخت می کند، نه ازسود حاصل از عملکرد.
افزایش حقوق ۵۸ درصدی بر میزان بیکاری افزوده است
قدیمی با اشاره به اینکه اقدام وزارت کار بدون درنظر گرفتن وضعیت فضای کسب و کارها در زمینه افزایش حقوق ۵۸ درصدی مشکلات و چالش هایی را بوجود آورده است، خاطرنشان کرد: این اقدام نه تنها سبب افزایش اشتغال نشده بلکه بر بیکاری هم افزوده است، چونکه کسب و کارهایی که تابحال بگونه ای خویش را حفظ نموده اند با این تصمیم مجبور به تعدیل نیرو می شوند. ظاهر این مساله نشان داده است که این کار به نفع اقشار ضعیف کارگر باشد ولی چنین اقدام غیر کارشناسانه ای ضربه بزرگی به بخش خصوصی ودر نتیجه اشتغال وارد می نماید.
وی اضافه کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، بلاتکلیفی های موجود از دیگر چالشها و مشکلات حوزه صنعت است. به صورت مثال در گمرکها اعلام نموده اند پایه محاسبه گمرک به جای ارز ۴۲۰۰ تومان، ارز نیمایی است و پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام نموده که حقوق ورودی کم می شود و به طورمثال از ۱۵ درصد به یک درصد کاهش می یابد؛ در صورتی که مطابق قانون، چهار درصد کف حقوق ورودی بوده و نمی توان آنرا کم کرد! این تصمیمها سبب گرانی و بلاتکلیفی شد. به صورت مثال فردی در گمرک کالایی دارد اما قیمت دقیق این کالا هنوز معلوم نیست.
دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری اعتقاد دارد وجود چنین فضای بلاتکلیفی سبب متوقف شدن فعالیتها در کسب و کار ها می شود. به صورت مثال درحوزه ریخته گری تعدادی زیادی از فروشندگان مواد اولیه که مواد اولیه آنها بر پایه واردات بود، انبارهای خویش را بسته اند.
دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران تشریح کرد: همینطور نوسانهای اقتصادی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه می باشد. به صورت مثال شخصی با خودروساز برای ساخت قطعات با یک قیمت مشخص قراردادی امضا می کند اما تغییرات رخ داده در حوزه قیمت ارز و شرایط واردات بر بخشهایی مانند قیمت مواد اولیه اثر می گذارد. بدین ترتیب مجموع این موانع بر کل فضای کسب و کار تأثیر منفی داشته و طبیعتا مختص به حوزه ریخته گری نیست و درسایر زمینه ها هم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه دورنمای شرایط فعلی چیزی جدا از وضعیت حال حاضر نیست، خاطرنشان کرد: به علت نامشخص بودن فضای موجود نمی توان برای آینده پیشبینی هایی انجام داد. البته میتوان سناریوهایی درنظر گرفت که آن هم به شرایط بستگی دارد.

منبع: