ریزش نرخها در بازار سکه و طلا

اجاره: طبق تحلیل نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر باوجود افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی که مجدد اونس طلا را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد، در بازارهای داخلی سکه و طلا با کاهش روبرو شده؛ این در حالیست که حباب سکه نیز با کاهش همراه شده است.
محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی با وجود تعطیلی بازارها در این هفته، اظهار نمود: در هفته ای که گذشت، قیمت اونس جهانی طلا همچنان روبه افزایش بود که دلیل آن برخوردهای سیاسی و منطقه ای خاور دور و همین طور مسائل اقتصادی جهانی بود که مجدد قیمت جهانی طلا را باسیر صعودی همراه کرد. قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته به طور متوسط ۱۹ دلار افزوده شد و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۱۷۹۶ دلار رسید و مجدد اونس جهانی را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: پیش بینی خیلی از تحلیل گران سیاسی و اقتصادی بر این است که باتوجه به تحولات سیاسی جهانی، بازهم قیمت اونس جهانی به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود خواهدنمود. از طرف دیگر در بازار داخلی سکه و طلا برخلاف افزایش قیمت های جهانی، این هفته شاهد کاهش نرخ ارز بودیم که به دنبال تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی (به ویژه مذاکرات برجامی که در این هفته دنبال شد) سبب شد که با نشانه های مثبت مذاکرات، نرخ ارز به طور متوسط ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان با کاهش همراه شده و دلار در کانال ۳۰ هزار تومان قرار گیرد.
بگفته او در صورتیکه اوایل هفته هر دلار در محدوده ۳۲ هزار تومان دادوستد می شد، در آخر هفته به زیر ۳۱ هزار تومان رسید.
وی اشاره کرد: کاهش قیمت ارز منجر به کاهش نرخها در بازار سکه و طلا شد؛ از طرف دیگر باتوجه به کاهش دادوستدها و تقاضاها که به جهت تعطیلی یک هفته اخیر بازار بوجود آمد، حباب سکه نیز کم شد.

سکه ۲۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان تر شد
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در ارتباط با آخرین قیمت سکه و طلا در معاملات روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، اظهار داشت: در آخرین معاملات روز گذشته، قیمت سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که به طور متوسط ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. سکه طرح جدید نیز با ۲۵۰ هزار تومان کاهش به نسبت ابتدای هفته، در آخر هفته ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت و در حقیقت حباب آن کاهش پیدا کرده است.
کشتی آرای اضافه کرد: نیم سکه با ۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات روز گذشته هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه به طور متوسط با ۳۰ هزار تومان کاهش هفتگی پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قیمت داشته اند. سکه های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت هر مثقال طلا آب شده نیز باتوجه به نوسانات قیمت اونس جهانی و نرخ ارز به طور متوسط ۶۰ هزار تومان کم شده و به پنج میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به ازای هر گرم دادوستد شده است.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اشاره کرد: حباب سکه به طور متوسط در هفته ای گذشت ۲۲۰ هزار تومان کاهش داشته است. در آخرین معاملات روز گذشته، هر قطعه سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حباب داشته است. در این هفته انواع قطعات سکه با کاهش حباب همراه شده است.

حال اقتصاد داخلی و ارزش ریال روبه بهبود است
وی پیش بینی کرد: باتوجه به تحولات سیاسی که پیش رو داریم (به ویژه بحران چین و آمریکا و تایوان)، بنظر می رسد با ادامه روند مذاکرات مطابق صحبت ها و تاثیر مثبت آن و همین طور افزایش عرضه ارز به بازار که منجر به کاهش ثبات و حتی کاهش نرخ ارز آزاد شده است، افزایش قیمت سکه و طلا دور از انتظار باشد؛ چونکه باتوجه به وضعیت اقتصاد داخلی و افزایش ارزش ریال، شرایط مثبت و مساعد است و سبب شده این روزها نه فقط شاهد افزایش قیمتها نباشیم بلکه نرخها کاهش هم داشته باشند.